دونالد ترامپ در حالی که چین قصد دارد نفوذ خود را گسترش دهد از اجلاس های آسیایی عبور می کند

رئيس جمهور دونالد ترامپ برای سومین سال پیاپی شنبه ، حتی به عنوان رقیب ، اجلاس خود را با همتایان آسیایی نادیده گرفت چین قرار است با یک معامله گسترده تجارت آزاد در منطقه ، نفوذ خود را گسترش دهد.
مشاور امنیت ملی رابرت اوبراین گفت: ترامپ ابراز تأسف می کند که نتوانسته با 10 عضو انجمن ملل جنوب شرقی آسیا در اجلاس آنلاین شرکت کند ، اما بر اهمیت روابط با منطقه تأکید کرده است.

اوبراین در سخنان خود در مراسم افتتاحیه ، که به طور مستقیم برای اعضای ASEAN در حال تماشای از بود ، گفت: “در این زمان بحران جهانی ، همکاری استراتژیک ایالات متحده و آسه آن مهمتر شده است.” کشورهای متبوع آنها

این تصویر که از طریق کنفرانس تلفنی تهیه شده توسط خبرگزاری ویتنام (VNA) تهیه شده است ، رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده را در یک اجلاس مجازی با رهبران انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) در روز شنبه ، 14 نوامبر 2020 نشان می دهد.
این تصویر که از طریق کنفرانس تلفنی تهیه شده توسط خبرگزاری ویتنام (VNA) تهیه شده است ، رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده را در یک اجلاس مجازی با رهبران انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) در روز شنبه ، 14 نوامبر 2020 نشان می دهد. (AP)

ترامپ در اجلاس آسه آن در سال 2017 شرکت کرد ، اما در دو دیدار گذشته فقط نمایندگانی را فرستاد. اجلاس ویژه ای با آسه آن که قرار بود او در ماه مارس در لاس وگاس میزبانی کند ، به دلیل همه گیری لغو شد.

ترامپ با اصرار بر اینکه قربانی تقلب در انتخابات بوده است ، مشغول به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر بوده است. اکثر کشورها پیروزی جو بایدن را تصدیق کرده اند.

اوبراین همچنین بعدا شنبه در اجلاس مجازی آسیای شرقی که شامل اعضای آ.س.آی.ان و همچنین استرالیا ، چین ، هند ، ژاپن ، کره جنوبی ، نیوزیلند و روسیه بود ، نماینده ایالات متحده بود.

با وجود غیبت ترامپ ، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که آسه آن همچنان در چشم انداز وی برای “هند و اقیانوس آرام آزاد و باز” استراتژی واشنگتن برای مقابله با نفوذ روزافزون چین در منطقه باقی مانده است.

این تصویر ساخته شده از طریق کنفرانس تلفنی ارائه شده توسط خبرگزاری ویتنام (VNA) نشان می دهد رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ، با رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در یک اجلاس مجازی شنبه ، 14 نوامبر 2020
این تصویر ساخته شده از طریق کنفرانس تلفنی ارائه شده توسط خبرگزاری ویتنام (VNA) نشان می دهد رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ، با رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در یک اجلاس مجازی شنبه ، 14 نوامبر 2020 (AP)

نوسانات چین در منطقه قرار است با توافق نامه تجارت آزاد که روز یکشنبه امضا می شود ، گسترش یابد. این پیمان ، که تقریباً یک سوم اقتصاد جهان را پوشش می دهد ، شامل کشورهای آسه آن ، چین ، ژاپن ، کره جنوبی ، استرالیا و نیوزیلند است.

هند سال گذشته از این طرح خارج شد ، و این توافق نامه با وجود تجارت 2 تریلیون دلار آمریکا (2.75 تن) در تجارت آمریكا با كشورهای این پیمان ، شامل ایالات متحده نیز نمی شود.

در اظهارات روز شنبه ، اوبراین از آسه آن بعنوان چهارمین شریک تجاری بزرگ ایالات متحده نام برد ، سال گذشته تجارت به بیش از 354 میلیارد دلار (487 میلیارد دلار) رسید.

