مظنون قتل هشت نفر در تیراندازی جمعی صربستان دستگیر شد

پلیس در بیانیه ای اعلام کرد که این مرد که با حروف اول UB شناسایی شده بود، بامداد روز جمعه در نزدیکی شهر کراگویواچ در مرکز صربستان، در حدود 100 کیلومتری جنوب بلگراد دستگیر شد.

این دستگیری به دنبال جست و جوی تمام شبانه صدها پلیس انجام شد که منطقه ای در جنوب بلگراد را که تیراندازی اواخر روز پنجشنبه در آن رخ داد را مسدود کردند.

افسران پلیس صربستان برای تعقیب و گریز در روستای دوبونا آماده می شوند
پلیس صربستان مرد مظنون به قتل هشت نفر را در یک تیراندازی دسته جمعی دستگیر کرد. (AP Photo/Armin Durgut)

RTS اوایل امروز گزارش داد که مهاجم به طور تصادفی به سمت مردم در نزدیکی شهر ملادنوواک در 50 کیلومتری جنوب پایتخت شلیک کرد.

این تیراندازی یک روز پس از آن رخ داد که یک پسر 13 ساله از اسلحه های پدرش در حمله به مدرسه ای در بلگراد استفاده کرد که منجر به کشته شدن هشت دانش آموز و یک نگهبان مدرسه شد.

این خونریزی موجی از شوک را در یک کشور بالکان ایجاد کرد که از کشتارهای دسته جمعی استفاده نمی کرد.

اگرچه صربستان مملو از سلاح های به جا مانده از جنگ های دهه 1990 است، تیراندازی های دسته جمعی بسیار نادر است. تیراندازی روز چهارشنبه در مدرسه اولین مورد در تاریخ مدرن این کشور بود. آخرین تیراندازی جمعی قبل از این هفته در سال 2013 بود که یک جانباز جنگ 13 نفر را در روستایی در مرکز صربستان کشت.

در دومین تیراندازی جمعی در همین چند روز گذشته، هشت نفر در صربستان به ضرب گلوله کشته شدند.
در دومین تیراندازی جمعی در همین چند روز گذشته، هشت نفر در صربستان به ضرب گلوله کشته شدند. (N1)

رسانه های دولتی گزارش دادند، براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور صربستان، تیراندازی روز پنجشنبه را “اقدامی تروریستی” خواند.

وی افزود: یگان های ویژه پلیس و بالگرد و همچنین آمبولانس ها به منطقه اعزام شده اند.

هیچ جزئیات دیگری بلافاصله در دسترس نیست و پلیس هیچ بیانیه ای صادر نکرده است.

یک روز قبل از تیراندازی یک پسر نوجوان در مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار در بلگراد، صربستان. (AP)

اوایل پنجشنبه، دانش‌آموزان صرب، که بسیاری از آنها مشکی پوشیده بودند و گل حمل می‌کردند، خیابان‌های اطراف مدرسه را در مرکز بلگراد پر کردند و در سکوت به همسالانی که یک روز قبل کشته شدند ادای احترام کردند.

هزاران نفر در صف ایستادند تا گل بگذارند، شمع روشن کنند و اسباب بازی بگذارند تا یاد و خاطره 9 نفری را که صبح چهارشنبه کشته شدند، به یادگار بگذارند.

این فاجعه همچنین بحثی را در مورد وضعیت عمومی کشور پس از دهه ها بحران و درگیری ایجاد کرد که پیامدهای آن وضعیتی از ناامنی و بی ثباتی دائمی همراه با شکاف های عمیق سیاسی را ایجاد کرده است.

مقامات روز پنجشنبه برای تقویت کنترل اسلحه اقدام کردند، زیرا پلیس از شهروندان خواست اسلحه های خود را قفل کرده و آنها را از کودکان دور نگه دارند.

پلیس گفته است که این نوجوان برای انجام این حمله از اسلحه پدرش استفاده کرده است. پلیس روز چهارشنبه گفت که او این کار را برای یک ماه برنامه ریزی کرده بود و طرح هایی از کلاس های درس می کشید و فهرستی از کودکانی که قصد کشتن آنها را داشت تهیه می کرد.

بچه‌های مدرسه در نزدیکی مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار در بلگراد، صربستان، برای قربانیان شمع روشن می‌کنند.
بچه‌های مدرسه در نزدیکی مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار در بلگراد، صربستان، برای قربانیان شمع روشن می‌کنند. (AP)

پلیس روز چهارشنبه گفت، پسری که به همراه پدرش از میدان های تیراندازی بازدید کرده بود و ظاهراً رمز گاوصندوق پدرش را داشت، دو اسلحه را از گاوصندوق که در آنجا نگهداری می شد همراه با گلوله برداشت.

