ولیعهد اردن در مراسمی مجلل با معمار سعودی ازدواج کرد

اردن ولیعهد با فرزند یک فرد برجسته ازدواج کرد عربستان سعودی خانواده یک شبه در یک مراسم کاخ با حضور افراد سلطنتی و دیگر افراد VIP از سراسر جهان، در حالی که جمعیت زیادی در سراسر پادشاهی جمع شده بودند تا جدیدترین زوج قدرتمند منطقه را جشن بگیرند.

ازدواج ولیعهد حسین، 28 ساله، و معمار سعودی، راجوا السیف، 29 ساله، فهرست مهمانان پر ستاره ای از جمله شاهزاده ویلیام و پرنسس کیت و همچنین بانوی اول ایالات متحده، جیل بایدن را به خود جلب کرد.

این جشن ها اهمیت عمیقی برای منطقه دارد و بر تداوم در یک کشور عربی که به دلیل ثبات دیرینه اش ارزشمند است و چهره پادشاهی پس از نزاع کاخ ها را تازه می کند، تأکید می کند. حتی می تواند به اردن فقیر کمک کند تا پیوندی استراتژیک با همسایه نفت خیز خود، عربستان سعودی ایجاد کند.

ولیعهد اردن حسین و رجوا السیف سعودی در مراسم عروسی خود برای افراد خیرخواه دست تکان می دهند. (AP)

عروس با پوشیدن یک لباس سفید زیبا از طراح لبنانی الی ساب، با یک رولزرویس فانتوم V در سال 1968 که برای مادربزرگ مرحوم ولیعهد ساخته شده بود، وارد کاخ زهران شد. ولیعهد زودتر با یونیفورم نظامی کامل تشریفاتی با شمشیر طلایی وارد شد.

خانواده‌ها و مهمانانشان در یک آلاچیق در فضای باز که با گل‌ها تزئین شده بود و اطراف آن را باغ‌های محوطه‌سازی شده احاطه کرده بود، برای مراسم عروسی سنتی مسلمانان که به «کتب الکتاب» معروف است، گرد هم آمدند. پس از امضای قرارداد ازدواج، جمعیت به شدت به هوا پرداخت. السیف از این پس بر اساس فرمان سلطنتی به عنوان والاحضرت شاهزاده خانم راجو الحسین شناخته می شود.

چندین مایل دورتر، تکانی در آمفی تئاتر روم باستان مملو از جمعیت گذشت و بینندگان شاهد مهر و موم کردن نذرهای خود و تبادل حلقه های زن و شوهر در یک صفحه نمایش گسترده بودند. پس از چند دقیقه سکون، جمعیتی متشکل از 18000 نفر روی پاهای خود ایستاده بودند، پرچم‌ها را به اهتزاز در می‌آوردند و با هیجان فریاد می‌کشیدند که در یکی از چندین مهمانی تماشایی که در سراسر کشور برگزار شد.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.
جمعیت به طور دسته جمعی برای موتورسیکلت زوج سلطنتی حاضر شدند. (AP)

سامارا عقرباوی، مادری 55 ساله که به همراه دختر خردسالش پخش زنده را تماشا می کند، گفت که این مراسم بیش از آنچه تصور می کرد، تاثیرگذار بود.

او در مورد پادشاه و ملکه گفت: “آرزو دارم برای همه مادران و پدران در اردن و در جهان احساس کنند که مطمئناً احساس می کنند.”

تازه ازدواج کرده‌ها بعداً با یک رنجروور سفارشی سفید که توسط چندین لندرور قرمز روشن، موتورسیکلت‌ها و یک گروه راهپیمایی نظامی همراهی می‌شد از کاخ بیرون آمدند – اشاره‌ای به صفوف سنتی سوار بر اسب در زمان سلطنت بنیانگذار کشور، پادشاه عبدالله اول.

پادشاهی روز پنجشنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد تا جمعیتی از مردم بتوانند در میان حضور شدید امنیتی در سراسر شهر برای حرکت به سمت موتورسیکلت این زوج جمع شوند. ده ها هزار نفر از خیرخواهان در کنسرت ها و رویدادهای فرهنگی رایگان شرکت کردند.

پادشاه عبدالله دوم و ملکه رانیا از شاهزاده ویلیام و پرنسس کیت استقبال می کنند. (AP)

صبح پنجشنبه، مهمانان و گردشگران عروسی عربستانی – مردانی که ردای دیش داشا سفید پوشیده بودند و زنانی با عباهای رنگارنگ – از لابی مرمری هتل Four Seasons در امان عبور کردند. نوره السودیری، عمه عروس، در راه صبحانه شلوار ورزشی و کفش ورزشی پوشیده بود.

او گفت: “همه ما از این اتحادیه بسیار هیجان زده و خوشحالیم.”

البته این برای خانواده های ما و روابط اردن و عربستان سعودی بسیار زیباست.»

هیجان بر سر جشن عروسی – بزرگترین رویداد سلطنتی اردن در دهه‌ها – در پایتخت امان، جایی که بنرهای تبریک حسین و عروس درخشانش اتوبوس‌ها را زینت می‌دهند و بر خیابان‌های پر پیچ و خم دامنه تپه آویزان می‌شوند، شکل گرفته است. مغازه‌ها دارای نمایش‌های رقیب از سلطنتی بودند.