اوبراین با اشاره به تجهیزات محافظتی شخصی که برای محافظت در برابر ویروس کرونا استفاده می شود ، گفت: “ما عمیقاً از تلاش های شرکای آسه آن برای باز نگه داشتن زنجیره های اصلی تأمین ، کارخانه ها و جریان تولید PPE بسیار قدردانی می کنیم.”

وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده 87 میلیون دلار آمریکا (120 میلیون دلار) برای مبارزه با ویروس کرونا در جنوب شرقی آسیا ، از جمله تهیه دستگاه های تهویه و PPE کمک کرده است.

اوبراین گفت: “ایالات متحده پشت شما است و ما می دانیم که شما مال ما هستید.”

رئیس جمهور دونالد ترامپ در باغ گل رز کاخ سفید در واشنگتن صحبت می کند.  (عکس: 13 نوامبر 2020)
رئیس جمهور دونالد ترامپ در باغ گل رز کاخ سفید در واشنگتن صحبت می کند. (عکس: 13 نوامبر 2020) (AP)

در اجلاس شرق آسیا که روز شنبه برگزار شد ، آنتونیو گاترس دبیرکل سازمان ملل متحد گفت این ویروس حداقل 14 میلیون نفر را در آسیا آلوده کرده و بیش از یک چهارم میلیون نفر را در این منطقه کشته است. وی هشدار داد که حداقل 39 میلیون نفر می توانند تنها در شرق آسیا به فقر شدید روی آورند.

گوترس گفت ، سازمان ملل متحد از كشورها خواسته است كه بسته محرک حداقل 10 درصدي از توليد ناخالص داخلي جهان را تهيه كنند.

دیوید مالپاس ، رئیس آن ، گفت: با توجه به اینکه جامعه جهانی با عمیق ترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم روبرو است ، بانک جهانی در تلاش است تا طی 15 ماه رکورد 160 میلیارد دلار آمریکا (220 میلیارد دلار) را شامل شود ، از جمله کمک های بلاعوض و اعتبارات مالی.

وی گفت ، هنوز همه گیری همچنان مانعی عظیم برای توسعه است و برنامه موفقیت آمیز واکسیناسیون کلید بهبود خواهد بود.

در اوایل روز شنبه ، چین ، ژاپن و کره جنوبی به دنبال همکاری های عمیق تر منطقه ای برای مقابله با بیماری همه گیر بودند.

لی کیچیانگ ، نخست وزیر چین گفت: “با شروع موج احتمالی دوم زمستان ، ما می توانیم برای کاهش همه گیری و بازگشایی اقتصاد همکاری کنیم.”

مون جائه این ، رئیس جمهور کره جنوبی گفت که این منطقه باید در جهت تولید و تأمین عادلانه واکسن ها و درمان ها همکاری کرده و مکانیزم موثری را برای آماده سازی برای مقابله با بیماری های عفونی جدید ایجاد کند.

نخست وزیر ژاپن یوشیهیده سوگا پس از گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، جو بایدن ، با رسانه ها صحبت می کند.
نخست وزیر ژاپن یوشیهیده سوگا گفت توکیو در تقویت انعطاف پذیری اقتصادی آسه آن فعالیت داشته و همچنان به تعمیق روابط با جنوب شرقی آسیا متعهد است. (AP)

وی گفت: سرعت بهبود اقتصاد جهانی در میان حمایت از تجارت و عدم اطمینان در بازارهای مالی بسیار ناهموار خواهد بود. هشدار داد ، انتقال سریع به اقتصاد دیجیتال همچنین می تواند شکاف بین طبقات اجتماعی را افزایش دهد.

وی گفت: “ما باید برای تقویت انعطاف پذیری اقتصاد خود و شناسایی اقدامات رشد فراگیر و پایدار تلاش کنیم.”

نخست وزیر ژاپن یوشیهیده سوگا گفت توکیو در تقویت انعطاف پذیری اقتصادی آسه آن فعالیت داشته و همچنان به تعمیق روابط با جنوب شرقی آسیا متعهد است.

ژاپن و کره جنوبی هرکدام یک میلیون دلار (1.375 میلیون دلار) به صندوق ASEAN COVID-19 متعهد شده اند که به منظور حمایت از کشورهای عضو در تأمین تجهیزات پزشکی و تحقیقات مالی در مورد داروها و واکسن ها علیه ویروس کرونا است.