روش نگهداری گل آگلونما، از گیاهان رطوبت دوست همیشه سبز

گل آگلونما در جنگ با پائیز و زمستان همیشه پیروز است! گل آگلونما یا گیاه همیشه سبز از گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست به شمار می‌رود و دارای چندین گونه ی متمایز و جذاب می باشد.

 

در این مقاله قصد داریم اطلاعات حیاتی درباره‌ی برخی ویژگی های گل آگلونما، آشنایی با نیازها و روش نگهداری آگلونما، انواع آگلونما و بررسی روش تکثیر آن، مزایای خرید آگلونما به شما دوستدان عزیز ارائه دهیم.

 

در ظاهر برگ های انواع آگلونما رنگ هایی چون؛ سبز تیره، نقره ای، قرمز و … به چشم میخورد. ظاهر زیبا و فریبنده‌ی این گیاه آن را به یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین گیاهان خانگی بدل کرده است. یکی از محبوب ترین انواع گل آگلونما، آگلونما نقره ای است.

گل آگلونما

 

این گیاه برگ های نقره ای رنگ بسیار زیبایی دارد و به دکوراسیون خانه ی شما زیبایی خیره کننده ای می بخشد. روش نگهداری آگلونما بسیار آسان است، از اینرو مراقبت از آن حتی برای اشخاصی که تجربه ی زیادی در زمینه ی نگهداری گل و گیاه ندارند، راحت می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی های گل آگلونما، نحوه ی نگهداری و پرورش گل آگلونما و انواع آن و همین‌طور مزایا خریدآن آشنا کنیم، پس ما همراه بمانید.

 برخی ویژگی های گل آگلونما

گل آگلونما یکی از با دوام ترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی می باشد. خاستگاه این گیاه، جنگل های گرمسیری و مناطق جنوب شرقی آسیا است. این گل زیبا بیش از 25 گونه دارد و متعلق به خانواده ی گیاهان شیپوری است.

انواع آگلونما هر یک در نوع خود منحصر به فرد بوده و اکثر گونه های آن، از مقاومت مطلوبی در برابر تنش های محیطی چون؛ گرما و خشکی برخوردار هستند.

گل آگلونما

داشتن ساقه های کوتاه و برگهای نوک تیز، سبب شده است تا گل آگلونما ظاهری خاص و متمایز از دیگر گیاهان هم خانواده ی خود داشته باشد و از این رو، محبوبیت بالایی در میان عموم کسب کند.

گل آگلونما در حالت بهینه ی رشد تا ارتفاعی معادل 60  سانتیمتر رشد خواهد کرد. همچنین طول برگهای آن در این حالت میتواند تا 30 سانتیمتر نیز افزایش یابد. در این شرایط، گیاه آگلونما گلهای سفید رنگ کوچکی می دهد که زیبایی آن را دو چندان میکند.

با این وجود بهتر است جهت رشد بهینه‌ی انواع آگلونما، آنها را حذف کرد تا رقابت بر سر منابع تغذیه ای به حداقل برسد.

آشنایی با نیازها و روش نگهداری آگلونما

گل آگلونما جهت رشد نیاز اندکی به نور دارد و نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد. بهترین مکان جهت قرار دادن این گیاه، مکانهای برخوردار از نور غیر مستقیم است. گونه هایی از آگلونما که برگ های رنگی دارند، از نیاز نوری بیشتری برخوردارند.

گل آگلونما

نیاز آبیاری انواع آگلونما با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. این گیاه به آبیاری روزانه نیازی نداشته و باید در مواقعی که خاک رویی خشک به نظر میرسد، آبیاری شود. گیاه آگلونما نسبت به آبیاری زیاد و ایجاد حالت غرقاب، حساس بوده و ریشه ی آن دچار پوسیدگی میشود.

گل آگلونما برای رشد بهینه، به خاکی با بافت سبک و زهکشی مطلوب احتیاج دارد. همچنین میتوانید به عنوان مکمل غذایی در طی فصلهای بهار و تابستان که گیاه در حال رشد است، به آن کود تغذیه ای اضافه کنید.

 

از آنجایی که آگلونما یک گیاه گرمسیری است برای رشد خود محیط های با رطوبت نسبی بالا را می پسندد. از این رو شما میتوانید با نگهداری آگلونما در مکانهای با رطوبت نسبی بالا، رشد آن را بهبود بخشید. همچنین این گیاه نسبت به سرما حساس بوده و باید در محیط هایی با محدوده ی دمایی 18 تا 26 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

 

انواع آگلونما و بررسی روش تکثیر آن

گل آگلونما در حدود 25 گونه ی مختلف دارد که هر یک، رنگ و طرح به خصوصی دارند.

