پیتا لیمجارونرات، برنده پیش بینی شده می گوید کشور را «غیرمشکنی» خواهد کرد

برنده غیر رسمی تایلند انتخابات در اولین مصاحبه انفرادی خود از زمان نظرسنجی روز یکشنبه به سی ان ان گفته است که برای «غیر نظامی کردن» کشور تلاش خواهد کرد.

طبق نتایج غیررسمی، حزب مترقی پیتا لیمجارونرات، حرکت رو به جلو، در مسیر کسب بیشترین سهم از کرسی‌ها و آرای مردمی قرار دارد و بسیار جلوتر از حزب نخست‌وزیر کنونی – و رهبر کودتای 2014 – پرایوت چان‌اوچا- است.

پیتا، فارغ‌التحصیل 42 ساله هاروارد، گفت که اولویت‌های سیاستی او در چهار سال آینده «غیر نظامی کردن، انحصار زدایی و تمرکززدایی» تایلند خواهد بود.

پیتا لیمجارونرات، رهبر حزب حرکت رو به جلو و نامزد نخست وزیری، برای برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر حزب در بانکوک در 15 ماه مه وارد می شود. نتایج انتخابات نشان داد که رای دهندگان تایلند با حمایت از دو طرفدار تقریباً یک دهه حکومت نظامی را به وضوح رد کرده اند. – احزاب مخالف دموکراسی (خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

با رویکرد سه جانبه، این تنها راهی است که می‌توانیم تایلند را به طور کامل دموکراتیزه کنیم و مطمئن شویم که تایلند به تجارت باز می‌گردد، تایلند به عرصه جهانی بازگشته است، و مطمئن شویم که این کشور کمک می‌کند، اما همچنین از آن سود می‌برد. تعریف جهانی شدن.»

حرکت رو به جلو طرفداران زیادی در میان جوانان تایلندی به خاطر پلتفرم اصلاح طلب خود به دست آورده بود، که شامل برنامه های رادیکال برای اصلاح قوانین سختگیرانه این کشور علیرغم تابویی که پیرامون هر گونه بحث درباره خانواده سلطنتی در تایلند وجود داشت، بود.

تغییرات ساختاری پیشنهادی حزب برای ارتش شامل خلاص شدن از پیش نویس، کاهش بودجه، شفاف سازی و پاسخگویی بیشتر آن و کاهش تعداد ژنرال ها است.

پیتا گفت که موفقیت حزب در انتخابات روز یکشنبه، که در آن تعداد تایلندی‌ها رای بی‌سابقه داشتند، نشان داد که این سیاست‌ها نه تنها در میان جوانان، بلکه در سراسر جامعه نیز طنین‌انداز است.

او گفت: «این خیلی هیجان انگیز است.

رهبر حزب Pheu تایلندی Chonlanan Srikaew، ژست های چپ با رهبر حزب حرکت رو به جلو پیتا لیمجاروئنرات، در بانکوک، تایلند، چهارشنبه، 17 مه 2023. (AP Photo/Sakchai Lalit) (AP)

پیتا گفت: «بسیار واضح است که مردم در تایلند خواستار تغییر شده‌اند… کاملاً واضح است که احساسات دوران تغییر کرده است و ما برای یک روز جدید در اینجا اجماع ایجاد کرده‌ایم.»

پس از انتخابات، رهبر حرکت رو به جلو گفت که در حال مذاکره با سایر احزاب مخالف برای تشکیل ائتلاف و کسب اکثریت کافی در مجلس پایین پارلمان برای تشکیل دولت است.

از جمله این احزاب، حزب پوپولیست فیو تای است که با خانواده قدرتمند شیناواترا که از سال 2001 بر هر انتخابات تایلند تسلط داشتند و در رأی گیری روز یکشنبه دوم شد، همسو بود.

پیتا گفت: «ائتلاف در حال شکل گیری است که ما صحبت می کنیم.

علیرغم اینکه رای دهندگان با رد قاطعانه احزاب مورد حمایت ارتش، خواهان تغییر را مطرح می کنند، هنوز مشخص نیست چه کسی قدرت را در دست خواهد گرفت.

نخست وزیر تایلند و نامزد حزب ملل متحد تایلند، پرایوت چان او چا، پس از به صندوق انداختن رأی خود در انتخابات عمومی تایلند در بانکوک در 14 مه، رای خود را ترک کرد. (خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

یکی از موانع اصلی، مجلس سنای 250 کرسی غیر منتخب است که کاملاً توسط ارتش انتخاب می شود و قبلاً به یک نامزد طرفدار نظامی رأی داده است.

یک حزب یا ائتلاف برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت نیاز به کسب اکثریت در هر دو مجلس دارد.

پیتا گفت که اتحاد سناتورها مانند چهار سال پیش نیست که به اتفاق آرا به انتخاب پرایوت به عنوان نخست وزیر رای دادند. او گفت که آنها همچنین باید “تغییر قابل توجهی در افکار عمومی” را که از سال 2019 ایجاد شده است، در نظر بگیرند.

“اگر ما به برقراری ارتباط ادامه دهیم و به توضیح آنچه می خواهیم برای کشور انجام دهیم، و اینکه چقدر برای آینده این کشور خوب است، توضیح دهیم، فکر می کنم که مانع مهمی نخواهد بود. و هزینه ای که باید پرداخت کنیم، هزینه است. پیتا گفت که مخالفت با 25 میلیون رای اینجا در تایلند بسیار سنگین خواهد بود.

پرسنل ارتش تایلند با لباس شخصی در صف رای دادن در یک مرکز رأی گیری در جریان انتخابات عمومی تایلند در بانکوک منتظر می مانند. (خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

پیتا در پاسخ به این سوال که اگر ارتش تایلند تلاش کند نتایج انتخابات را بر هم بزند چه اتفاقی می افتد، گفت: “ما باید خطر خرابکاری را به حداقل برسانیم.”

سلف حرکت رو به جلو، حزب آینده به جلو، سومین کرسی های بیشتر در انتخابات 2019 را به دست آورد. اندکی پس از آن، چندین تن از رهبران حزب از حضور در سیاست منع شدند و بعداً پس از حکم دادگاه که قوانین مالی انتخاباتی را نقض کرده بود، حزب منحل شد.

تایلند از سال 1932 شاهد 12 کودتای موفق بوده است، از جمله دو کودتا در 17 سال گذشته.

اما پیتا گفت که برای هر سناریویی آماده است.

او گفت: “نگران نیستم، اما بی خیال هم نیستم. من در 20 سال گذشته در تایلند در سیاست بودم، بنابراین می توانم بی رحمی سیاست را ببینم.” و افزود که او یک تیم قوی در اطراف دارد. او “مطمئن شویم که هیچ هدف آسانی را از بین نبریم”.

پیتا گفت: “بله، حملات حرفه ای و شخصی علیه من وجود دارد، اما من در گذشته برای شفاف سازی و توضیح و اطمینان از داشتن یک مبنای قانونی قوی برای هر چیزی که بر سر راهم قرار می گیرد، آماده شده ام.”

روز سه‌شنبه، نخست‌وزیر پرایوت گفت: «تشکیل دولت جدید در حال انجام است» و او به‌عنوان رهبر و رئیس کابینه «بهترین توانایی‌هایم» را انجام خواهد داد و منتظر تشکیل دولت جدید است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.