تروریست کریستچرچ فقط “به طور اتفاقی” می توانست متوقف شود

هنگامی که یک فرد مسلح در 15 مارس 2019 وارد مسجدالنور شد و ده ها نمازگزار را در مسیر خود شلیک کرد ، تروریست پر از استروئید انجام حمله که ماهها برنامه ریزی دقیق و فشرده ای را طی کرده بود.
اما به هیچ وجه نمی توان به پلیس ، سرویس اطلاعات امنیتی یا سایر آژانس های بخش عمومی در مورد این امر هشدار داد حمله تروریستی قریب الوقوع.

این یافته کمیسیون سلطنتی تحقیق درباره حمله تروریستی به مساجد کریستچرچ است که گزارش آن روز سه شنبه برای عموم منتشر شد.

فرد مسلح مسجد کریستچرچ ، برنتون تاررانت در جلسه دادگاه صدور حکم در دادگاه عالی کریستچرچ دیده می شود
فرد مسلح مسجد کریستچرچ ، برنتون تاررانت در جلسه دادگاه صدور حکم در دادگاه عالی کریستچرچ دیده می شود (گتی)

گزارش 792 صفحه ای در حالی یافته است که – با بهره مندی از عقاید کوتاه – حوادث واضحی وجود داشته است که می تواند با برنامه ریزی و آماده سازی تروریست مرتبط باشد ، علائم “پراکنده” بوده و در آن زمان نمی توان آنها را جمع کرد.

در این گزارش آمده است: “هیچ جنبه ای از آن نمی توانست آژانس های بخش دولتی را نسبت به حمله تروریستی قریب الوقوع هشدار دهد.”

این گزارش با بیان وقایع وحشتناک 15 مارس هنگامی که 51 نفر کشته و دهها نفر دیگر در مسجدالنور و مرکز اسلامی لینوود در کریستچرچ.
این جزئیات پیشینه تروریست ، از جمله تربیت وی در استرالیا، سفر بین المللی گسترده وی بین سالهای 2014 و 2018 و توسعه ایدئولوژی تروریستی وی.

این گزارش شامل اطلاعاتی درباره زندگی عمومی این تروریست در نیوزیلند ، وقایعی است که به عنوان بخشی از برنامه ریزی و آماده سازی وی اتفاق افتاده است و نگاهی دقیق به چگونگی این فرد مسلح موفق به دریافت مجوز اسلحه گرم در نیوزلند شده است.

در این گزارش مشخص شد كه پلیس نتوانسته است استانداردهای لازم در زمینه اجرای سیستم صدور مجوز سلاح گرم را برآورده سازد ، یا اینکه داوران تیرانداز وی را به اندازه كافی می شناسند و عدم آموزش كاركنان در این مورد اشاره ای نکرده است.

پلیس به دلیل ناکافی بودن سیستم صدور مجوز سلاح گرم مورد انتقاد قرار گرفت ، که آنها پذیرفتند آنقدر قوی نیست که متقاضیان را به درستی کنترل کنند.

کمیسر پلیس اندرو کوستر از خانواده ها و بازماندگان عذرخواهی کرد.

همچنین پاسخ دولت پس از حمله تروریستی ، نگاهی به قانون مربوط به جرم نفرت و سخنان نفرت انگیز ، و ارزیابی اقدامات ضد تروریستی Aoteoroa در این گزارش گنجانده شده است.

برنتون تارنت از طریق AVL در دادگاه عالی کریستچرچ به جرم قتل ، اقدام به قتل و تروریسم مقصر شناخته شد.
برنتون تارنت از طریق AVL در دادگاه عالی کریستچرچ به جرم قتل ، اقدام به قتل و تروریسم مقصر شناخته شد. (چیز)

سو abuse مصرف استروئید: 15 ماه قبل از حمله

در تاریخ 18 دسامبر 2017 ، فرد مسلح با درد شکمی در اطراف ناحیه کبد به مرکز پزشکی Dunedin South مراجعه کرد.

وی به دکتر گفت دو بار در هفته استروئیدهای خوراکی غیر تجویز شده و تستوسترون تزریق کرده است.

پزشک متوجه شد مردی با “علائم مشخصه استفاده بیش از حد از استروئیدها” از جمله یک صورت گرد که به آن “مهتاب” نیز گفته می شود.

وی به فرد مسلح هشدار داد که تستوسترون می تواند پیامدهای طولانی مدت برای قلب وی داشته باشد ، اما این تروریست علاقه ای به ترک تستوسترون نداشت.

فرد مسلح به خدمات غدد درون ریز بیمارستان Dunedin ارجاع شد که نامه ای را به پزشک ارجاع داد که در مورد گزینه های درمان و پیشنهاد ملاقات با بیمار مشاوره داده بود.

اما به دلیل “فشار بر کلینیک ها” در آن زمان و به دلیل کنترل وضعیت بیمار توسط پزشک ، هرگز قرار ملاقات تعیین نشد.

