قرارداد تجارت آزاد استرالیا و بریتانیا در پایان ماه جاری اجرایی می شود

عمده تجارت معامله به عنوان یک پیروزی بزرگ برای استرالیایی کشاورزان استرالیا و استرالیا در پایان این ماه به اجرا در خواهند آمد انگلستان اعلام کرده اند.

توافقنامه تجارت آزاد که مدت ها مورد انتظار بود، تعرفه های شراب، عسل، گوشت گاو، گوشت بره، لبوات و شکر استرالیا را حذف می کند، برخی از تشریفات اداری را برای مشاغل پاک می کند و به جوانان استرالیایی که به بریتانیا مهاجرت می کنند فرصت بیشتری برای اقامت در آنجا می دهد.

هر دو دولت در مورد مزایای بالقوه یک معامله “تغییر بازی” و “تاریخی” صحبت کردند که همچنین مالیات بر همه کالاهای بریتانیا – از جمله خودروها و ویسکی – وارداتی Down Under را حذف می کند و برخی از قوانین را در مورد تجارت دیجیتال پاک می کند.

نخست وزیر آنتونی آلبانیز
نخست وزیر آنتونی آلبانیز از این معامله “تاریخی” استقبال کرد. (عرضه شده)

نخست‌وزیر آنتونی آلبانیز در سفر به بریتانیا برای تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم گفت: «این توافق مزایای قابل‌توجهی برای صادرکنندگان، مصرف‌کنندگان، کارگران و اقتصاد ما به‌طور گسترده‌تر خواهد داشت».

FTA استرالیا-انگلیس یکی از جامع ترین، مبتکرانه و بلندپروازانه ترین توافقنامه های تجارت آزاد است که تا به امروز توسط استرالیا منعقد شده است و روابط نزدیک بین استرالیا و بریتانیا را تقویت می کند.

توافق بین نیوزلند و بریتانیا همزمان اجرایی خواهد شد.

در حالی که این قراردادها برای همسایگان نیمکره جنوبی مهم است، اما از نظر سیاسی برای دولت بریتانیا که تلاش می کند سود خروج این کشور از اتحادیه اروپا را بفروشد، اهمیت دارد.

نیوزلند مذاکرات خود را با اتحادیه اروپا در سال گذشته به پایان رساند، اما دیپلمات‌های استرالیایی هنوز با بروکسل موافقت نکرده‌اند، این مذاکرات گاهی دشوار است.

دامداران گوشت گاو این شانس را دارند که صادرات خود را بدون پرداخت هیچ گونه تعرفه ای به میزان قابل توجهی افزایش دهند. (بروک میچل) (گتی)

کشاورزان بریتانیایی نگرانی خود را در مورد هجوم گوشت و لبنیات از سوی تولیدکنندگان بسیار بزرگتر استرالیایی مطرح کرده اند که طی 10 سال آینده هیچ تعرفه ای برای صادرات به بریتانیا نخواهند پرداخت.

سوناک که قبل از نخست‌وزیر شدن پیشنهاد می‌کرد که این معامله برای کشاورزان بد بوده است، مشتاق است تا نکات مثبت را برای صادرکنندگان و مشاغل بریتانیا برجسته کند.

سوناک گفت: “به عنوان برخی از نزدیکترین متحدان و بزرگترین دوستان ما، خوشحالم که اولین معاملات تجاری ما با استرالیا و نیوزلند ساخته شده است.”

این قراردادهای مهم به طور کامل اولویت‌های من را برای پیشبرد رشد اقتصادی، تقویت نوآوری و افزایش مشاغل بسیار ماهر در سراسر بریتانیا انجام می‌دهد و تضمین می‌کند که ما و نزدیک‌ترین دوستانمان برای نسل‌های آینده به موفقیت ادامه می‌دهیم.»

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، با همسرش آکشاتا مورتی عکس گرفته شده است. (جاناتان برادی/PA از طریق AP) (AP)

بنیانگذار ExplainTrade گفت: «آنها واقعاً، واقعاً خوب عمل کرده اند.

آنها برای دنیا بازی نمی کردند، اما از نظر چیزی که برای آن بازی می کردند، آن را از پارک بیرون انداختند.”

بریتانیا انتظار دارد تجارت با استرالیا “در بلندمدت” 53 درصد افزایش یابد و برای نیوزیلند 59 درصد افزایش یابد.

استرالیا پیش بینی می کند که این معامله باعث صرفه جویی 200 میلیون دلاری برای خریداران استرالیایی در سال در محصولات بریتانیا می شود.

اسکات موریسون، نخست وزیر وقت، با اعلام این توافق در سال گذشته، گفت که ارزش آن می تواند تا 1.3 میلیارد دلار در سال برای استرالیا باشد.

اسکات موریسون و بوریس جانسون در باغ 10 خیابان داونینگ. (گتی)

مارک میدلتون، شریک مدیریت جهانی در Grimshaw، یک شرکت معماری متولد بریتانیا که روی پروژه‌های بزرگ استرالیایی از ایستگاه کراس جنوبی ملبورن تا راه‌آهن سبک سیدنی و ایستگاه مترو Martin Place کار می‌کند، گفت که تبادل بین استودیوها برای کارگران آسان‌تر خواهد بود.

وی در بیانیه ای که توسط خیابان داونینگ 10 ارائه شد، گفت: «همچنین برای ما اهمیت زیادی دارد، ادغام در FTA بریتانیا و استرالیا با این اطمینان که معماران هر دو کشور می توانند خدمات را تحت قرارداد در هر کشور ارائه دهند.

پادشاه چارلز سوم در تاریخ 2 می 2023 در لندن میزبان تماشاچیان با نخست وزیر استرالیا آنتونی آلبانیز در کاخ باکینگهام است.
پادشاه چارلز سوم در تاریخ 2 مه 2023 در کاخ باکینگهام، نخست وزیر استرالیا، آنتونی آلبانیز را میزبانی می کند. (جاناتان برادی – WPA Pool/Getty Images)

“این، همراه با این شرط که معمارانی که اکنون مایل به انتقال بین بریتانیا و استرالیا هستند، می توانند به مدت چهار سال، دوبرابر دوره قبلی، کار کنند، در هنگام ساخت تیم های خود و گسترش همکاری، اطمینان بسیار خوبی را برای ما فراهم می کند. “

از دیگر عناصر این قرارداد می توان به مهلت دادن به جوانان تا 35 سالگی برای نقل مکان بین دو کشور و سه سال اقامت در آنجا و همچنین لغو خدمات کشاورزی برای بریتانیایی ها اشاره کرد.

دولت ها گفته اند که این توافق از 31 مه اجرایی خواهد شد.

آلبانیز، سوناک و کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزلند روز جمعه در داونینگ استریت برای گفتگو با یکدیگر دیدار خواهند کرد.