ولودیمیر زلنسکی از «جانورانی» که ظاهراً سربازان اوکراینی را پس از انتشار ویدیو سر بریده بودند، انتقاد کرد.

ولودیمیر زلنسکی از «جانورانی» که ظاهراً سربازان اوکراینی را پس از انتشار ویدیو سر بریده بودند، انتقاد کرد.

به نظر می رسد که فیلم ها مربوط به رویدادهای جداگانه هستند. یکی از آنها ممکن است اخیرا فیلمبرداری شده باشد، در حالی که دیگری، با توجه به مقدار شاخ و برگ که روی زمین دیده می شود، به نظر می رسد که در تابستان فیلمبرداری شده است.

اولین ویدیو که برای یک طرفدار پست شدروسی کانال رسانه های اجتماعی در 8 آوریل، ظاهراً توسط مزدوران روسی از گروه واگنر فیلمبرداری شده است و به نظر می رسد که اجساد سر بریده دو سرباز اوکراینی را نشان می دهد که روی زمین در کنار یک خودروی نظامی تخریب شده دراز کشیده اند.
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در جریان سفر خود به ورشو، لهستان، 5 آوریل 2023 سخنرانی می کند. (AP Photo/Czarek Sokolowski، فایل) (AP)

در این ویدئو، صدایی شنیده می شود، در پشت دوربین، صدا به ظاهر مخدوش شده است تا از شناسایی گوینده جلوگیری شود.

صدایی که روسی صحبت می کند، می گوید: «(خودروی زرهی) با مین برخورد کرد.

این صدا با خنده ادامه می دهد و ظاهراً به اجساد روی زمین اشاره می کند: “آنها را کشتند. شخصی به سمت آنها آمد. آنها به سمت آنها آمدند و سرهایشان را بریدند.”

به نظر می رسد که دست سربازان کشته شده نیز قطع شده است.

حساب‌های رسانه‌های اجتماعی روسیه می‌گویند که این ویدئو در نزدیکی باخموت در شرق اوکراین گرفته شده است، جایی که ماه‌ها صحنه شدیدترین درگیری‌های جنگ بوده و جنگجویان واگنر به شدت درگیر آن هستند. سی ان ان نمی تواند به طور مستقل مکان ویدئو را تایید کند.

ویدئوی دوم که در توییتر منتشر شده و به شدت تار است، به نظر می رسد در طول تابستان به دلیل میزان زندگی گیاهی روی زمین فیلمبرداری شده است.

به نظر می رسد یک جنگنده روسی را نشان می دهد که از چاقو برای بریدن سر یک سرباز اوکراینی استفاده می کند. صدایی در ابتدای ویدئو نشان می دهد که قربانی ممکن است در زمان شروع حمله هنوز زنده بوده است.

زلنسکی قول داد کسانی که پشت این جنایات ادعا شده هستند، پاسخگو خواهند بود.

او در پیامی ویدیویی گفت: «چیزی وجود دارد که هیچ کس در جهان نمی تواند آن را نادیده بگیرد: این جانوران چقدر راحت می کشند.

ما هیچ چیز را فراموش نمی کنیم. قاتلان را هم نمی بخشیم. مسئولیت قانونی برای همه چیز وجود خواهد داشت. شکست ترور ضروری است.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، این ویدئو را “وحشتناک” توصیف کرد

این پوچ است که روسیه، که از داعش بدتر است، ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد [United Nations Security Council]”او در توییتر گفت.

تروریست های روسی باید از اوکراین و سازمان ملل بیرون رانده شوند و پاسخگوی جنایات خود باشند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این ویدئو “وحشتناک” است، اما “اول از همه، ما باید صحت” فیلم را بررسی کنیم.

او روز چهارشنبه در تماس همیشگی خود با ایران گفت: “البته اینها عکس های وحشتناکی هستند. سپس ممکن است دلیلی باشد برای بررسی اینکه آیا این درست است یا نه، آیا این اتفاق افتاده است و اگر چنین است، از کجا و از کدام طرف”. روزنامه نگاران

روز دوشنبه، مؤسسه مطالعات جنگ با اشاره به عکسی به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی حامی روسیه که به نظر می رسد سر بریده شده ای را نشان می دهد، گفت واگنر “به گزارش ها به ارتکاب جنایات جنگی با سر بریدن سربازان اوکراینی در باخموت ادامه می دهد”. ادعا شده متعلق به یک سرباز اوکراینی است که روی یک سنبله نصب شده است.

