ایالات متحده به اعدام های آتش زا و گازهای سمی چراغ سبز نشان می دهد

وزارت دادگستری آمریكا بی سر و صدا در حال اصلاح پروتكل های اجرای خود است و دیگر نیازی به آن نیست احکام اعدام فدرال با تزریق کشنده و پاکسازی راه استفاده از روشهای دیگر مانند شلیک جوخه ها و گازهای سمی انجام شود.

قانون اصلاح شده ، كه روز جمعه در دفتر ثبت فدرال منتشر شد ، به دولت آمریكا اجازه می دهد اعدامها را با تزریق كشنده انجام دهد یا از “هر روش دیگری كه قانون ایالتی در آن مجازات تعیین كرده است” استفاده كند. تعدادی از ایالتها روشهای دیگر اعدام را مجاز می دانند ، از جمله برق گرفتگی ، استنشاق گاز نیتروژن یا مرگ توسط تیم شلیک.

هنوز مشخص نیست که آیا وزارت دادگستری به دنبال استفاده از روشهای دیگر به جز تزریق کشنده برای اعدامها در آینده است. این قانون – که از شب کریسمس اجرا می شود – در حالی است که وزارت دادگستری پنج اعدام را در طول اردک لنگ برنامه ریزی کرده است ، از جمله سه روز قبل رئیس جمهور منتخب جو بایدن منصب می شود
سیلوستر ادواردز ، معترض ، علایمی با مخالفت با مجازات اعدام از آن طرف خیابان زندان تعزیرات حکومتی در Terre Haute ، ایندیانا برگزار می کند.
سیلوستر ادواردز ، معترض ، علایمی با مخالفت با مجازات اعدام از آن طرف خیابان زندان تعزیرات حکومتی در Terre Haute ، ایندیانا برگزار می کند. (AP)

یک مقام وزارت دادگستری گفت که این تغییر برای ایجاد این واقعیت ایجاد شده است که قانون مجازات اعدام فدرال ایجاب می کند مجازات ها “به روشی که قانون قانونی در آن مجازات را وضع کرده است” و برخی از آنها ایالات از روش های دیگری به غیر از تزریق کشنده استفاده می کنند.

این مقام به AP گفت دولت فدرال “هرگز یک زندانی را با شلیک گلوله یا برق گرفتگی اعدام نمی کند مگر اینکه دولت مربوطه خود مجاز به این روش اعدام باشد.”

این مقام گفت که دو اعدام برنامه ریزی شده در ماه دسامبر با تزریق کشنده انجام خواهد شد اما اطلاعاتی درباره سه نفر دیگر که قرار است در ژانویه برنامه ریزی شود ارائه نداد. این مقام به منظور گفتگو در مورد پروتکل های بخش داخلی ، با شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس صحبت کرد.

این تغییر احتمالاً باعث انتقاد شدید دموکرات ها و طرفداران مجازات ضد اعدام می شود ، زیرا دولت ترامپ سعی دارد تعدادی از قوانین را قبل از ترامپ ترقی کند. سخنگوی بایدن در اوایل ماه جاری به AP گفت که رئیس جمهور منتخب “با مجازات اعدام در حال حاضر و در آینده مخالف است” و برای پایان دادن به آن تلاش خواهد کرد. اما وی درمورد اینکه آیا اعدامها بلافاصله پس از روی کار آمدن بایدن موقتاً متوقف خواهد شد ، اظهار نکرد.

دونالد ترامپ جمعه خود را با بازی گلف سپری کرد.
دونالد ترامپ جمعه خود را با بازی گلف سپری کرد. (AP)

دادستان کل ویلیام بار پس از 17 سال وقفه اعدام های فدرال را امسال مجدداً آغاز کرد. در این سال ، وزارت دادگستری تعداد بیشتری از افراد را در طول نیم قرن گذشته به قتل رسانده است ، علیرغم کاهش حمایت عمومی هم از دموکرات ها و هم از جمهوری خواهان برای استفاده از آن.

تمام ایالاتی که از مجازات اعدام استفاده می کنند تزریق کشنده را مجاز می دانند – و این روش اصلی در تمام ایالت هایی است که روش های دیگر مجاز است ، با توجه به داده های جمع آوری شده توسط مرکز غیر مجاز سودبرداری اطلاعات با دشواری دستیابی به داروهای تزریق کشنده ، برخی از ایالت ها شروع به جستجوی روش های جایگزین برای اجرای احکام اعدام کرده اند. آلاباما در سال 2018 با استفاده از گاز نیتروژن برای اعدام زندانیان به اوکلاهما و می سی سی پی پیوست و به این کشور اجازه داد تا در برخی موارد زندانیان محکوم را با گاز خفه کند.

تمام اعدام های فدرال در این زندان در Ter Haute ، ایندیانا انجام می شود.
تمام اعدام های فدرال در این زندان در Ter Haute ، ایندیانا انجام می شود. (AP)

در برخی از ایالت ها ، زندانیان می توانند روش اعدام خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال ، در فلوریدا ، یک زندانی می تواند به طور خاص بخواهد در اثر برق گرفتگی اعدام شود و در ایالت واشنگتن ، زندانیان می توانند درخواست کنند که با حلق آویز اعدام شود. در یوتا ، زندانیانی که قبل از ماه مه 2004 محکوم شده اند می توانند توسط یک تیرانداز کشته شوند. در صورت عدم وجود داروهای تزریقی کشنده ، قانون ایالتی نیز مجاز به استفاده از جوخه شلیک است.

در سال 2014 ، به دنبال اعدام دولت اوکلاهما ، رئیس جمهور باراک اوباما وزارت دادگستری را به انجام بازبینی گسترده ای درباره مجازات اعدام و مسائل پیرامون داروهای تزریقی کشنده هدایت کرد.

بار در ژوئیه 2019 گفت که این بررسی به پایان رسیده است ، و اجازه می دهد اعدام ها از سر گرفته شود و روش جدیدی را برای تزریقات کشنده تصویب کرد که جایگزین ترکیبی از سه دارو شد که قبلاً در اعدام های فدرال با یک دارو استفاده می شد ، پنتوباربیتال. پروتکل یک دارو مشابه روال مورد استفاده در چندین ایالت از جمله جورجیا ، میسوری و تگزاس است.

داخل اتاقهای مرگ آمریکا

قبل از شروع مجدد اعدام دولت ترامپ در سال جاری ، دولت فدرال از سال 1988 فقط سه زندانی را به اعدام محکوم کرده بود. اگرچه از سال 2003 اعدام فدرال صورت نگرفته بود ، اما تا ماه ژوئیه ، وزارت دادگستری به تأیید پیگرد قانونی مجازات اعدام و فدرال ادامه داد. دادگاه ها به مجازات اعدام متهمان ادامه داده بودند.

ترامپ غالباً در مورد مجازات اعدام و عقیده خود مبنی بر اینکه اعدام ها بازدارنده ای م anثر و مجازاتی مناسب برای برخی از جنایات ، از جمله تیراندازی دسته جمعی و قتل افسران پلیس است ، صحبت کرده است.