ولودیمیر زلنسکی خواهان محاکمه پوتین است. روسیه آمریکا را به حمله پهپادی کرملین متهم کرد

در طول جنگی که روسیه با حمله به اوکراین در فوریه 2022 آغاز کرد، رهبران این کشورها چندین بار به یکدیگر حمله کردند.

تصویر ثابت از حمله پهپادی کرملین در سال 2023 (lachentyt/Telegram)
زلنسکی این موضوع را رد کرد که نیروهای اوکراینی مسئول این حمله هواپیمای بدون سرنشین بوده اند. (lachentyt/تلگرام)

زلنسکی این موضوع را رد کرد که نیروهای اوکراینی مسئول این حمله هواپیمای بدون سرنشین بوده اند.

کرملین وعده انتقام‌جویی نامشخص را برای آنچه که یک اقدام “تروریستی” خواند، داد و شخصیت‌های طرفدار کرملین خواستار ترور رهبران ارشد اوکراین شدند.

ابهام هنوز دقیقاً در مورد آنچه در حمله ادعا شده رخ داده است، احاطه شده است.

سخنگوی پوتین روز پنجشنبه آمریکا را به دخالت در این ماجرا متهم کرد.

برای ایجاد حمایت داخلی از جنگ، مسکو اغلب تلاش کرده است که واشنگتن را به دلیل تلاش برای نابودی روسیه از طریق کمک به اوکراین سرزنش کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین طی یک کنفرانس تلفنی روزانه به خبرنگاران گفت که کرملین “به خوبی آگاه است که تصمیم در مورد چنین اقدامات و حملات تروریستی در کیف نیست، بلکه در واشنگتن گرفته می شود.”

پسکوف بدون ارائه مدرکی برای ادعای خود گفت: “و سپس کیف آنچه را که به آن گفته شده انجام می دهد.”

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین طی یک کنفرانس تلفنی روزانه به خبرنگاران گفت که کرملین “به خوبی آگاه است که تصمیم در مورد چنین اقدامات و حملات تروریستی در کیف نیست، بلکه در واشنگتن گرفته می شود.” (AP)

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، این ادعا را “مضحک” توصیف کرد.

زلنسکی در هلند گفت که علاقه ای به نظر کرملین ندارد.

به گفته یک مقام آمریکایی، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده همچنان در تلاش هستند تا مشخص کنند چه کسی پشت این حادثه هواپیمای بدون سرنشین بوده است و در حال بررسی احتمالات مختلف، از جمله عملیات پرچم دروغین توسط روسیه یا اینکه ممکن است یک گروه حاشیه‌ای با همدردی با اوکراین درگیر بوده باشد، هستند.

اما این مقام که روز پنجشنبه به شرط فاش نشدن نام خود برای بحث در مورد این موضوع حساس صحبت کرد، گفت که مقامات اطلاعاتی هنوز هیچ پاسخ قطعی ندارند.

این مقام افزود که دولت بایدن «مطمئناً از حمله علیه پوتین حمایت نخواهد کرد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد زلنسکی، روز پنجشنبه مدعی شد که روسیه حمله پهپادی ادعایی را “ساخته” کرده است.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، پنج شنبه، 4 مه 2023، در لاهه، هلند، سخنرانی با عنوان “صلح بدون عدالت برای اوکراین وجود ندارد”. (ایو هرمان/پول از طریق AP) (AP)

او به تأخیر رسانه های دولتی روسیه در گزارش آن و “فیلم همزمان از زوایای مختلف” اشاره کرد که به نظر می رسد پیامدهای حمله ادعایی ساعت 2:30 بامداد را نشان می دهد.

مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن نیز شواهدی از صحنه سازی را مشاهده کرد.

این اندیشکده گفت: «روسیه احتمالاً این حمله را در تلاش برای بازگرداندن جنگ به خانه برای مخاطبان داخلی روسیه و ایجاد شرایط برای بسیج اجتماعی گسترده تر انجام داده است.

با توجه به اقدامات اخیر روسیه برای تقویت امنیت، «بسیار بعید است که دو پهپاد به لایه‌های مختلف پدافند هوایی نفوذ کرده و درست در قلب کرملین منفجر شده یا سرنگون شده باشند، به گونه‌ای که تصاویر دیدنی و جذابی را ارائه دهد که به خوبی در دوربین گرفته شده است». ISW اعلام کرد.

