کپسول Hayabusa2 حامل نمونه های سیارکی است که می تواند مبدأ سرزمین های زندگی در استرالیا باشد

یک کپسول حاوی نمونه هایی از یک سیارک farflung که می تواند به توضیح ریشه های زندگی روی زمین کمک کند ، در منطقه ای دور افتاده از استرالیا کشف شده است.

ژاپنی ها فضا آژانس اعلام کرده است که تیم جستجوی هلی کوپتر خود کپسولی را پیدا کرده است که طبق برنامه ریزی شده در ساعات اولیه صبح امروز در شمال استرالیای جنوبی فرود آمد.
Craft Hayabusa2 روز شنبه کپسول را با موفقیت آزاد کرده و به سمت زمین فرستاده بود تا نمونه هایی از یک سیارک دوردست را ارائه دهد که می تواند سرنخ هایی از منشا منظومه شمسی و زندگی در سیاره ما ، آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن گفت
تصاویر Hayabusa2 (توییتر)
تصاویر Hayabusa2 (توییتر)

پروفسور آلن دافی ، اخترفیزیکدان ملبورن به آخر هفته امروز گفت: “فضاپیمای ژاپنی از طریق منظومه شمسی عبور کرد ، به یک سیارک رسید و آن را منفجر کرد – حداقل بخشی از آن – تا نمونه ای از اعماق آن را بگیرد.”

“این ماده ، از آنجا که حتی ممکن است زمان تشکیل زمین خود باشد ، نور خورشید را ندیده است ، بنابراین یک ماموریت بازیابی باورنکردنی است.”

پروفسور دافی گفت: این کپسول فقط “خرج” یک سیارک به عرض 1 کیلومتر را دارد ، اما “دنیایی از اطلاعات” را در اختیار ستاره شناسان و ستاره شناسان و دانشمندان قرار می دهد.

“این مورد در افراط مطلق مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت ، هم در استرالیا و هم در ژاپن ، و این به ما می گوید که در زمان تشکیل زمین ، شرایط و مواد تشکیل دهنده زندگی چه بوده است ، و آیا به خاطر سیارک هایی مانند ریوگو مدیون هستیم به داشتن موادی که به ما حیات می بخشند “.

پروفسور آلن دافی ، اخترفیزیکدان ملبورن ، مأموریت موفقیت آمیز را گامی “باورنکردنی” برای پیشرفتهای انسانی در فضا توصیف کرد. (آخر هفته امروز)

وزیر صنعت ، علوم و فناوری استرالیا ، کارن اندروز ، آن را “یک روز عالی برای استرالیا” توصیف کرد و گفت امیدوار است که این امر منجر به همکاری های بیشتر با JAXA شود.

وی به نمایش آخر هفته امروز گفت: “(نمونه سیارک ها) برای فضا بسیار مهم است ، برای تحقیقات بسیار مهم است و البته برای روابط ما با ژاپن نیز بسیار مناسب است.”

یک تصویر گرافیکی رایانه ای که توسط آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن (JAXA) منتشر شده ، سفینه Hayabusa2 را در بالای سیارک ریوگو نشان می دهد. (AP)

اوایل روز یکشنبه ، کپسول با ورود دوباره به جو 120 کیلومتری زمین ، مدت کوتاهی به گلوله آتشین تبدیل شد.

در حدود 10 کیلومتری سطح زمین ، چتر نجاتی باز شد تا سقوط آن کند شود و سیگنالهای چراغ راهنما برای نشان دادن محل آن منتقل می شد.

یوئیچی تسودا ، مدیر پروژه Hayabusa2 از JAXA ، هنگام جشن بازگشت موفقیت آمیز کپسول و فرود ایمن از یک مرکز فرماندهی در Sagamihara ، نزدیک توکیو ، گفت: “عالی بود … این یک گلوله آتشین زیبا بود و من بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم.”

“من شش سال منتظر این روز بودم.”

آکیتاکا کیشی ، مسئول JAXA ، گفت: سیگنالهای چراغ شناسایی شده است ، که نشان می دهد یک چتر نیز با موفقیت باز شده و کپسول به سلامت در یک منطقه دورافتاده و کم جمعیت وومرا در شمال دور استرالیای جنوبی فرود آمده است.

اعضای پروژه با تأیید موفقیت در مانور کنترل مسیر خروج از کره زمین ، روز گذشته در اتاق کنترل پردیس Sagamihara JAXA در Sagamihara ، نزدیک توکیو جشن گرفتند. (AP)

کارکنان JAXA با استفاده از هلی کوپتر جستجوی هوایی را برای مکان آن انجام دادند.

گلوله آتش را حتی از ایستگاه فضایی بین المللی می توان دید.

یک فضانورد ژاپنی ، سوئیچی نوگوچی ، که اکنون در یک مأموریت شش ماهه در آنجا به سر می برد ، در توئیتر خود نوشت: «فقط # hayabusa2 را از # ISS مشاهده کرد! متأسفانه از نور کافی برای دوربین دستی برخوردار نیست ، اما از تماشای کپسول لذت می بردم! “

بازیابی کپسول تابه ای شکل ، قطر حدود 40 سانتی متر ، امروز صبح با موفقیت انجام شد.

