نقاشی گران‌قیمتی که در طول جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها غارت شده بود از ژاپن به لهستان بازمی‌گردد

“مدونا با کودک” منسوب به الساندرو تورچی، آخرین مورد از برخی از آنهاست 600 قطعه هنری غارت شده که لهستان با موفقیت بازگردانده شده است. بیش از 66000 تلفات به اصطلاح جنگی هنوز اعلام نشده است. این نقاشی طی مراسمی در سفارت لهستان در توکیو تحویل داده شد.

پیوتر گلینسکی، وزیر فرهنگ، به خبرنگاران در ورشو گفت که این تابلوی باروک در فهرست 521 اثر هنری ارزشمند نازی‌ها در میان ده‌ها هزار اثر هنری است که هنگام اشغال لهستان بین سال‌های 1939-1945 غارت کردند.

«مدونا با کودک» اثر الساندرو تورچی از زمانی که در جنگ جهانی دوم به سرقت رفت ناپدید شد. (AP)

او گفت که توضیح تاریخچه پشت آثار غارت شده و همچنین نیاز به بازگشت آنها “آسان” نیست. اما او گفت که “مدونا با کودک” پس از مذاکره با طرف ژاپنی و “شرکت حراج ماینیچی و همچنین شخصی که تابلو را در اختیار داشت، تصمیم گرفتند آن را بدون هیچ هزینه ای به لهستان بازگردانند.”

آگاتا مودزلوسکا، رئیس بخش بازگرداندن اقلام فرهنگی وزارتخانه، گفت که طرف لهستانی همیشه در مذاکرات تاکید می کند که بازگرداندن آثار غارت شده “بهترین ژست اخلاقی و اخلاقی” است.

این نقاشی توسط کارشناسان وزارتخانه در حراجی در توکیو در سال 2022 شناسایی شد. این نقاشی از مجموعه ای از اشراف زاده قرن هجدهم لهستانی استانیسلاو کوستکا-پوتوکی است.

در سال 1823، این نقاشی در فهرست آثار هنری متعلق به یکی دیگر از اشراف لهستانی، هنریک لوبومیرسکی، در شهر پرژورسک قرار گرفت. در طول جنگ غارت شد و در یک حراجی در نیویورک در اواخر دهه 1990 فروخته شد.

این نقاشی‌ها در حال حاضر گم شده‌اند و ارزش ثروت زیادی دارند.

با ارزش ترین آثار هنری دزدیده شده در حال حاضر آزاد هستند

بیشتر و بیشتر اشیای غارت شده در حراجی ها ظاهر می شوند زیرا حافظه (گذشته آنها) ضعیف شده است و افرادی که اکنون در اختیار آنها هستند آگاهی کامل ندارند یا از اینکه آثار هنری از کجا آمده است آگاه نیستند. Modzelewska به آسوشیتدپرس گفت.

لهستان برای چندین دهه فعالانه به دنبال بازگرداندن آثار هنری غارت شده در طول جنگ توسط نازی ها و سربازان شوروی بوده است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.