امپراتوری تاپ شاپ میلیاردر خرده فروشی بریتانیا فیلیپ گرین در حاشیه قرار دارد

به نظر می رسد امپراتوری خرده فروشی سرمایه دار بزرگ فیلیپ گرین ، که صاحب زنجیره های مشهور مد انگلیس مانند Topshop است ، به دنبال شوک اقتصادی بیماری همه گیر ویروس کرونا در آستانه سقوط است.

در یک ضربه دیگر به انگلیسی صنعت خرده فروشی در آستانه دوره حساس تجارت کریسمس ، گروه Arcadia گفت که در حال کار بر روی “گزینه های احتمالی برای تأمین آینده مارک های گروه” است.

مانند دیگر نام های خیابان های بزرگ ، مارک های Arcadia – که حدود 15000 نفر مشغول به کار هستند و شامل برتون ، میس سلفریج و دوروتی پرکینز هستند – در طی همه گیری و محدودیت های مربوط به آن در سراسر انگلستان آسیب دیده اند.

جغجغه مرگ پس از آن بست که خرده فروش درگیر درهای فروشگاه آخر استرالیایی خود را در مارس امسال بست و تمام مشاغل محلی را قطع کرد.

زنی با ماسک صورت در حالی که دومین قفل ویروس کرونا در انگلستان ، در لندن ، با استفاده از ماسک صورت در پنجره شاخه موقتاً بسته شده از زنجیره لباس زنانه Topshop ، از کنار مانکن هایی عبور می کند.
زنی با ماسک صورت در حالی که دومین قفل ویروس کرونا در انگلستان ، در لندن ، با استفاده از ماسک صورت در پنجره شاخه موقتاً بسته شده از زنجیره لباس زنانه Topshop ، از کنار مانکن هایی عبور می کند. (AP)

رقابت از طریق رقبای کم هزینه مانند Primark و همچنین اخلالگران آنلاین مانند ASOS و Boohoo افزایش یافته است.

منتقدان همچنین گفته اند که گرین 68 ساله ، که در چند سال گذشته درگیر یک سری جنجال ها شده است ، سرمایه گذاری کافی در کسب و کارها را برای شکل دادن به آنها برای مقابله با رقابت جدید در خرده فروشی انجام نداده است.

در بیانیه ای ، این گروه تلاش کرد تا ویروس را مقصر مشکلات خود معرفی کند. در این گزارش آمده است: “تعطیلی اجباری فروشگاه های ما برای دوره های طولانی در نتیجه بیماری همه گیر COVID-19 تأثیر مهمی در تجارت در مشاغل ما داشته است.”

با این حال ، این شرکت تأکید کرد که مارک های تجاری آن “همچنان به تجارت خود ادامه می دهند” و به محض اینکه محدودیت های ویروس کرونا در هفته آینده برداشته شود ، فروشگاه های آن در انگلیس باز خواهند شد.

انگلیس در یک قفل چهار هفته ای است که مجبور به بسته شدن تمام مغازه هایی می شود که کالاهایی را غیر ضروری می دانند.

عکسی از مالک Topshop ، فیلیپ گرین ، در خیابان داونینگ 10 ، در سال 2011.
عکسی از مالک Topshop ، فیلیپ گرین ، در خیابان داونینگ 10 ، در سال 2011. (AP Photo / Sang Tan)

قفل در 2 دسامبر منقضی می شود و مغازه ها مجاز به بازگشایی هستند. کشورهای دیگر انگلستان – اسکاتلند ، ولز و ایرلند شمالی – رویکردهای کمی متفاوتی را اتخاذ کرده اند ، اما همه در مراحل مختلف محدودیت هایی را ایجاد کرده اند که مغازه های غیر ضروری را بسته است.

گفته می شود که آرکادیا در تلاش برای تأمین وام 54 میلیون دلاری با وام دهندگان در حال مذاکره اضطراری بوده است.

اگر در اوایل هفته آینده به اصطلاح به مدیریت اداره شود ، احتمالاً درگیری بین طلبکاران برای کنترل دارایی های شرکت وجود دارد.

این آخرین خرده فروشی است که با تعطیلی فروشگاه ها در طی همه گیر شدن چکش خورده است ، رقبایی از جمله Debenhams ، Edinburgh Woolen Mill Group و Oasis Warehouse همه به ورشکستگی تبدیل شده اند.

روز جمعه ، خرده فروش پوشاک مردانه Moss Bros نیز برای کاهش هزینه های اجاره خود و محافظت از خود در آینده ، روند ورشکستگی را آغاز کرد.

این شرکت علاوه بر اینکه تحت تأثیر قفل شدن قرار گرفته ، از لغو عروسی و کاهش تقاضای لباس اداری نیز رنج می برد. این 128 فروشگاه را اداره می کند و حدود 800 کارمند دارد.

عکس نمای بیرونی فروشگاه خرده فروشی چند طبقه جدید Top Shop در Emporium Melbourne را در تاریخ 30 ژوئیه 2014 در ملبورن ، استرالیا نشان می دهد.
عکس نمای بیرونی فروشگاه خرده فروشی چند طبقه جدید Top Shop در Emporium ملبورن را در تاریخ 30 ژوئیه 2014 در ملبورن ، استرالیا نشان می دهد. (رسانه Fairfax از طریق گتی ایماژ)

طی چند دهه گذشته ، گرین یکی از تأثیرگذارترین مدیران در خرده فروشی های اروپا بوده است. او Arcadia را در سال 2002 خریداری کرد و متعاقباً به تصاحب Marks & Spencer نیز نزدیک شد.

نگرش بدون مزخرف او باعث تحسین او شد و به مارک هایش کمک کرد تا با کسانی مانند سوپرمدل کیت ماس ​​و خواننده بیانسه ارتباط برقرار کنند.

اما یک سری رسوائی ها در چند سال گذشته باعث خدشه دار شدن اعتبار وی شده و خواستار سلب شوالیه ای شد که ملکه الیزابت دوم در سال 2006 به وی اعطا کرد.

برای بسیاری ، دستمزد بالای وی نمادی از افراط در دنیای شرکت ها بود ، به ویژه هنگامی که مارک های وی به سرمایه گذاری نیاز داشتند. و پاسخ آرام به تغییر مصرف کننده به سمت خرید آنلاین باعث شد مارک ها نتوانند همگام شوند.

پس از بحران مالی جهانی سال 2008 بود که مشکلات اساسی در مشاغل وی واقعاً شروع به نشان دادن کرد ، به ویژه پس از تصمیم وی برای فروش BHS ، اثری برای چندین دهه در خیابان های بزرگ انگلیس ، فقط برای یک پوند به کارآفرین مبارز دومنیک چاپل.

حدود یک سال بعد ، BHS سقوط کرد ، هزینه کار 11000 نفر و کسری حقوق بازنشستگی حدود 1 میلیارد دلار را ترک کرد. گرچه متعاقباً گرین صدها میلیون حقوق بازنشستگی پرداخت ، اما شهرت وی هرگز بهبود نیافت.

طراح آلیس مک کال در بوتیک Paddington خود ، عکس سال 2014.

قربانیان بحران خرده فروشی استرالیا

در همین حال ، چاپل در این ماه به دلیل فرار مالیاتی در زمان مدیریت BHS به شش سال زندان محکوم شد.