عفونت گوش، راهکارها و درمان اولیه

 

آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق

در صورتی که گوش میانی عفونت گوش یا التهاب کند آن را التهاب گوش میانی و اگر گوش خارجی عفونت کند آن را التهاب گوش خارجی می نامند. ضمن اینکه امکان دارد این عارضه با دستکاری مجرای گوش خارجی نیز ایجاد شود.

زمان ماندگاری این لولهها در گوش بستگی به طراحی و نوع آن دارد. عفونتهای گوش در کودکان شایعتر است، تاحدودی به این دلیل که شیپور استاشِ آنها باریکتر و افقیتر است؛ عواملی که باعث میشود گوشها بهسختی تخلیه شوند و زودتر مسدود شوند. التهاب منجر به انسداد شیپور استاش ( لوله ای که قسمت میانی گوش و حلق را به هم متصل می کند) خواهد شد.

علائم بیماری چه زمانی آغاز شد؟ چه میشود اگر عفونت عود کند؟ این وسیله که کانال گوش را میبندد، فشار هوا در کانال را تنظیم میکند و در نتیجه باعث جنبش پرده گوش میشود. اگر در کانال گوش مایعات تازه دیده شد. این کانال در بچه ها ظریف تر و باریک تر است.

عوامل فصلی. عفونت گوش در طول پاییز و زمستان شایعتر است که افراد مرتب دچار سرماخوردگی و آنفولانزا میشوند. زمانی که گوش میانی به عفونت حاد دچار شود و درمان به موقع صورت نگرد، ممکن است پرده گوش پاره شود.

در صورتی به متخصص اختلالات گوش و حلق و بینی (ENT) ارجاع داده خواهید شد که مشکل برای مدتی طولانیتر بروز کرده، به درمان پاسخ مثبت نمیدهد و یا بارها رخ داده است. با این حال، هر چه فشار بیشتری از مایع در گوش میانی وجود داشته باشد، صدای بیشتری از پرده گوش بازتاب خواهد شد

علاوه براین، کودکان در شرایط گروهی در معرض عفونت های بیشتری قرار دارند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا دچار بیماری های مزمن تنفسی مثل سیستیک فیبروزیس و آسم هستند. در غالب افراد پرده گوش سالم است ولی در بعضی ها ممکن است دچار آسیب و یا پارگی شده باشد و آب , آلودگیها و سایر مواد به داخل گوش میانی منتقل شود و باعث عفونت و ترشح گوش میانی گردد.

افراد مبتلا به آلرژی فصلی ممکن است در اوج گردهافشانی فصلی، در معرض خطر بیشتری برای عفونت گوش قرار بگیرند. کودکان و نوجوانانی که بصورت گروهی حمایت میشوند نسبت به کودکانی که در خانه میمانند با احتمال بیشتری دچار سرماخوردگی و عفونتهای گوش میشوند، زیرا در معرض عفونتهای بیشتری مانند سرماخوردگی قرار میگیرند. تغذیه نوزاد. نوزادانی که در حالت درازکش از بطری شیر مینوشند بیشتر از کودکانی که از شیر پستان مادر تغذیه میکنند دچار عفونت گوش میشوند.

آیا فرزندتان در گذشته دچار عفونت گوش شده است. آیا فرزندتان تب داشته است؟ گریهکردن، نخوابیدن، بدخلق شدن، کشیدن لاله گوش و مشکل در بلع نیز از علائم دیگر عفونت و درد گوش در نوزادان است. آیا گوشدرد دارید؟

درد را چطور توصیف میکنید، خفیف، متوسط یا شدید؟ آیا هیچ نشانه احتمالی از درد در نوزاد یا کودک نوپا مشاهده کردهاید، مانند کشیدن گوش، مشکل خواب و یا تحریکپذیری غیرعادی؟ در صورت عدم وجود زخم یا پارگی در پرده گوش، می توان از این داروها برای تسکین درد استفاده کرد. دکتر به احتمال زیاد از ابزاری چراغدار (اتوسکوپ) برای مشاهده داخل گوش، گلو و بینی استفاده خواهد کرد. عفونت گوش، عفونت باکتریایی یا ویروسی گوش میانی است. عفونت باکتریایی یا ویروسی ناشی از انباشت مایع معمولا موجب بروز علائم عفونت گوش میشود. اوتیت میانی همراه افیوژن التهاب و تجمع مایع (افیوژن) در گوش میانی بدون عفونت باکتریایی یا ویروسی است.

کودکان شش تا ۲۳ ماه که مبتلا به عفونت حاد گوش میانی در هر دو گوش بوده، بدون علائم و نشانههای شدید: درمان با آنتی بیوتیک به مدت ۱۰ روز. اوتیت خلط آور مزمن نوعی عفونت گوش است که با درمان های معمول از بین نمی رود و می تواند به سوراخ شدن پرده گوش منجر شود. اوتیت میانی مزمن چرکی به عفونت مداوم گوش میگویند که منجر به پارگی یا سوراخ شدن پرده گوش میشود.

همچنین در حالت طبیعی، نور ناشی از لامپ اتوسکوپ بر سطح پرده صماخ به شکل مخروط پخش میشود که بدان مخلوط نور می گویند و در التهاب گوش میانی، چنین شکست نوری یا وجود ندارد و یا به شکلی دیگر ظاهر میشود. بازتابسنجی آکوستیک. اندازه گیری غیرمستقیم مایعات گوش میانی – این تست به اندازهگیری مقدار صدای پخش شده از دستگاه میپردازد که از پرده گوش بازتاب شده است.

تمپانومتری. این تست به اندازهگیری حرکت پرده گوش میپردازد. این دستگاه بطور کمّی مشخص میکند که پرده گوش چقدر خوب حرکت میکند و میزان فشار درون گوش میانی را بطور غیرمستقیم اندازهگیری میکند. به طور معمول، این فشار هوا باعث حرکت پرده گوش میشود. این عملکرد باعث میشود گوشها بهمراتب در برابر عفونت و التهاب آسیبپذیرتر باشند.