ترامپ به پنتاگون دستور می دهد تعداد نیروهای آمریکایی خود را در عراق و افغانستان کاهش دهد

کریستوفر میلر سرپرست سرپرست وزارت دفاع آمریكا از برنامه های خود برای كاهش سطح نیروهای آمریكا در عراق و افغانستان خبر داد و گفت: رئیس جمهور دونالد ترامپ متعهد می شود نیروها را به خانه برگرداند حتی در حالی که جمهوری خواهان و متحدان ایالات متحده در مورد عقب نشینی سریع هشدار می دهند.

طرح جدید علی رغم استدلال مقامات ارشد ارتش در مورد عقب نشینی کندتر و روشمندتر ، در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ سرعت خروج نیروهای خود از عراق و افغانستان را تسریع می کند.

ترامپ از پذیرفتن شکست در انتخابات خود به جو بایدن دموکرات ، که در 20 ژانویه کار خود را آغاز می کند ، تنها 5 روز پس از پایان برنامه خروج نیروهای نظامی ، خودداری کرد.

رئیس جمهور دونالد ترامپ پس از رسیدن به میدان ارتش پاپ انگشت شست را نشان می دهد. (AP)

آقای میلر که از پرسیدن س reportersال از خبرنگاران امتناع ورزید ، گفت که با این طرح تعداد نیروها در افغانستان از بیش از 4500 نفر به 2500 نفر و در عراق از حدود 3000 نفر به 2500 نفر کاهش خواهد یافت.

میلر افزود ایالات متحده آمادگی پاسخگویی در صورت وخیم شدن شرایط را دارد.

وی گفت: “اگر نیروهای ترور ، بی ثباتی ، تفرقه و نفرت یک کار آگاهانه برای اخلال در تلاش های ما آغاز کنند ، ما آماده استفاده از توانایی های لازم برای خنثی کردن آنها هستیم”.

طرح خروج از عهد تکراری ترامپ برای پایان دادن به جنگهای طولانی آمریکا کوتاه است.

همچنین برخلاف رهنمودهای وی مبنی بر این که عقب نشینی نیروها بر اساس شرایط زمینی است نه یک تاریخ در تقویم.

به ویژه در افغانستان ، رهبران نظامی و دفاعی پیوسته می گویند که طالبان هنوز شرایط لازم برای کاهش حملات خشونت آمیز علیه نیروهای دولت افغانستان را برآورده نکرده اند.

رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ، در کاخ سفید در مورد سطح نیروهای خود در عراق و افغانستان بیانیه می دهد. (AP)

نیروهای آمریکایی از زمان حمله در اکتبر 2001 در افغانستان باقی مانده اند.

این تصمیم قبلاً از سوی برخی از رهبران جمهوری خواه در کاپیتول هیل مورد استقبال قرار گرفته و از جنس استولتنبرگ ، دبیرکل ناتو ، تا حدودی غیر صریح انتقاد کرده است.

رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ترامپ گفت رئیس جمهور به قول خود به مردم آمریکا مبنی بر بیرون آوردن نیروهای آمریکایی از مناطق جنگی عمل می کند.

آقای اوبراین به خبرنگاران گفت: “تا ماه مه ، رئیس جمهور ترامپ امیدوار است که همه آنها با خیال راحت و به طور کامل به خانه بیایند.”

“من می خواهم دوباره تأكید كنم كه این سیاست جدید نیست. این سیاست رئیس جمهور از زمان روی كار آمدن وی بوده است.”