عمده تفاوت گونه های مختلف آگلونما در اندازه، رنگ و طرح برگ هاست. تکثیر آگلونما در فصل تابستان و از طریق روشهایی چون؛ کاشت بذر، ریشه دار کردن قلمه در آب یا خاک، تقسیم ریشه و تکثیر از طریق برگ صورت میگیرد.

در این میان ساده ترین روش تکثیر آگلونما، تقسیم ریشه است.

گل آگلونما

 

تنوع روش تکثیر سبب شده است تا پرورش این گیاه از سهولت بیشتری برخوردار شود. همچنین این تنوع، احتمال موفقیت تکثیر آگلونما را افزایش می دهد. در زیر عکس آگلونما از گونه های مختلف را مشاهده می فرمایید.

در جدول زیر با معروفترین انواع گیاه آگلونما آشنا می‌شویم:

 

 

انواع گیاه آگلونما

آگلونما نقره‌ای

آگلونما صورتی

آگلونما قرمز

آگلونما سفید

آگلونما بلک

آگلونما مورستوم

آگلونما قمه‌ای

آگلونما پیکتوم

 

 

 

مزایای خرید آگلونما

نگهداری آگلونما بسیار آسان است و همین امر یکی از مزیت های بارز و یکی از دلایل مهم بازارپسندی و خرید آگلونما می باشد. آسان بودن روش نگهداری این گیاه، آن را به گزینه مناسبی جهت خرید و نگهداری در خانه و محیط کار بدل کرده است.

 

از مزایای دیگر خرید گل آگلونما میتوان به زیبایی اعجاز برانگیز ظاهری آن اشاره کرد. گیاه آگلونما با داشتن برگهای افراشته و زیبا با طرح های متنوع و رنگ های خاص و جذاب، میتواند در زیباتر ساختن فضای خانه یا محیط کار شما نقش مؤثری ایفا کند. از دیگر محاسن آن میتوان، به تنوع روش تکثیر آگلونما اشاره کرد که، تکثیر و پرورش این گیاه را آسان میکند.

گل آگلونما

یکی دیگر از فواید گل آگلونما نقش آن در کاهش غلظت آلاینده های محیط و تصفیه ی هوا می باشد. تحقیقات نشان میدهد که، گیاه آگلونما قادر است تا دی اکسید کربن و آلاینده های هوای محیط را جذب و اکسیژن آزاد کند.

به همین جهت نگهداری انواع آگلونما با توجه به نقش مؤثری که در پایش سموم هوا و پاکسازی آن از آلودگی ها دارد، میتواند سبب بهبود سلامتی انسان شود.

قیمت آگلونما بسته به نوع گونه، سن گیاه، اندازه و نوع گلدان متغیر است و ارزانترین نوع آن قیمتی در حدود 200 هزار تومان دارد. شاید قیمت آگلونما نسبت به گل های معمولی بالا به نظر برسد اما، با توجه به ویژگی های ظاهری خاص و مزایای بسیاری که دارد، چندان غیر معقول به نظر نمیرسد. در زیر عکس آگلونما صورتی را مشاهده میکنید.

 

جمع بندی

گل آگلونما با نام نخشید نیز شناخته میشود و در دسته ی گیاهان رطوبت دوست قرار می گیرد. این گیاه در آب و هوای مناطق گرم و مرطوب رشد بهینه تری دارد.

دراین مقاله درباره‌ی برخی ویژگی های گل آگلونما، آشنایی با نیازها و روش نگهداری آگلونما، انواع آگلونما و بررسی روش تکثیر آن، مزایای خرید آگلونما صحبت کردیم.

انواع آگلونما نیاز آبیاری و نوری تقریباً مشابهی دارند و وجه تفاوت عمده ی آنها با یکدیگر در اندازه، رنگ و طرح برگ هاست. تکثیر آگلونما از طریق روشهایی چون؛ کاشت بذر، ریشه دار کردن قلمه در آب یا خاک، تقسیم ریشه و تکثیر از طریق برگ صورت می گیرد.

آسان بودن نگهداری آگلونما یکی از محاسن بارز و یکی از دلایل مهم بازارپسندی و خرید آگلونما می باشد.

اگر این مقاله برای شما دوستان نیز قابل استفاده بود می‌توانید با به اشتراک گذاشتن این مقاله با دیگر دوستداران این گیاه زیبا به آنها در نگهداری آن کمک کنید.