رئیس جمهور چین ، شی جین پینگ ، به جو بایدن ، تبریک می گوید ، امیدوار است روابط پیروز برنده باشد

شی جین پینگ رئیس جمهور چین به رئیس جمهور منتخب آمریکا تبریک گفت جو بایدن روز گذشته ابراز امیدواری کرد که “همکاری برد-برد” در میان منازعات بر سر تجارت ، فناوری و امنیت که روابط چین و آمریکا را به پایین ترین سطح در دهه های اخیر رسانده است.
به طور گسترده ای انتظار می رود آقای بایدن تلاش کند تا همکاری با او را از سر بگیرد چین در مورد کره شمالی ، تغییرات آب و هوایی و ویروس کرونا به دنبال رویکرد تقابل رئیس جمهور دونالد ترامپ، که جنگ تعرفه ای را آغاز کرد و شرکت های چینی را تحریم کرد.

اما تحلیلگران انتظار دارند تغییرات عمده سیاست های ایالات متحده به دلیل ناامیدی گسترده از پکن در مورد تجارت ، سرقت حقوق بشر و فناوری رخ دهد.

اطلاعات جاسوسی ایالات متحده گفته است كه شی جین پینگ ترجیح می دهد اگر جو بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.
شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز گذشته جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را تبریک گفت و برای “همکاری برنده” ابراز امیدواری کرد. (AP)

چین یکی از آخرین دولت های بزرگی شد که دو هفته پیش به آقای بایدن تبریک گفت.

هیچ توضیحی در مورد تأخیر وجود ندارد اما برخی از مفسران اظهار داشتند که پکن می خواهد از تیره شدن روابط با آقای ترامپ جلوگیری کند ، وی که هنوز مجبور به تسلیم شدن نشده بود و تا 20 ماه ژانویه دو ماه دیگر در این سمت است.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا ، آقای شی در پیامی به آقای بایدن گفت که روابط “سالم و پایدار” “انتظار مشترک جامعه جهانی” است.

در بیانیه آمده است: “ما امیدواریم که دو طرف روحیه عدم منازعه و عدم تقابل ، احترام متقابل و همکاری برنده را حفظ کنند ، بر همکاری متمرکز شوند ، اختلافات را کنترل کنند و توسعه سالم و پایدار روابط چین و ایالات متحده را تقویت کنند.” .

در این گزارش آمده است که وانگ قیشان معاون رئیس جمهور چین نیز پیامی را به کامالا هریس فرستاد تا وی را به عنوان معاون انتخاب کند

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، در جریان مراسم استقبال در سالن بزرگ مردم در پکن ، در سال 2017 ، با شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین گفتگو می کند.
پیشنهاد شد پکن می خواهد از تیره شدن روابط با آقای ترامپ که هنوز مجبور به تسلیم شدن نبوده و دو ماه دیگر تا 20 ژانویه در این سمت است ، جلوگیری کند. (AP / اندی وونگ)

ایالات متحده و چین یکی از بزرگترین روابط تجاری جهان را دارند اما روابط رسمی با اتهامات جاسوسی ، همه گیری ویروس کرونا ، سرکوب هنگ کنگ توسط پکن و اختلافات بر سر کنترل دریای چین جنوبی به هم خورد.

آقای ترامپ دسترسی به فناوری ایالات متحده را برای تولید تجهیزات تجهیزات مخابراتی چینی Huawei Technologies Ltd. به دلایل امنیتی مسدود کرده است.

وی در تلاش است تا دسترسی به سرویس های رسانه های اجتماعی چینی به ایالات متحده را محدود كند ، كه به گفته كاخ سفید ممكن است اطلاعات شخصی زیادی در مورد آمریكایی ها جمع آوری كند.

آقای ترامپ از زمان انتخابات با صدور دستوری که مانع از سرمایه گذاری آمریکایی ها در اوراق بهادار منتشر شده توسط شرکت های آمریکایی می شود متعلق به ارتش چین هستند یا تحت کنترل ارتش چین هستند ، فشار خود را بر پکن افزایش داده است.

برخی از پیش بینی کنندگان پیشنهاد می کنند تغییر در مورد آقای ترامپ ، که اتحادهای چندجانبه را رد کرد ، به آقای بایدن ممکن است فشار در صورت افزایش واشنگتن در صورت ایجاد ائتلاف واشنگتن با سایر کشورهای پیشرفته برای فشار در تغییر سیاست ها را بر چین افزایش دهد.

چین تلاش کرد آلمان ، فرانسه ، کره جنوبی و سایر دولت ها را به عنوان متحدان علیه واشنگتن به خدمت بگیرد اما همه این کار را رد کرده اند.

آنها از تاکتیک های تجاری ترامپ در افزایش تعرفه های تعجب آور ، که علیه متحدان نیز استفاده می شد ، انتقاد کردند ، اما شکایت های آمریکا مبنی بر نقض تعهدات تجارت آزاد توسط چین را تکرار کردند.

آقای ترامپ از زمان انتخابات با صدور دستوری که مانع از سرمایه گذاری آمریکایی ها در اوراق بهادار منتشر شده توسط شرکت های آمریکایی می شود متعلق به ارتش چین هستند یا تحت کنترل ارتش چین هستند ، فشار خود را بر پکن افزایش داده است. (AAP)

آقای ترامپ با افزایش تعرفه های محصولات چینی در سال 2018 ، رهبران چین را به دلیل شکایت پکن برای سرقت یا فشار به شرکت ها برای تحویل فناوری ، لرزاند.

کاخ سفید از متحدانش لابی کرده است تا هوآوی ، اولین مارک جهانی فناوری چین را از شبکه های مخابراتی نسل بعدی به دلایل امنیتی حذف کنند.

روز سه شنبه ، دولت انگلیس قانونی را پیشنهاد کرد که کنترل های امنیتی در شبکه های نسل بعدی را تشدید کند و شرکت هایی مانند هواوی را که خطر بالایی دارند ، حذف کند.

این می تواند ممنوعیت اعلام شده در ماه جولای توسط نخست وزیر بوریس جانسون در مورد شرکت هواوی برای شرکت در یک شبکه نسل بعدی تلفن همراه را اعلام کند.

‘Wait of the World’: روزنامه های جهان چگونه گزارش انتخابات ایالات متحده را گزارش می دهند

آقای ترامپ در حال فشار دادن سرویس ویدیویی TikTok متعلق به چین برای فروش فعالیت خود در ایالات متحده است و تلاش می کند تا شرکت ها از برخورد با WeChat ، سرویس پیام رسان معروف چینی جلوگیری کنند.