صاحبان فیس بوک، متا، به دلیل حفظ حریم خصوصی داده ها، 1.95 میلیارد دلار جریمه شدند

را اتحادیه اروپا سیلی زد متا با یک رکورد 1.2 میلیارد یورویی (1.95 میلیارد دلار) جریمه حریم خصوصی در روز دوشنبه و دستور توقف انتقال اطلاعات شخصی کاربران در سراسر اقیانوس اطلس تا اکتبر، آخرین حمله در یک پرونده یک دهه ای که توسط ایالات متحده ترس های جاسوسی سایبری
این مجازات از زمان سخت گیری اتحادیه اروپا بزرگترین مجازات است داده ها حریم خصوصی این رژیم پنج سال پیش اجرایی شد و از 746 میلیون یورو (1.2 میلیارد دلار) جریمه آمازون در سال 2021 برای نقض حفاظت از داده ها فراتر رفت.

متا که قبلاً هشدار داده بود که خدمات برای کاربرانش در اروپا ممکن است قطع شود، متعهد شد که درخواست تجدید نظر کند و از دادگاه ها بخواهد که فوراً این تصمیم را متوقف کنند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه متا را با جریمه بی سابقه 1.95 میلیارد دلاری برای حفظ حریم خصوصی محکوم کرد و به آن دستور داد تا انتقال اطلاعات شخصی کاربران در سراسر اقیانوس اطلس را تا اکتبر متوقف کند. (AP)

این شرکت گفت: “هیچ اختلالی فوری در فیس بوک در اروپا وجود ندارد”.

این تصمیم در مورد داده‌های کاربر مانند نام‌ها، آدرس‌های ایمیل و IP، پیام‌ها، تاریخچه مشاهده، داده‌های موقعیت جغرافیایی و سایر اطلاعاتی که متا – و سایر غول‌های فناوری مانند گوگل – برای تبلیغات آنلاین هدفمند استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.

نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا و جنیفر نیوزتد، مدیر ارشد حقوقی متا در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم ناقص، غیرقابل توجیه است و سابقه خطرناکی برای شرکت‌های بی‌شماری دیگر که داده‌ها را بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده انتقال می‌دهند، ایجاد می‌کند.

این یک پیچ دیگر در نبرد حقوقی است که در سال 2013 آغاز شد، زمانی که ماکس شرمز، وکیل اتریشی و فعال حریم خصوصی، شکایتی را در مورد مدیریت فیس بوک با داده های خود پس از افشاگری ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا مبنی بر نظارت الکترونیکی توسط آژانس های امنیتی ایالات متحده، ثبت کرد.

برنامه اینستاگرام روی صفحه گوشی ظاهر می شود.
متا – که مالک فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ است – از پنج سال پیش که رژیم سختگیرانه حفظ حریم خصوصی داده اتحادیه اروپا اجرایی شد، با بزرگترین جریمه مواجه شده است. (AP)

این شامل افشای این بود که فیس بوک به آژانس ها اجازه دسترسی به داده های شخصی اروپایی ها را می داد.

این حماسه، درگیری بین واشنگتن و بروکسل را بر سر تفاوت بین دیدگاه سختگیرانه اروپا در مورد حریم خصوصی داده ها و رژیم نسبتاً سست در ایالات متحده که فاقد قانون فدرال حریم خصوصی است، برجسته کرده است.

اتحادیه اروپا یک رهبر جهانی در مهار قدرت فناوری بزرگ با مجموعه ای از مقررات است که آنها را مجبور می کند پلتفرم های خود را با دقت بیشتری کنترل کنند و از اطلاعات شخصی کاربران محافظت کنند.

توافق نامه ای که انتقال داده های اتحادیه اروپا-ایالات متحده را پوشش می دهد که به عنوان سپر حریم خصوصی شناخته می شود، در سال 2020 توسط دادگاه عالی اتحادیه اروپا لغو شد و گفت که برای محافظت از ساکنان در برابر کنجکاوی الکترونیکی دولت ایالات متحده به اندازه کافی انجام نداده است.

کاربران فیس بوک با واکنش هایی نسبت به نقص عجیب و غریب متا دریافت می کنند

تصمیم روز دوشنبه تأیید کرد که ابزار دیگری برای کنترل انتقال داده ها – قراردادهای حقوقی سهام – نیز نامعتبر است.

بروکسل و واشنگتن سال گذشته قراردادی را در مورد یک سپر حفظ حریم خصوصی که متا می تواند از آن استفاده کند، امضا کردند، اما این پیمان منتظر تصمیم مقامات اروپایی در مورد اینکه آیا به اندازه کافی از حریم خصوصی داده ها محافظت می کند یا خیر.

