بن رابرتس اسمیت: حکم افترا در مورد جنایات جنگی ادعایی امروز صادر می شود

بن رابرتز اسمیت، مفتخرترین سرباز زنده استرالیا، امروز متوجه خواهد شد که آیا در ادعای افترا علیه سه روزنامه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان موفق بوده است یا خیر.

اتهاماتکه شامل قتل غیرنظامیان در حین اعزام به افغانستان و همچنین اعمال قلدری و خشونت خانگی است، اولین بار در گزارش های The Age، Sydney Morning Herald و Canberra Times در سال 2018 منتشر شد.

رابرتز اسمیت از نشریات به دلیل افترا شکایت می کند و امروز قاضی آنتونی بسانکو یافته های خود را به دادگاه فدرال خواهد داد.

این مرد 44 ساله تمام ادعاهای مربوط به تخلف را رد می کند، در حالی که این سه روزنامه دفاع از حقیقت و حقیقت زمینه ای را مطرح کرده اند.

محاکمه افترا در ژوئن 2021 آغاز شد و به مدت 110 روز در 13 ماه برگزار شد و از 41 شاهد از جمله سه شاهد از افغانستان استماع شد.

بن رابرتز اسمیت، گیرنده صلیب ویکتوریا در خارج از دادگاه فدرال در سیدنی در سال 2022.
بن رابرتز اسمیت، گیرنده صلیب ویکتوریا در خارج از دادگاه فدرال در سیدنی در سال 2022. (جیمز آلکاک / سیدنی مورنینگ هرالد)

این دادگاه به عنوان یک محاکمه جنایت جنگی نیابتی توصیف شده است که سوالات ناراحت کننده ای را در مورد نیروی دفاعی استرالیا ایجاد می کند و محدودیت های آزادی مطبوعات را آزمایش می کند.

این همچنین نزدیکترین نگاه به عملیات های مخفی انجام شده توسط نیروهای ویژه استرالیا در خارج از کشور بوده است که عموم مردم از آن مطلع بوده اند.

رابرتز اسمیت، یک تک تیرانداز متخصص آموزش دیده که نزدیک به دو متر قد دارد، در شش تور در افغانستان خدمت کرد.

پرونده علیه او حول اتهامات شش قتل غیرقانونی افغان‌ها است که روزنامه‌ها ادعا می‌کنند رابرتز اسمیت یا مرتکب شده یا در آن شریک بوده است.

در یکی از اتهامات رابرت اسمیت متهم است که دستور تیراندازی به یک مرد افغان با پای مصنوعی را صادر کرده است. این پا توسط یک سرباز دیگر به عنوان یک غنائم به پایگاه بازگردانده شد و توسط سربازان استرالیایی به عنوان کشتی نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین ادعا شد که در سال 2012 رابرتز اسمیت، کشاورز افغان را که دستبند زده بود، علی جان را از صخره لگد زد. سپس جان توسط رابرتز اسمیت یا سربازی به نام شخص 11 هدف گلوله قرار گرفت.

دریافت کننده صلیب ویکتوریا در جریان رسیدگی به این پرونده متهم شد که رادیویی را در کنار جسد مرد مرده کار گذاشته تا به نظر برسد که او یک دیده بان طالبان است.

در طول محاکمه، وکلای سرباز استدلال کردند که ادعاهای منتشر شده توسط روزنامه ها و روزنامه نگاران کریس مسترز و نیک مک کنزی، بر اساس شایعات و گزارش های همکاران سابق حسود و وسواس، هیجان انگیز است.

در اواسط دادگاه افترا به دلیل همه گیری کووید-19 یک وقفه 8 ماهه وجود داشت و هنگامی که جلسات از سر گرفته شد، شاهدان SAS توسط روزنامه ها فراخوانده شدند.

سربازان متخصص به هر قیمتی محافظت می‌شدند، داخل و خارج ساختمان می‌رفتند تا پوشش خود را منفجر نکنند.

همچنین به آنها اسامی رمز داده شد و به بسیاری از آنها در ازای هر گونه پذیرش مدرکی که ممکن است آنها را دخیل کرده باشد، گواهی مصونیت اعطا شد.

برخی از جلسات به دلیل پیامدهای امنیت ملی در دادگاه غیرعلنی برگزار شد.

در دادگاه همچنین اتهامات خشونت خانگی توسط رابرتز اسمیت علیه زنی به نام شخص 17 مورد بررسی قرار گرفت.

ناین، ناشر این وب سایت، ناشر The Sydney Morning Herald و The Age نیز هست.