اردنی ها پرچم های ملی را در انتظار کاروان سلطنتی در امان به اهتزاز در می آورند. (AP)

سهیر آفانه، تاجر 37 ساله، در مورد عروسی که در مقابل پرتره حسین با کت و شلوار تیره معطل مانده است، گفت: «او چنان شاهزاده خانمی به نظر می رسد که فکر می کنم لیاقتش را دارد.

“اما چه، من هنوز عاشق او خواهم بود.”

او در فکر خرید پرتره حسین بود تا در اتاق خوابش آویزان شود، اما خواهرزاده هایش او را متقاعد کردند که ممکن است شوهرش نپذیرد.

11 میلیون ساکن اردن شاهد ظهور ولیعهد جوان در سال‌های اخیر بوده‌اند، زیرا او به طور فزاینده‌ای به پدرش عبدالله در حضورهای عمومی پیوسته است. حسین از دانشگاه جورج تاون در ایالات متحده فارغ التحصیل شده است، به ارتش پیوسته و با سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. کارشناسان می گویند که عروسی او نشان دهنده مراسم مهم بعدی او است.

عامر سبائله، تحلیلگر سیاسی، گفت: «این فقط یک ازدواج نیست، بلکه ارائه پادشاه آینده اردن است.

موضوع ولیعهد بسته شده است».

این عروسی همچنین به عنوان “تقدیم” پادشاه آینده اردن بود. (AP)

این عروسی ممکن است در دوران سخت اقتصادی، از جمله بیکاری مداوم جوانان و اقتصاد بیمار، لحظه ای کوتاه و خوب برای اردنی ها ایجاد کند.

مقامات کاخ این رویداد را – یک هفته پس از تولد 77 سالگی اردن – به چیزی شبیه به یک کمپین روابط عمومی تبدیل کرده اند. خانواده سلطنتی با ترکیب سنت و مدرنیته، یک هشتگ عروسی (#جشن الحسین) و لوگوی همه جا را معرفی کردند که حروف اول این زوج را به کلمات عربی “ما شادمان می کنیم” ترکیب می کند.

کاخ زهران در امان، جایی که مراسم ازدواج در آن برگزار شد، از سال 1993، زمانی که عبدالله در یک روز آفتابی مشابه ژوئن، با رانیه که در کویت از پدر و مادری فلسطینی به دنیا آمد، ازدواج کرد، چنین شکوهی به خود ندیده است. چند دهه قبل، پدر عبدالله، مرحوم ملک حسین، نذر خود را در همان باغ با همسر دومش، شهروند بریتانیایی آنتوانت گاردینر، امضا کرد.

در این مراسم بزرگانی از سراسر جهان حضور داشتند. (AP)

علاوه بر شاهزاده و پرنسس ولز، فهرست میهمانان شامل مجموعه ای از اشراف و شخصیت های خارجی، از جمله اعضای ارشد سلطنتی از اروپا و آسیا، و همچنین جان کری، فرستاده آب و هوای ایالات متحده است. دیگر شرکت کنندگان احتمالی شامل اشراف سعودی هستند، زیرا مادر رجوا از همان خانواده با نفوذ مادر فقید ملک سلمان است. پدر میلیاردر او صاحب یک شرکت ساختمانی بزرگ در پادشاهی است.

مریلین موسینو، سخنگوی این شرکت، گفت که راجوا و کیت هر دو لباس‌هایی از الی ساب، طراح لبنانی پوشیده بودند.

این کاروان برای پذیرایی از طریق عمان به کاخ الحسینیه در 30 دقیقه رانندگی رفتند. در آنجا، تازه عروس‌ها زیر طاق شمشیر راه می‌رفتند و با یک ضفه سنتی، یک راهپیمایی موسیقی پر جنب و جوش که شامل طبل، رقص، آواز و کف زدن بود، از آنها استقبال شد.

خانواده سلطنتی در این پذیرایی که شامل موسیقی زنده و ضیافت بود، از بیش از 1700 مهمان استقبال کردند. این جشن با نمایش آتش بازی که در سرتاسر پایتخت قابل مشاهده بود، بسته شد.

ویلیام، کیت یک منظره غافلگیرکننده در عروسی خانواده سلطنتی

کارشناسان این ازدواج را اتحادی سودمند برای هاشمی ها، رقبای تاریخی خاندان آل سعود در شرق می دانند. اردن اخیراً به دنبال روابط نزدیک‌تر با عربستان سعودی و سایر کشورهای نفتی عرب خلیج فارس بوده است که زمانی میلیاردها دلار به این کشور وابسته به کمک‌ها کمک می‌کردند، اما از آن به بعد هزینه‌های خود را مهار کردند.

حتی در حالی که رستوران‌ها آهنگ‌های عروسی عربی را به صدا در می‌آوردند و ماشین‌ها در جشن در مرکز شهر بوق می‌زدند، برخی نشان می‌دادند که افسانه سلطنتی با تلاش اردنی‌ها برای تأمین مخارج زندگی پر از آب درآمده است.

اسامه، یک کتابفروش 25 ساله، از این مناسبت بسیار هیجان زده بود و ماشین و ویترین مغازه خود را با پرتره هایی از خانواده سلطنتی تزئین کرد. اما او همچنین می دانست که واقعیت به سرعت باز خواهد گشت.

او که به دلیل ترس از انتقام از ذکر نام خانوادگی خودداری کرد، گفت: البته خوشحال کننده است.

“اما تا چند روز دیگر، ما فقط به مشکلات خود باز خواهیم گشت.”