یکی از مشهورترین هنرمندان استرالیایی در 95 سالگی درگذشت

یکی از مشهورترین هنرمندان استرالیایی در 95 سالگی درگذشت

جان اولسن، یکی از استرالیا جشن گرفته شده ترین هنرمنداناو که در طول شش دهه فعالیت خود که دائماً موضوع مناظر را کاوش و گسترش می داد، جوایز هنری بی شماری را از آن خود کرد، در ۹۵ سالگی درگذشت.

ادای احترام به این نقاش که تخصص خود را در زمینه سرامیک، ملیله کاری و چاپ نیز به کار برد، پس از اینکه پسرش، تیم اولسن، فاش کرد پدرش سه شنبه شب در محاصره عزیزان و خانواده درگذشته بود، سرازیر شد.

او گفت: «به غیر از هنرمندان ملت اول ما، او دیدگاه و نحوه نگاه استرالیایی ها به چشم انداز باشکوه ما را تغییر داد. Sydney Morning Herald.
هنرمند جان اولسن در نیوکاسل.
جان اولسن در 95 سالگی درگذشت. ( فیرفکس مدیا / مکس میسون هوبرز)

او تا آخر شاعر منظره و یک تایتان دنیای هنر استرالیا بود.

اولسن در سال 1928 در نیوکاسل به دنیا آمد و تبدیل به یک افسانه شد و دو بار در سال های 1969 و 1985 جایزه آرچیبالد را در سال 2005 و جایزه وین را برای نقاشی منظره و مجسمه سازی برد.

او در سال 1977 به دلیل خدمات به هنر، نشان OBE را دریافت کرد و در سال 2001 به عنوان افسر نشان استرالیا رسید.

هنرمندان، نمایشنامه نویسان و روزنامه نگاران به مردی که در مراحل مختلف به عنوان “بزرگترین هنرمند زنده استرالیا” و “پدرخوانده هنر استرالیا” توصیف شده بود، ادای احترام کردند.

هیو ریمینتون نوشت: “خبر غم انگیز. من شک دارم استرالیایی وجود داشته باشد که چشمش به کارش نخورده باشد.”

اولسن به طور مداوم به سمت تصاویر استرالیا، با کاوش های منظم در خورشید، آب و دریاچه ایر در دورافتاده جنوب استرالیا جذب می شد.

کادیک همچنین زمانی صاحب این نقاشی از هنرمند مشهور استرالیایی جان اولسن با عنوان بود
زرافه ها و فصل مرطوب، اثر جان اولسن. (حراج شاپیرو)

اما او همچنین سال‌ها را در اروپا در دهه‌های 1950 و 1960 گذراند و از هنرمندان تاشیست آنتونی تاپیس و ژان دوبوفه تأثیر گرفت و رنگ‌ها و ریتم‌های زندگی روستایی را به تصویر کشید.

بر اساس بیوگرافی این نقاش توسط گالری هنری: “به زودی پس از بازگشت به استرالیا، او دیدار پرشور اسپانیایی در سال 1960 را به تصویر کشید، که دربرگیرنده نشاط ناشی از تجربه او از اسپانیا همراه با فعالیت های تپنده زندگی درون شهری سیدنی است.” NSW.

سریال سفر به کشور زیبا که پس از بازگشت او در اوایل دهه 1960 ساخته شد، یکی از بزرگترین دیدگاه های شاعرانه او از مکان است.

هنرمند استرالیایی جان اولسن.  اولسن در پیش نمایش نمایشگاه جان اولسن: کشور زیبای خود در گالری هنر NSW در سیدنی شرکت می کند.
اولسن در پیش نمایش نمایشگاه جان اولسن: کشور زیبای خود در گالری هنر NSW در سیدنی شرکت می کند. (AAP)
آثار او هنوز هم امروز مورد احترام است و در آنها به نمایش درخواهد آمد جشنواره زنده سیدنی ماه آینده در اثر هنری متحرک Lighting of the Sails: Life Enlivened, در خانه اپرای سیدنی نمایش داده می شود.
در مورد طول عمر او در سال 2017 سؤال شداولسن گفت که هیچ رازی وجود ندارد، و به “محرک درونی” خود برای ادامه راه و قدردانی از “بی نظمی” دورافتاده اشاره کرد.

او گفت: “وقتی شروع به درک این بی نظمی کنید، به خودی خود بسیار بسیار زیبا می شود – و منحصر به فرد.”

“این چیزی است که من در تلاش بودم تا انجام دهم.”

آثار پر جنب و جوش هنرمند استرالیایی، جان اولسن، در خانه اپرای سیدنی برای روشنایی بادبان ها: زندگی زنده شده (2023) زنده خواهند شد که ادای احترامی به بیش از 60 سال فعالیت درخشان اوست.
آثار پر جنب و جوش هنرمند استرالیایی، جان اولسن، در خانه اپرای سیدنی برای روشنایی بادبان ها: زندگی زنده شده، ادای احترام به فعالیت درخشان بیش از 60 سال او، زنده خواهند شد. (عرضه شده)

در میان تمجیدها، اولسن در طول دوران حرفه‌ای‌اش نقدهای تند دریافت کرد، از جمله از سوی یک منتقد انگلیسی که از یک نقاشی به عنوان «آبشار اسهال» یاد کرد، اما هنرمند سیدنی گفت که نظرات منفی او را آزار نمی‌داد.

از او پسرش تیم و دخترش لوئیز به یادگار مانده است.

تیم در بیوگرافی پدرش که در وب سایت گالری اولسن منتشر شد، خاطرنشان کرد که “مرگ زندگی جدیدی به ارمغان می آورد”.

جایزه برگزیده مردم

پرتره «قدرتمند» برنده جایزه آرچیبالد برگزیده مردم شد

او درباره یکی از مجموعه‌ها گفت: «این اثر تجلیل از زندگی و طبیعت انسان است.

“از طریق مالیخولیا تولد دوباره است و پاداش آن حقیقت و جوهر در شادی است.”