Hayabusa2 یک سال پیش سیارک ریوگو را که حدود 300 میلیون کیلومتر دورتر است ترک کرد.

پس از آزاد شدن کپسول ، از زمین دور شد تا تصاویری از کپسول که به سمت سیاره فرود می آید را در حالی که در یک سفر جدید به یک سیارک دور دیگر حرکت می کرد ، ثبت کند.

این کپسول پس از جدا شدن از Hayabusa2 در یک عملیات چالش برانگیز که نیاز به کنترل دقیق داشت ، از فاصله 220،000 کیلومتری فضا پایین آمد.

کارمندان JAXA ایستاده بودند و اکنون آنها برای یافتن کپسولی که برخی از مردم آن را “جعبه گنج” می نامند ، آغاز به کار می کنند.

مقامات JAXA قبل از بردن نمونه ها به خانه در اوایل هفته آینده ، یک بازرسی اولیه ایمنی را در یک آزمایشگاه استرالیا در نظر دارند.

ده ها نفر از کارمندان JAXA در Woomera، SA مشغول کار بوده اند تا برای بازگشت نمونه آماده شوند.

آنها برای دریافت سیگنالها در چندین مکان در منطقه مورد نظر در داخل میدان آزمایش نیروی هوایی استرالیا بشقاب های ماهواره ای نصب کرده اند.

تصویری از سیارک ریوگو که توسط فضاپیمای Hayabusa2 گرفته شده است. (AP)

ترور ایرلند ، متخصص سنگ فضایی دانشگاه ملی استرالیا ، که برای رسیدن کپسول در وومرا به سر می برد ، اظهار داشت که انتظار دارد نمونه های ریوگو شبیه شهاب سنگی باشد که بیش از 50 سال پیش در استرالیا نزدیک مورچیسون در ایالت ویکتوریا سقوط کرد.

“شهاب سنگ مورچیسون پنجره ای به روی زمین باز کرد منشا مواد آلی روی زمین زیرا مشخص شد که این سنگها حاوی اسیدهای آمینه ساده و همچنین آب فراوان هستند. “

“ما بررسی خواهیم کرد که آیا ریوگو هنگام شکل گیری منظومه شمسی منبع بالقوه ای از مواد آلی و آب روی زمین است و آیا اینها هنوز روی سیارک دست نخورده باقی مانده اند.”

دانشمندان می گویند آنها معتقدند این نمونه ها ، به ویژه نمونه هایی كه از زیر سطح سیارك گرفته شده اند ، حاوی داده های ارزشمندی هستند كه تحت تأثیر تابش فضایی و سایر عوامل محیطی قرار ندارند.

آنها به خصوص علاقه مند به تجزیه و تحلیل مواد آلی در نمونه ها هستند.

JAXA امیدوار است سرنخی از چگونگی توزیع مواد در منظومه شمسی و ارتباط آن با زندگی روی زمین پیدا کند.

یوشیکاوا ، مدیر ماموریت ، گفت که 0.1 گرم گرد و غبار برای انجام تمام تحقیقات برنامه ریزی شده کافی است.

در این تصویر که در ژوئیه 2019 توسط JAXA گرفته شده است ، فضاپیمای Hayabusa2 ژاپنی برای جمع آوری نمونه ها روی سیارک Ryugu فرود می آید. (AP)

برای Hayabusa2 ، پایان ماموریتی که در سال 2014 آغاز کرده است نیست.

اکنون برای دستیابی به تحقیقات احتمالی از جمله یافتن راه هایی برای جلوگیری از برخورد شهاب سنگ ها با زمین ، به یک سیارک کوچک موسوم به 1998KY26 می رود و در سفری که قرار است 10 سال به یک راه طی شود.

تاکنون ماموریت آن کاملاً موفق بوده است.

با وجود سطح بسیار سنگی سیارک ، دو بار Ryugu را لمس کرد و در طی 1½ سالی که پس از ورود به آنجا در ژوئن 2018 در نزدیکی Ryugu گذراند ، داده ها و نمونه ها را با موفقیت جمع آوری کرد.

در اولین برخورد خود در فوریه 2019 ، نمونه های گرد و غبار سطحی را جمع آوری کرد.

در مأموریتی چالش برانگیزتر در ژوئیه همان سال ، پس از فرود در دهانه ای که قبلاً با انفجار سطح سیارک ایجاد کرده بود ، برای اولین بار در تاریخ فضا نمونه های زیر زمینی از سیارک را جمع آوری کرد.

سیارک ها که به دور خورشید می چرخند اما بسیار کوچکتر از سیارات هستند ، از قدیمی ترین اجرام منظومه شمسی هستند و بنابراین ممکن است به توضیح چگونگی تکامل زمین کمک کنند.

ریوگو در ژاپنی به معنی “کاخ اژدها” است ، نام یک قلعه ته دریا در یک داستان عامیانه ژاپنی.