چین می گوید “پنج چشم” باید در هنگ کنگ با واقعیت روبرو شود

چین آخرین حمله ایالات متحده و چند متحد خود به سیاست هنگ کنگ خود را رد کرده و گفته است که آنها “باید با واقعیت روبرو شوند” که مستعمره سابق انگلیس به چین بازگردانده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ژائو لیجیان در حال پاسخ به بیانیه هنگ کنگ توسط ایالات متحده ، انگلیس ، استرالیا ، کانادا و نیوزیلند بود که در مجموع یک همکاری اطلاعاتی موسوم به پنج چشم را تشکیل می دهد.

وی در یک جلسing توجیهی روزانه گفت: “مهم نیست که آنها پنج چشم دارند یا 10 چشم ، اگر جرات آسیب رساندن به حاکمیت ، امنیت و توسعه چین را دارند ، باید مواظب باشند که چشمان خود را جمع کنند و کور شوند.”

وزرای خارجه پنج کشور گفتند که به نظر می رسد مصوبه جدید دولت چین که منجر به رد صلاحیت چهار قانونگذار طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ شد “بخشی از یک کارزار هماهنگ برای خاموش کردن تمام صداهای منتقد” است.

در بیانیه مشترک این قطعنامه نقض تعهدات بین المللی چین و تعهد آن در اعطای استقلال و آزادی بیان به هنگ کنگ است.

به هنگ کنگ ، شهر 7.5 میلیون نفری ، پس از بازگشت به چین در سال 1997 ، به مدت 50 سال قول داده شد که در امور محلی استقلال داشته باشد.

ژائو گفت که هنگ کنگ بخشی غیرقابل انکار چین است و مقامات دولتی باید “به سرزمین مادری وفادار باشند. این یک اخلاق سیاسی اساسی در همه کشورهای جهان است ، درست است؟ “

چهار قانونگذار رد صلاحیت شده به دلیل درخواست های خود از دولت های خارجی برای اعمال مجازات علیه چین و هنگ کنگ ، قبلاً از کاندیداتوری برای انتخاب مجدد منع شدند. آنها در سمت خود باقی مانده بودند زیرا انتخابات به مدت یک سال به تعویق افتاد.

سه قانونگذار سابق طرفدار دموکراسی روز پنجشنبه در دادگستری در هنگ کنگ حاضر شدند ، یک روز پس از دستگیری به دلیل اخلال در قانونگذاری در جریان بحث درباره لایحه سرود ملی در اوایل سال جاری.

طرفداران این سه نفر با در دست داشتن تابلوهایی با شعارهایی در خارج از دادگاه های دادگستری West Kowloon به هم پیوستند.

ادی چو ، یکی از این سه نفر ، گفت که او به دلیل اقدامات آنها در تلاش برای جلوگیری از تصویب دستورالعمل سرود ملی “تحت پیگرد قانونی از طرف دیکتاتوری” قرار دارد. این قانون توهین و سو abuse استفاده از سرود ، “راهپیمایی داوطلبان” را جرم تلقی می کند.