نهادهای اتحادیه اروپا در حال بررسی این توافق بوده اند و قانونگذاران اتحادیه در این ماه خواستار بهبود این توافق شدند و گفتند که پادمان ها به اندازه کافی قوی نیستند.

کمیسیون حفاظت از داده های ایرلند این جریمه را به عنوان تنظیم کننده اصلی حریم خصوصی متا در بلوک 27 کشوری صادر کرد زیرا مقر اروپایی غول فناوری دره سیلیکون در دوبلین مستقر است.

سازمان دیده بان ایرلند اعلام کرد که به متا 5 ماه فرصت داده است تا ارسال داده های کاربران اروپایی به ایالات متحده را متوقف کند و شش ماه فرصت داده است تا عملیات داده خود را با “توقف پردازش غیرقانونی، از جمله ذخیره سازی، در ایالات متحده” داده های شخصی کاربران اروپایی که در ایالات متحده منتقل شده اند، مطابقت دهد. نقض قوانین حفظ حریم خصوصی بلوک

جانی رایان، کارشناس ارشد شورای آزادی‌های مدنی ایرلند، یک گروه حقوق غیرانتفاعی که روی مسائل دیجیتال و داده کار می‌کند، گفت: به عبارت دیگر، متا باید همه آن داده‌ها را پاک کند، که می‌تواند مشکلی بزرگ‌تر از جریمه باشد.

موسس فیس بوک مارک زاکربرگ در مورد یک صفحه وب قدیمی فیس بوک در کنفرانس F8 2011 در سانفرانسیسکو صحبت می کند.
متا که قبلاً هشدار داده بود که خدمات برای کاربرانش در اروپا ممکن است قطع شود، متعهد شد که درخواست تجدید نظر کند و از دادگاه ها بخواهد که فوراً این تصمیم را متوقف کنند. (AP)

رایان گفت: «این دستور برای حذف داده‌ها واقعاً برای متا دردسرساز است. اگر این شرکت مجبور باشد داده‌های صدها میلیون کاربر اتحادیه اروپا را که مربوط به 10 سال پیش است پاکسازی کند، “بسیار سخت است که ببینیم چگونه می‌تواند با این دستور عمل کند.”

متا گفت: اگر یک توافقنامه جدید حریم خصوصی فراآتلانتیک قبل از مهلت مقرر اجرایی شود، “خدمات ما می توانند مانند امروز بدون هیچ گونه اختلال یا تاثیری بر کاربران ادامه دهند.”

Schrems پیش بینی کرد که متا “هیچ شانس واقعی” برای لغو این تصمیم را ندارد. او گفت و یک پیمان جدید حفظ حریم خصوصی ممکن است به معنای پایان مشکلات متا نباشد، زیرا احتمال زیادی وجود دارد که توسط دادگاه عالی اتحادیه اروپا کنار گذاشته شود.

شرمس در بیانیه ای گفت: متا قصد دارد برای نقل و انتقالات آینده به قرارداد جدید تکیه کند، اما احتمالاً این یک راه حل دائمی نیست. تا زمانی که قوانین نظارتی ایالات متحده اصلاح نشود، متا احتمالا باید داده های اتحادیه اروپا را در اتحادیه اروپا نگه دارد.

Schrems گفت که راه حل ممکن می تواند یک شبکه اجتماعی “فدرال” باشد، که در آن داده های اروپایی در مراکز داده متا در اروپا باقی می مانند، “مگر اینکه کاربران برای مثال با یک دوست آمریکایی چت کنند.”

متا در آخرین گزارش درآمد خود هشدار داد که بدون مبنای قانونی برای انتقال داده‌ها، مجبور خواهد شد ارائه محصولات و خدمات خود را در اروپا متوقف کند، “که به طور مادی و نامطلوب بر تجارت، وضعیت مالی و نتایج عملیات ما تأثیر خواهد گذاشت.”

اگر شرکت رسانه‌های اجتماعی در نهایت مجبور به توقف نقل و انتقالات شود، ممکن است مجبور شود عملیات‌های پرهزینه و پیچیده‌ای را بازسازی کند. به گفته وب سایت متا ناوگانی متشکل از 21 مرکز داده دارد، اما 17 مورد از آنها در ایالات متحده هستند. سه نفر دیگر در کشورهای اروپایی دانمارک، ایرلند و سوئد هستند. دیگری در سنگاپور است.

دیگر غول‌های رسانه‌های اجتماعی بر سر شیوه‌های داده‌های خود با فشار مواجه هستند. TikTok با پروژه ای 1.5 میلیارد دلاری (2.26 میلیارد دلاری) برای ذخیره داده های کاربران ایالات متحده در سرورهای Oracle تلاش کرده است تا ترس غربی ها در مورد خطرات احتمالی امنیت سایبری برنامه اشتراک ویدیوی کوتاه متعلق به چین را کاهش دهد.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.