ISW حوادث مشابهی را در پوپاسنا، در منطقه لوهانسک، جایی که نیروهای واگنر نیز در اوایل جنگ عملیات می کردند، گزارش کرده است.

برخی از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی طرفدار روسیه نشان داده‌اند که نیروهای اوکراینی مسئول سر بریدن در تلاش برای پنهان کردن هویت هستند.

این بازتاب ادعای مشابهی است که یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر در ژانویه، پس از اینکه جنگجویان او اجسادی را با دست‌ها و سرهای بریده در نزدیکی باخموت پیدا کردند، مطرح کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، در مراسم تشییع جنازه دیمیتری منشیکوف، جنگجوی گروه واگنر که طی عملیات ویژه در اوکراین در گورستان بلوستروفسکویه خارج از سن پترزبورگ، روسیه، در 24 دسامبر 2022 جان باخت، شرکت می کند.
یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، در مراسم تشییع جنازه دیمیتری منشیکوف، جنگجوی گروه واگنر که طی عملیات ویژه در اوکراین در گورستان بلوستروفسکویه خارج از سن پترزبورگ، روسیه، در 24 دسامبر 2022 جان باخت، شرکت می کند. (AP)

داریا زریونا، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، روز چهارشنبه گفت که این ویدئوها بخشی از یک عملیات روانی “با هدف ارعاب” است.

او درباره این ویدئوها گفت: «این کاملاً ماهیت یک کشور تروریستی را غیرانسانی می کند و نشان می دهد.

“اما درک هدف مهم است. این یک عملیات روانی است [psychological operation] با هدف ارعاب مخاطب هدف نه تنها اوکراین، بلکه جوامع غربی نیز هستند.

روس‌ها از این می‌ترسند، اما ما نه.»

رئیس حقوق بشر اوکراین گفت که از کمیته حقوق بشر سازمان ملل درخواست تحقیق خواهد کرد.

دیمیترو لوبینتس گفت که او همچنین به کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، هیئت ناظر سازمان ملل در اوکراین، دبیر کل سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ نامه نوشته است.

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در مراسم یادبودی به مناسبت یک سالگی جنگ روسیه اوکراین در کیف، اوکراین، جمعه، 24 فوریه 2023 شرکت می کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین وعده داد که عاملان احتمالی مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. (دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین از طریق AP)

او در تلگرام نوشت: «اعدام در ملاء عام یک اسیر نشانه دیگری از نقض هنجارهای کنوانسیون ژنو، قوانین بین‌المللی بشردوستانه، نقض حقوق اساسی زندگی است».

بر اساس گزارش سازمان ملل، گروه های حقوق بشر و گزارش آسوشیتدپرس، از زمانی که نیروهای روسیه در 24 فوریه 2022 حمله کردند، آنها مرتکب تخلفات گسترده و جنایات جنگی شده اند.

اوکراین بارها روسیه را به هدف قرار دادن ساختمان‌های آپارتمانی و سایر سازه‌ها و تجهیزات غیرنظامی در حملات خود متهم کرده است و تصاویر صدها غیرنظامی کشته شده در خیابان‌ها و گورهای دسته جمعی در بوچا پس از خروج نیروهای روسی از شهر، جهان را به وحشت انداخته است.

اشیاء جنگی در کیف عادی می شوند

کرملین ارتکاب جنایات جنگی یا هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند.

سربازان اوکراینی نیز به سوء استفاده متهم شده‌اند و سال گذشته کیف اعلام کرد که در حال بررسی ویدئویی است که در فضای مجازی منتشر شده است که ادعا می‌کند مسکو نشان می‌دهد نیروهای اوکراینی نیروهای روسی را که احتمالاً سعی در تسلیم شدن داشتند، می‌کشند.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.