پلیس نتوانست منبع تأمین استروئید و تستوسترون فرد مسلح را شناسایی کند ، اما تأیید کرد که او در فوریه 2018 500 سوزن زیر پوستی ، 300 سرنگ و 200 سواب الکل به صورت آنلاین خریداری کرده است.

کمیسیون سلطنتی گفت که استفاده وی از این داروها بخشی از آمادگی وی برای حمله به دلیل بزرگ شدن و احتمالاً تقلید از آماده سازی انجام شده توسط تروریست اسلو تلقی می شود.

این کمیسیون گفت از آنجا که سو ster استفاده از استروئید و تستوسترون فرد مسلح نگرانی از فعالیت مجرمانه ایجاد نکرده است ، آنها از این موضوع که به صحیح دیده شده است دلیل بر عدم افشای پلیس است.

هنگام ورود قربانیان به دادگاه صدور حکم برنتون هریسون تارنت ، افسران پلیس مسلح در مقابل دادگاه عالی کریستچرچ دیده می شوند
با ورود قربانیان به دادگاه صدور حکم برنتون هریسون تارنت ، افسران پلیس مسلح در مقابل دادگاه عالی کریستچرچ دیده می شوند. (گتی)

حادثه تیراندازی: هشت ماه قبل از حمله

در تاریخ 13 ژوئیه 2018 ، این تروریست در یک حادثه سلاح گرم در خانه خود در Dunedin چشم راست و ران خود را زخمی کرد.

او با مجلات با ظرفیت زیاد خود در خانه تمرین می کرد – کاری که در آنجا دیگران نمی توانست انجام دهد – و یک دور در محفظه گرفتار شد.

تلاش های او برای آزاد کردن دور منجر به تماس بین سوزن آتش و آغازگر شد.

او تصمیمی برای تصمیم گیری گرفت – به دنبال مداوا و جلب توجه مقامات و یا دور ماندن و امید به بهترین ها بود.

نگرانی او در مورد بینایی بیشتر از نیاز او برای جلوگیری از ورود به رادار پلیس بود.

وی با مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان دوندین ، ​​در آنجا قطعه فلزی از چشم وی برداشته شد ، به او آنتی بیوتیک داخل وریدی داده و از او ران رادیوگرافی انجام شد.

پزشکان تصمیم گرفتند یک قطعه فلزی که به ران او وارد شده ترک کنند زیرا بعید به نظر می رسد مشکلی ایجاد کند.

به او فرم ادعای شرکت جبران خسارت تصادف داده شد تا پر کند تا هیئت بهداشت منطقه جنوب بتواند هزینه های درمان وی را جبران کند.

حدود پنج ساعت و نیم بعد تروریست تخلیه شد.

ثبت کننده ای که فرد مسلح را معالجه کرد گفت اگرچه آنها تصادف را “سهل انگارانه و کمی غیرعادی” می دانند ، اما مرد به صورت آشفته عمل نکرده و آنها معتقد بودند که این جراحت یک تصادف بوده است و نه اقدام به خودکشی.

بنابراین آنها ضروری ندانستند كه زخمی شدن را به پلیس گزارش دهند.

گزارش کمیسیون سلطنتی نشان داد که شورای بهداشت منطقه جنوبی در گزارش ندادن حادثه به پلیس کوتاهی می کند زیرا غیر معمول نبود که شخص به علت جراحت جزئی ناشی از تخلیه اسلحه گرم تصادف کند.

برنتون هریسون تارنت در 92 اتهام مربوط به بدترین تیراندازی دسته جمعی در تاریخ نیوزیلند مقصر شناخته شد.
برنتون هریسون تارنت در 92 اتهام مربوط به بدترین تیراندازی دسته جمعی در تاریخ نیوزیلند مقصر شناخته شد. (گتی)

پست های شبکه های اجتماعی: سال قبل از حمله

کارمندی که در تحقیقات فوری پس از حمله شرکت داشت ، ادعا کرد که بعضی اوقات در سال 2018 گزارشی را مشاهده کرده اند که حاوی تصاویری از پست های شبکه های اجتماعی است “باری هری تاری” ، نامی که فرد مسلح در فیس بوک استفاده کرده است.

این کارمند می گوید این پست ها شامل “دیدگاه ها و الگوهای رفتاری کاملاً راست گرایانه” است ، اما “ذاتاً تهدیدآمیز یا خشن” نبوده است.

این کارمند ادعا می کند که آنها هنوز گزارش داده اند که پست ها را به ارزیابی کننده خارجی انجام می دهند که بررسی Arotake را انجام می دهد ، اما این ماده “نه [warranting] افزایش به دلیل کمبود اینترنت ، قابلیت یا نزدیک بودن “.

بنابراین به واحد مبارزه با تروریسم SIS منتقل نشد.

نه SIS و نه ارزیاب خارجی نتوانستند خاطرات کارمند را تأیید کنند و هیچ مدرکی در این زمینه در سوابق SIS یافت نشد.

