مراکش طرح واکسیناسیون گسترده را با داروی چینی آغاز می کند

مراکش در حال آماده سازی یک بلند پروازانه است کووید -19 برنامه واکسیناسیون ، با هدف واکسیناسیون 80 درصد بزرگسالان خود در عملیاتی که از این ماه آغاز می شود و در ابتدا به یک واکسن چینی که برای اثبات ایمن و موثر بودن هنوز آزمایش های پیشرفته را به پایان نرسانده است.

یک مقام وزارت بهداشت به آسوشیتدپرس گفت اولین تزریقات ممکن است ظرف چند روز انجام شود. کارشناسان پزشکی و مقامات بهداشتی که با تردید عمومی در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن ها روبرو شده اند ، در هفته های اخیر برای تبلیغ واکسن COVID-19 و تشویق مراکشی ها به ایمن سازی در تلویزیون ظاهر شده اند.

در حالی که انگلیس برنامه واکسیناسیون خود را از سه شنبه آغاز کرد واکسن Pfizer-BioNTech و ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال تصویب یک سری واکسن های ساخته شده در غرب هستند ، دولت های دیگر به دنبال استفاده از واکسن های چین و روسیه هستند.

سازمان بهداشت جهانی گفته است كه واكسن های جدید ابتدا باید در ده ها هزار نفر آزمایش شود تا ثابت شود كه آنها كار می كنند و عوارض جانبی نگران کننده ای ایجاد نمی كنند قبل از اینكه به طور گسترده استفاده شوند. اما آژانس بهداشتی سازمان ملل همچنین می گوید که تصمیم گیری در مورد نیاز فوری داخلی به استفاده از واکسن واکسن ، حتی بدون داشتن چنین اطلاعاتی ، به عهده هر کشور است.

مراکش در حال مبارزه با احیای مجدد عفونت های ویروسی است ، و تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس از 6000 نفر ثبت شده است. پادشاهی آفریقای شمالی امید خود را به دو نامزد واکسن می زند ، یکی توسط Sinopharm چین و دیگری توسط دانشگاه آکسفورد انگلیس و AstraZeneca.

واکسن سینوفرم برای استفاده اضطراری در چند کشور تأیید شده است و این شرکت هنوز در 10 کشور آزمایشات بالینی مرحله پایانی را انجام می دهد. واکسن AstraZeneca در کشورهایی از جمله انگلیس و ایالات متحده هنوز در مرحله آزمایش پیشرفته است و هنوز تأیید نشده است.
رباط، مراکش
مردم از کنار یک بیواک عبور می کنند که آزمایشات بالینی واکسن covid-19 در رباط ، مراکش ، 7 دسامبر 2020 انجام می شود. (AP)

دولت مراکش در صدد واکسیناسیون 80 درصد بزرگسالان خود ، یا 25 میلیون نفر است ، به محض تأیید واکسن ها توسط نهادهای نظارتی داخلی. اولویت کارمندان پزشکی و سایر کارگران خط مقدم و همچنین افراد مسن خواهد بود.

این کار با واکسن Sinopharm آغاز می شود ، که در پاییز امسال بر روی 600 مراکشی به عنوان بخشی از آزمایشات بالینی آزمایش شد. مراکش 10 میلیون دوز واکسن را سفارش داده است.

عبدالحكیم یحییان ، یك مقام ارشد وزارت بهداشت ، به آژانس خبری دولتی MAP گفت كه زایمان اولیه از چین انجام می شود ، اما مراكش نیز قصد دارد این واكسن را به صورت محلی تولید كند.

خالد ایت طالب ، وزیر بهداشت ، گفت كه مراكش از چندین منبع به دنبال واكسن است زیرا واكسن های COVID كالای کمیاب هستند و ظرفیت تولید یك تولیدكننده بیش از حد برای تأمین نیازهای كل جهان محدود است.

در آزمایش مراکش واکسن Sinopharm ، که از آگوست تا نوامبر در کازابلانکا و رباط پایتخت انجام شد ، داوطلبان سالم دو دوز واکسن جداگانه دریافت کردند. در آزمایش پیشرفته ، داوطلبان یا واکسن یا دارونما دریافت کردند. به گفته وزیر بهداشت ، نتایج اولیه ثابت کرده است که واکسن “ایمن و موثر” است و هیچ عارضه جانبی شدید گزارش نشده است.

با این حال ، برخی از مراکشی ها برای س questionال در مورد ایمنی این واکسن به شبکه های اجتماعی مراجعه کرده اند ، برخی اظهار داشتند که چین مرکز اصلی ابتلا به همه گیری است یا از میزان موثر بودن آن سingال می کنند.

عکس Sinopharm متکی به فناوری آزمایش شده ای است که از ویروس کشته شده برای انتقال واکسن استفاده می کند ، شبیه روش ایمن سازی فلج اطفال. رقبای پیشرو غربی ، مانند واکسن ساخته شده توسط آکسفورد و AstraZeneca ، از فناوری جدیدتر و کمتر اثبات شده برای هدف قرار دادن پروتئین سنبله ویروس کرونا استفاده می کنند.

یک کارمند نمونه ای از واکسن های احتمالی COVID-19 را در کارخانه تولید SinoPharm در پکن نگهداری می کند. (آسوشیتدپرس)

مدیر ارشد CNBG گفت: در چین ، شرکت تابعه دولتی سینوفرم CNBG این واکسن را به خارج از آزمایشات بالینی به 350،000 نفر داده است.

منتقدان در مراکش همچنین ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است شهروندان مجبور به استفاده از واکسن شوند ، اما وزیر بهداشت اصرار داشت که واکسیناسیون COVID-19 اجباری نخواهد بود اما رایگان خواهد بود.

نخست وزیر سعد الدین عثمانی سعی کرده است به اطمینان خاطر نسبت به واکسن در مورد استحکام روند نظارتی کشور برای تأیید واکسن اطمینان دهد و گفت که هیچ گوشه ای برای اطمینان از مصرف بی خطر دارو قطع نشده است.

عملیات واکسیناسیون جمعی مراکش شامل 2888 ایستگاه واکسیناسیون و استقرار واحدهای سیار برای واکسیناسیون افراد در کارخانه ها ، ادارات ، دانشگاه ها و زندان ها خواهد بود. وزارت بهداشت گفت که بیش از 12000 متخصص بهداشت و همچنین ارتش را برای اطمینان از توزیع سریع بسیج می کند.

این واکسن در مرحله اول برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند در دسترس خواهد بود: متخصصان بهداشت ، پرسنل امنیتی ، کارگران ضروری در بخش های حیاتی و افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند.

هنوز تاریخ دقیقی برای راه اندازی کالا مشخص نشده است ، اما وزیر بهداشت گفت “ما تمام تلاش خود را می کنیم تا این کار از اواسط دسامبر آغاز شود.”

به گفته سازمان جهانی بهداشت ، مراكش جداگانه انتظار می رود در بین 92 كشور كم درآمد و متوسط ​​تحت حمایت كواكس باشد ، این تلاش بین المللی برای اطمینان از رسیدن تجهیزات واكسن به كشورهای در حال توسعه است.

– گزارش شده با آسوشیتدپرس