قهرمان ملی املای Dev Shah از “ناامید” به غرق شدن در لحظه می رود

پانزده ماه پیش، دیو شاه پنج ساعت فلاکت بار را در بیرون از خانه سپری کرد سرد، شرایط باد و رطوبت در یک رقابت منطقه ای بزرگ در اورلاندو، فلوریدا، تنها به رویای خود برای بازگشت به زنبور املای ملی اسکریپس کوتاه آمد.

دیو گفت: «ناامید» کلمه درستی است. فقط نمی‌دانستم می‌خواهم ادامه دهم یا نه.»

دیو شاه، 14 ساله، اهل لارگو، فلوریدا، برنده جایزه ملی املای اسکریپس شد. (AP)
کلمه برنده Dev “psammophile” بود، که یک layup برای یک املای در حد او بود. (AP)

دیو با زبان نرم، اما سرشار از اعتماد به نفس، سؤالات دقیقی در مورد ریشه های مبهم یونانی پرسید، با عجله از کلمه دوم تا آخر خود گذشت و پنج شنبه شب (جمعه AEST) به عنوان National Spelling Bee رسید.

دیو، یک نوجوان 14 ساله از لارگو، فلوریدا، در منطقه خلیج تامپا، ابتدا در سال 2019 در زنبورهای ملی شرکت کرد، سپس حرفه املای او قطع شد. زنبور 2020 به دلیل COVID-19 لغو شد، و در زنبور عمدتا مجازی 2021، او به فینال حضوری که در ایالت خود در پردیس ESPN در Walt Disney World برگزار شد، نرسید.

سپس فاجعه سال گذشته رخ داد، زمانی که او مجبور شد در منطقه اورلاندو رقابت کند زیرا حامی مالی قبلی منطقه‌ای او پس از همه‌گیری بازنگشت.

مادر دیو، نیلام شاه، گفت: “چهار ماه طول کشید تا او را به مسیر اصلی بازگردانم، زیرا او کمی آشفته بود و نمی خواست این کار را انجام دهد.”

او گفت که وقتی تصمیم گرفت دوباره تلاش کند، یک برنامه تمرینی برای کمک به تمرکز بیشتر اضافه کرد و حدود 6.8 کیلوگرم وزن کم کرد.

Dev از منطقه خود عبور کرد. او دانش خود را در راندهای اولیه روز چهارشنبه با پرسیدن سوالاتی که ثابت می‌کرد از تمام جزئیات مربوطه که تلفظ‌کنندگان زنبور و داوران روی صفحه‌نمایش رایانه‌شان داشتند، منعطف کرد. و هنگامی که همه چیز تمام شد، او جام را بالای سرش نگه داشت، زیرا کنفتی ها می افتادند.

شارلوت والش، 14 ساله، از آرلینگتون، ویرجینیا، در جریان فینال زنبور املای ملی اسکریپس، پنجشنبه، 1 ژوئن 2023، در آکسون هیل، Md. (عکس AP/ناتان هاوارد) رقابت می کند. (AP)

اسکات ریمر، مربی Dev، نویسنده سابق املا و راهنمای مطالعه، گفت: “او از اینکه این سفری است که بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما واقعاً کاملاً واقعی است، قدردانی کرد.” “من فکر می کنم چیزی که بهترین املاها را از آنهایی که در نهایت اثری از خود برجای نمی گذارند متمایز می کند، در واقع فقط قلقلک است.”

کلمه برنده Dev “psammophile” بود، که یک layup برای یک املای در حد او بود.

“Psammo به معنای شن، یونانی؟” او درخواست کرد. “فیل، یعنی عشق، یونانی؟”

Dev با درخواست برای استفاده از کلمه در یک جمله، لحظه ای را غرق کرد، چیزی که او یک روز قبل به عنوان یک تاکتیک متوقف کننده توصیف کرد. سپس در حالی که برنده اعلام شد، دستانش را روی صورتش گذاشت.

او گفت: «می‌توانم بگویم از بیرون مطمئن بودم، اما از درون عصبی بودم، به‌ویژه برای کلمه برنده‌ام – خوب، مثل قبل. نه در طول.»

شارلوت والش، نایب قهرمان، دیو را در آغوش گرفت.

شارلوت، یک نوجوان 14 ساله از آرلینگتون، ویرجینیا، گفت: “من برای او بسیار خوشحالم.” من سال‌هاست دیو را می‌شناسم و می‌دانم که او چقدر برای این کار تلاش کرده است و خیلی خوشحالم که او برنده شد.»

سوریا کاپو، 14 ساله، اهل جردن جنوبی، یوتا، پس از نادیده گرفتن حرفش و حذف شدن در فینال‌های اسپلینگ ملی Scripps گوش می‌دهد. (AP)

برد برنده بیش از 50000 دلار آمریکا (75400 دلار) به صورت نقدی و جوایز است. هنگامی که شارلوت بعداً برای تبریک دوباره به دیو به صحنه بازگشت، به او یادآوری کرد که نایب قهرمان 25000 دلار آمریکا (37700 دلار) دریافت می کند.