تیراندازی صبح چهارشنبه در مدرسه ابتدایی ولادیسلاو ریبنیکار نیز هفت نفر – شش کودک و یک معلم – را در بیمارستان بستری کرد. پزشکان صبح پنجشنبه گفتند که وضعیت یک دختر که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است در وضعیت خطرناکی قرار دارد و وضعیت یک پسر نیز وخیم به دلیل جراحات ستون فقرات است.

برای کمک به مردم برای مقابله با این فاجعه، مقامات اعلام کردند که در حال راه اندازی یک خط کمک هستند. صدها نفر به درخواست اهدای خون برای قربانیان زخمی پاسخ دادند. مراسم عزاداری سه روزه از صبح جمعه آغاز می شود.

اتحادیه های معلمان صربستان برای هشدار درباره بحران در سیستم مدرسه و خواستار تغییر، اعتراض و اعتصاب کردند. مقامات از مسئولیت شانه خالی کردند و برخی از مقامات نفوذ غرب را مقصر دانستند.

کفش های باله در حصار مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار در بلگراد صربستان آویزان شده اند.
کفش های باله در حصار مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار در بلگراد صربستان آویزان شده اند. (AP)

تیرانداز که پلیس او را کوستا کچمانوویچ معرفی کرده است، هیچ انگیزه ای برای اقدامات خود ذکر نکرده است.

کچمانوویچ پس از ورود به مدرسه، ابتدا نگهبان و سه دانش آموز را در راهرو کشت. او سپس به کلاس درس تاریخ رفت و در آنجا به معلمی شلیک کرد و سپس اسلحه خود را به سمت دانش‌آموزان برد.

کچمانوویچ سپس اسلحه را در حیاط مدرسه خالی کرد و خودش با پلیس تماس گرفت، اگرچه آنها قبلاً از یک مسئول مدرسه هشدار دریافت کرده بودند. پلیس گفت، هنگامی که او تماس گرفت، کچمانوویچ به افسران وظیفه گفت که او یک “روانی روانی است که باید آرام شود.”

کودکان کشته شده چهارشنبه هفت دختر و یک پسر بودند. وزارت خارجه فرانسه گفت که یکی از این دختران شهروند فرانسوی بود.

مقامات گفته اند که کچمانوویچ برای متهم شدن و محاکمه بسیار جوان است. او در یک آسایشگاه روانی بستری شده است، در حالی که پدرش به ظن به خطر انداختن امنیت عمومی بازداشت شده است زیرا پسرش اسلحه ها را در دست گرفته است.

مظنون تیراندازی در مدرسه توسط پلیس خارج از مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار در بلگراد صربستان اسکورت می شود. (AP)

“من فکر می کنم همه ما مقصریم. زوران سفیک، یکی از ساکنان بلگراد، در شب چهارشنبه سوری در نزدیکی مدرسه گفت: من فکر می کنم هر یک از ما مسئولیتی داریم، که اجازه دادیم چیزهایی را که نباید اجازه دهیم.

جووان لازوویچ، یکی دیگر از ساکنان بلگراد، گفت که تعجب نکرده است: “این چند روز بود که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد، با در نظر گرفتن آنچه در جهان و اینجا اتفاق می افتد.”

فرهنگ اسلحه در صربستان و سایر نقاط بالکان رواج دارد: این منطقه دارای بالاترین تعداد اسلحه سرانه در اروپا است. در جشن‌ها معمولاً تفنگ به هوا شلیک می‌شود و آیین جنگجو بخشی از هویت‌های ملی است.

کارشناسان بارها در مورد خطر ناشی از تعداد سلاح ها در کشوری بسیار تقسیم شده مانند صربستان، جایی که مجرمان جنگی محکوم شده تجلیل می شوند و خشونت علیه گروه های اقلیت اغلب بدون مجازات می ماند، هشدار داده اند. آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که دهه‌ها بی‌ثباتی ناشی از درگیری‌های دهه 1990، و همچنین مشکلات اقتصادی مداوم، می‌تواند منجر به چنین طغیان‌هایی شود.

زارکو تربجسانین روانشناس به تلویزیون N1 گفت: «ما برای مدت طولانی خشونت زیادی داشته ایم.

«کودکان مدل‌ها را کپی می‌کنند. ما باید مدل های منفی را حذف کنیم و یک سیستم ارزشی متفاوت ایجاد کنیم.»

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.