فروشنده نودل ویتنام به دلیل تقلید از “Salt Bae” به پنج سال زندان محکوم شد.

فروشنده نودل ویتنام به دلیل تقلید از “Salt Bae” به پنج سال زندان محکوم شد.

یک فروشنده رشته فرنگی در ویتنام پلیس گفت که به دلیل تقلید از سرآشپز مشهور “سالت بائه” برای تمسخر یک مقام ارشد دولتی پس از اینکه دادگاه او را به اتهام تبلیغات ضد دولتی مجرم شناخته بود، به پنج سال و نیم زندان محکوم شد.

این محکومیت جدیدترین موردی است که به گفته گروه های حقوق بشر تلاش گسترده دولت برای خاموش کردن صداهای منتقد حزب کمونیست حاکم ویتنام است.

ویدئویی از بوئی توان لام، 39 ساله، در نوامبر 2021 زمانی که چند روز پس از اینکه یک مقام ارشد ویتنامی در حال خوردن استیک طلاکاری شده در رستوران لندن سرآشپز ترکیه ای که نام اصلی نصرت گوکچه است، توسط دوربین ضبط شد، منتشر شد.

نودل ویتنامی Bui Tuan Lam. به دلیل تبلیغات ضد دولتی زندانی شد. (CNN/ Bui Tuan Lam) (سی ان ان)

لام که خود را در یک پست فیسبوکی که در کنار ویدیو آپلود شده بود با عنوان “پیاز سبز بائه” توصیف کرد، اواخر سال گذشته دستگیر شد. اداره پلیس دانانگ پس از یک محاکمه یک روزه گفت که او روز پنجشنبه به “ساخت، ذخیره، توزیع، یا انتشار اطلاعات، اسناد و اقلام علیه دولت” محکوم شد.

در کنار راه اندازی یک غرفه نودل گوشت گاو در شهر، لام علنا ​​از دموکراسی در ویتنام حمایت کرده بود و در بسیاری از اعتراضات ضد چین و طرفدار محیط زیست شرکت کرده بود.

اداره پلیس دانانگ همچنین به کیفرخواست لام اشاره کرد که می گوید او 19 مقاله و 25 ویدیو را در رسانه های اجتماعی برای “تحریف و لکه دار کردن دولت” منتشر کرده است.

وکیل لام بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نیست.

فیل رابرتسون، معاون مدیر بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر، از دولت ویتنام خواست که محاکمه لام و دیگران را به دلیل انتقاد از حزب کمونیست ویتنام متوقف کند.

حزب کمونیست حاکم ویتنام به دلیل پایمال کردن حقوق بشر در این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. (AP)

رابرتسون گفت: «فهرست پست‌ها و ویدئوهایی که به‌عنوان «شواهد» از «جنایت‌های» بوی تون لام فهرست شده‌اند، نشان می‌دهد که ویتنامی‌ها تا چه حد برای جلوگیری از هرگونه انتقاد آنلاین از دولت تلاش می‌کنند.

او افزود: «برای رهبری ویتنامی، حتی آهنگ‌ها تهدیدی برای انحصار قدرت آنها است.»

چگونه کانتاس توسط “بمب افکن” گستاخ فریب خورد

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.