شارلوت گفت: “بیست و پنج هزار! چی؟ من این را نمی دانستم.”

پیش از این، زمانی که زنبور به Dev و Charlotte رسید، اسکریپس زنگ هشداری را که برای تای‌شکن «طلسم» آن استفاده می‌شد بیرون آورد، و Dev زمانی که به سمت میکروفن رفت یک لحظه گیج شد.

“این طلسم نیست، درست است؟” Dev پرسید. او گفت که اینطور نیست، “باتی پیتوتومتر” را آنقدر سریع نوشت که ممکن است همینطور باشد.

او گفت: “من حدس می‌زنم هر روز برای طلسم تمرین می‌کردم. می‌دانستم ممکن است این اتفاق بیفتد و برای همه چیز آماده شدم، بنابراین به نوعی وارد حالت اسپل آف شدم.” اما من از طلسم هم می ترسیدم.

دیو بیست و دومین قهرمان در 24 سال گذشته با میراث جنوب آسیا است. پدرش دیوال، مهندس نرم افزار، ۲۹ سال پیش از هندوستان به آمریکا مهاجرت کرد تا مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی برق بگیرد. برادر بزرگتر دیو، نیل، یک جوان در حال رشد در دانشگاه ییل است.

دیوال گفت که پسرش با کلماتی که از 3 سالگی شروع می‌شد، یادآوری باورنکردنی از خود نشان داد، و دیو سال‌های زیادی را در شرکت در مسابقات آکادمیک که توسط بنیاد شمال جنوب، یک سازمان غیرانتفاعی که به کودکان در هند بورسیه می‌دهد، گذراند.

مادر دیو، نیلام شاه، گفت: “چهار ماه طول کشید تا او را به مسیر اصلی بازگردانم، زیرا او کمی آشفته بود و نمی خواست این کار را انجام دهد.” (AP)

زنبور عسل در سال 1925 شروع شد و تا کلاس هشتم برای دانش آموزان باز است. در آغاز، 229 کودک روی صحنه بودند – و هر کدام چندین بار قهرمان شدند، با توجه به اینکه 11 میلیون نفر در سطح مدرسه شرکت کردند.

فینالیست‌ها عمق قابل‌توجهی از دانش را نشان دادند که راه خود را از طریق فهرست کلمات گاهی شیطانی انتخاب می‌کردند که توسط پانل کلمات 21 نفره اسکریپس، که شامل پنج قهرمان گذشته است، انتخاب شدند.

زنبور امسال ثابت کرد که رقابت می‌تواند سرگرم‌کننده باقی بماند و در عین حال عمیق‌تر در فرهنگ لغت بپردازد – به خصوص در اوایل فینال، زمانی که اسکریپس با کلمات کوتاه اما سخت مانند «تریک» (بیمار شدن، در اسکاتلند استفاده می‌شود)، «کری»، شرکت‌کنندگان را به زبان آورد. (یک لاک پشت دریایی کوچک تا متوسط) و “کاتوکا” (مار سمی جنوب شرقی آسیا).

دیو گفت: «کلمات سخت زیادی در فرهنگ لغت وجود دارد. حوزه‌هایی از فرهنگ لغت وجود دارد که واژه‌های پانل‌ها باید در آن غوطه‌ور شوند و من فکر می‌کنم که آنها امروز کار بزرگی در این زمینه انجام دادند.»

با پایین آمدن میدان به چهار، شرادا راچامردی در “اورل” حذف شد، یک اصطلاح هرالدریکی که به معنای تعدادی شارژ کوچک ترتیب داده شده برای تشکیل یک مرز در لبه یک میدان (او با “اورل” رفت). و “kelep” – یک مورچه گزنده آمریکای مرکزی – سوریا کاپو (او گفت “quelep”) را بیرون کرد.

اسکات ریمر، مربی Dev، نویسنده سابق املا و راهنمای مطالعه، گفت: “او از اینکه این سفری است که بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما واقعاً کاملاً واقعی است، قدردانی کرد.” (AP)

در حالی که گاهی اوقات استفاده اسکریپس از علائم تجاری و نام‌های جغرافیایی می‌تواند باعث عصبانیت سنت‌گرایان املایی شود که می‌خواهند ببینند بچه‌ها تسلط خود را بر ریشه‌ها و الگوهای زبانی نشان می‌دهند – و حتی استثنائات آن الگوها – اسکریپس روشن کرده است که به استثنای کلماتی که به‌عنوان باستانی یا باستانی تعیین شده‌اند. منسوخ شده است، هر ورودی در فرهنگ لغت Unabridged Merriam-Webster یک بازی منصفانه است.

Dev از بستن آن کتاب در حال حاضر خوشحال است.

او گفت: “اولویت اصلی من خواب است. باید بخوابم. در این شش ماه گذشته شب های بی خوابی زیادی وجود داشته است.” “امشب هم باید خوب بخوابم. بدهی خواب خیلی بیشتر است.”