در لاهه، جایی که دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر است، زلنسکی از جامعه جهانی خواست تا پوتین را پاسخگو نگه دارد و به قضات دیوان بین‌المللی کیفری گفت که رهبر روسیه «شایسته است که به خاطر اقدامات جنایتکارانه‌اش در اینجا در پایتخت حقوق بین‌الملل محکوم شود». .

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در طی یک کنفرانس خبری مشترک با سخنرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی با مارک روته، نخست وزیر هلند و الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک در لاهه، هلند، پنجشنبه، 4 مه 2023 صحبت می کند. (ایو هرمان/پول از طریق AP) (AP)

این اولین باری بود که دادگاه جهانی حکمی را برای رهبر یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل صادر کرد.

رئیس جمهور اوکراین همچنین از سفر خود برای فشار بر نخست وزیران بلژیک و هلند برای ارسال هواپیماهای جنگی پیشرفته استفاده کرد تا کشورش بتواند به «عدالت در میدان نبرد» دست یابد.

زلنسکی با موفقیت از زمان آغاز جنگ، حمایت نظامی و سیاسی قابل توجهی از غرب برای دفاع اوکراین جمع آوری کرده است.

رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، در سمت چپ، با مارک روته، نخست وزیر هلند، در لاهه، هلند، پنجشنبه، 4 مه 2023، دیدار می کند. (ایو هرمان/پول از طریق AP) (AP)

زلنسکی با یک هواپیمای هلندی و یک خودروی زرهی سفر کرد، در حالی که در ظاهر او تدابیر امنیتی شدیدی حفظ می شد. انتظار می‌رود که او هفته آینده به برلین، پایتخت آلمان، قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا، در آخرین نمایش احتمالی غرب علیه پوتین برود.

سفرهای زلنسکی سودآور بوده است. اوکراین پس از سفر به واشنگتن در دسامبر گذشته و سپس لندن، پاریس و بروکسل در ماه فوریه، توپخانه و تانک سنگین دریافت کرد.

اما احتمال محاکمه پوتین در لاهه بسیار کم است. دادگاهی که افراد را به اتهام نسل کشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و تجاوز محاکمه می کند، نیروی پلیسی برای اجرای احکام خود ندارد. بعید است رهبر روسیه به هیچ یک از 123 کشور عضو دیوان کیفری بین المللی که در صورت امکان او را دستگیر کنند، سفر نخواهد کرد.

در میدان نبرد، ارتش اوکراین گفت که سه پهپاد روسی که بامداد پنجشنبه به شهر جنوبی اودسا حمله کردند، روی آنها نوشته شده بود «برای مسکو» و «برای کرملین» که ظاهراً به این معنی است که آنها به تلافی حمله گزارش شده به کرملین فرستاده شده اند.

کیف پایتخت اوکراین برای سومین بار در چهار روز – یک بار صبح پنجشنبه و سپس بار دوم در شب – هدف حمله هوایی قرار گرفت.

Google Maps تأثیر مخرب حمله روسیه به ماریوپل اوکراین را نشان می دهد

شهردار ویتالی کلیچکو گفت که سیستم‌های دفاع هوایی کیف یک پهپاد را در منطقه Pecherskyi مرکزی سرنگون کردند و باعث آتش‌سوزی در یک ساختمان چهار طبقه شد.

مردم در تونل های زیرزمینی در زیر میدان میدان کیف در حالی که آژیرهای حمله هوایی ناله می کردند، پناه گرفتند.

دو موشک پدافندی بر فراز آسمان غروب پخش شد و صدای انفجار مهیبی شنیده شد. تلفات جانی بلافاصله گزارش نشده است.

رسانه های روسی روز پنجشنبه گزارش دادند که در روسیه، هواپیماهای بدون سرنشین به دو تاسیسات نفتی در مناطق جنوبی این کشور نزدیک اوکراین حمله کردند که به نظر می رسید مجموعه ای از حملات به انبارهای سوخت در پشت خطوط دشمن باشد.

خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی به نقل از منابع انتظامی گزارش داد، چهار پهپاد به یک پالایشگاه نفت در منطقه کراسنودار، که هم مرز با شبه جزیره کریمه الحاق شده به روسیه است، حمله کردند. بنا بر گزارش ها، یک تاسیسات دیگر در منطقه روستوف مورد اصابت قرار گرفته است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق پستی شما ارسال می شود.