یک آدرس اینترنتی: چهار ماه قبل از حمله

در 12 نوامبر 2018 ، SIS یک گزارش اطلاعاتی دریافت کرد که چهار آدرس IP را شناسایی کرده بود که به پرونده های مشکوک “با توجه به امنیت ملی” دسترسی پیدا کرده بودند.

یکی از این آدرس های IP دسترسی به پرونده های مشکوک حاوی محتوایی بود “که می تواند اقداماتی را که منجر به تهدید و یا حمله به فعالیت می شوند تسهیل کند”.

این شامل پرونده هایی در مورد قطعات اسلحه گرم با مارک Magpul و تاکتیک های سلاح گرم بود. اکنون مشخص شده است که فرد مسلح بعداً قطعات Magpul را بدست آورده است.

آدرس IP همچنین به محتوای تروریست اسلو دسترسی داشت.

مانیفست تروریست اسلو پس از حمله از کارت SD مسلح مرتبط با هواپیمای بدون سرنشین وی کشف شد.

در نوامبر 2018 ، آدرس IP با هدف شناسایی کاربر آدرس برای ارزیابی ارتباط آنها با امنیت ملی ، به یک محقق مبارزه با تروریسم اختصاص یافت.

تلاش های SIS برای شناسایی کاربر بی نتیجه بود و در 12 دسامبر 2018 پس از اینکه کارمندان به این نتیجه رسیدند که هیچ گزینه دیگری برای بررسی آدرس IP وجود ندارد ، این نتیجه بسته شد.

کمیسیون سلطنتی نتوانست با اطمینان تشخیص دهد که فرد مسلح در تاریخ 15 مارس کاربر آدرس IP مرتبط با فعالیت مشکوک بوده است یا خیر.

“اگر وی مسئول دسترسی به پرونده های مشکوک بود ، این کار را به گونه ای انجام داد که از ارتباط فعالیت با وی جلوگیری کند. بنابراین اطلاعاتی نبودند که می توانستند یا باید آژانس های بخش دولتی را نسبت به حمله تروریستی هشدار دهند.”

نخست وزیر نیوزیلند ، جاسیندا آردرن هنگام ترک نماز جمعه در پارک هاگلی در کریستچرچ ، نیوزیلند موج می زند.  آردرن به دلیل واکنش قاطع خود در برابر دو تیراندازی در مساجد توسط یک ملی پوش سفیدپوست که در 15 مارس 2019 50 نمازگزار را در مساجد کریستچرچ کشت ، در سراسر جهان مورد ستایش قرار گرفت. رهبران و محققان جامعه می گویند که برای مدت طولانی تروریسم
نخست وزیر نیوزیلند ، جاسیندا آردرن هنگام ترک نماز جمعه در پارک هاگلی در کریستچرچ ، نیوزیلند موج می زند. آردرن به دلیل واکنش قاطع خود در برابر دو تیراندازی در مساجد توسط یک ملی پوش سفیدپوست که در 15 مارس 2019 50 نمازگزار را در مساجد کریستچرچ کشت ، در سراسر جهان مورد ستایش قرار گرفت. رهبران و محققان جامعه می گویند که برای مدت طولانی تروریسم “مسئله مسلمانان” تلقی می شد و که مهاجم سفیدپوست و غیرمسلمان باشد ، دو استاندارد ادامه دارد. (AP)

یافته ها و توصیه ها

کمیسیون در یافته های خود خاطرنشان کرد که آژانس های اطلاعاتی و امنیتی مجوز اجتماعی کمی دارند که این توانایی و ظرفیت آنها را محدود می کند.

در این گزارش آمده است: “این ایده كه آژانس های اطلاعاتی و امنیتی درگیر نظارت گسترده بر نیوزلند هستند ، یك افسانه است.”

وی افزود: “با توجه به امنیت عملیاتی كه فرد حفظ كرده بود ، محیط مجوز قانونگذاری كه در آن اقدامات ضد تروریسم فعالیت می كند و توانایی و ظرفیت محدود آژانسهای مبارزه با تروریسم ، هیچ راهی قابل قبول وجود نداشت مگر به طور تصادفی.”

نخست وزیر جاسیندا آردرن گفت که در این گزارش ، بسیاری از درسها برای یادگیری و مناطقی که نیاز به تغییر دارند مشخص شده است.

وی گفت که دولت برای اجرای برخی از توصیه های گزارش به سرعت اقدام خواهد کرد ، از جمله انتصاب اندرو لیتل برای هماهنگی پاسخ دولت به گزارش.

این تروریست به کمیسیون گفت که او اظهار نظر مکرر در وب سایتهای راست افراطی نبوده بلکه از یوتیوب به عنوان منبع اطلاعاتی و الهام قابل توجهی استفاده کرده است.

در پاسخ به این افشاگری ، نخست وزیر گفت که وی با رهبران یوتیوب – که متعلق به Alphabet ، شرکت مادر گوگل است – تماس خواهد گرفت تا نگرانی های خود را مستقیماً مطرح کند.

این مقاله در اصل در چیز و با مجوز تکثیر شده است.