استرالیا پهپادهای نظارتی را در بحبوحه تنش‌های دریای چین جنوبی به فیلیپین ارائه می‌کند

استرالیا پنی وونگ وزیر امور خارجه استرالیا روز پنجشنبه گفت که پهپادهای نظارتی و سایر تجهیزات پیشرفته را در اختیار گارد ساحلی فیلیپین قرار خواهد داد و در حال بررسی این است که آیا در گشت زنی مشترک در دریای مورد مناقشه چین جنوبی شرکت کند یا خیر.

وونگ که در مانیل با همتای خود انریکه مانالو گفتگو کرد، همچنین از کمک دولت فیلیپین در کشف کشتی غرق شد که در طول جنگ جهانی دوم در شمال فیلیپین غرق شد و نزدیک به هزار استرالیایی را “در یک فصل بسیار غم انگیز” کشت. در تاریخ ما.”

را ایالات متحده و فیلیپینکه متحدان دیرینه پیمانی هستند، مذاکراتی را در مورد گشت زنی مشترک دریایی پیشنهادی در دریای چین جنوبی انجام داده اند. چین ادعاهای ارضی گسترده خود را با تبدیل صخره های مورد مناقشه به پایگاه های جزیره ای محافظت شده با موشک و استقرار گارد ساحلی چین و کشتی های شبه نظامی در گشت زنی دائمی تقویت کرده است.
پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، در کنار انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در هتلی در شهر ماکاتی، فیلیپین در روز پنجشنبه 18 مه 2023 صحبت می‌کند.
پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، در کنار انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در هتلی در شهر ماکاتی، فیلیپین در روز پنجشنبه 18 مه 2023 صحبت می‌کند. (لیزا ماری دیوید/عکس از استخر از طریق AP)

جدای از چین و فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی نیز درگیر مناقشات ارضی هستند.

واشنگتن هیچ ادعایی در مورد آب های مورد مناقشه ندارد، اما کشتی های جنگی و جت های جنگنده را در گشت زنی مستقر کرده است که هدف آنها تضمین آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز آن است.

در ماه فوریه، ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا و همتای فیلیپینی او در مانیل گفتند که نیروهای استرالیا و فیلیپین احتمالاً در حال انجام گشت‌زنی مشترک هستند.

وونگ در پاسخ به سوالی در یک کنفرانس خبری در مورد چشم انداز پیوستن استرالیا به چنین گشت زنی هایی با ایالات متحده و فیلیپین، گفت که “ما آماده همکاری با همه شرکای خود برای اعمال آزادی ناوبری و پرواز هستیم.”

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، سمت راست، و انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در هتلی در شهر ماکاتی، فیلیپین در روز پنجشنبه 18 مه 2023، با یکدیگر دست می دهند.
پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، سمت راست، و انریکه مانالو، وزیر امور خارجه فیلیپین، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در هتلی در شهر ماکاتی، فیلیپین در روز پنجشنبه 18 مه 2023، با یکدیگر دست می دهند. (لیزا ماری دیوید/عکس از استخر از طریق AP)

وونگ بدون اشاره به جزئیات گفت: “دپارتمان های ما در حال بحث در مورد بهترین مسیر برای پیشبرد این موضوع هستند و ما می خواهیم به همکاری با فیلیپین در این زمینه ادامه دهیم.”

او افزود که استرالیا خواهان “منطقه ای قابل پیش بینی” است که در آن “حاکمیت احترام گذاشته شود.”

وونگ در گفتگوهای خود با مقامات فیلیپین گفت راه‌های تقویت همکاری‌های امنیتی از جمله «استرالیا تجهیزات پهپاد، آموزش و سایر فناوری‌ها را برای تقویت گارد ساحلی شما در آگاهی و قابلیت‌های حفاظتی حوزه دریایی ارائه می‌کند» بحث کرده است.

وونگ گفت که دو کشور همچنین در حال گفتگو در مورد برنامه هایی برای آموزش و تمرینات نظامی بیشتر هستند.

ایالات متحده و استرالیا هر دو با فیلیپین برای بازدید موقت سربازان برای مانورهای رزمی مشترک در این کشور به توافق رسیده اند. قانون اساسی فیلیپین استقرار دائمی نیروهای خارجی و مشارکت آنها در نبردهای محلی را ممنوع می کند.

وونگ از کمک فیلیپین در کشف اخیر کشتی غرق شده ژاپنی به نام Montevideo Maru در نزدیکی استان شمالی فیلیپین Ilocos Norte تشکر کرد.

تیمی از کاوشگران ماه گذشته در استرالیا اعلام کردند که کشتی را پیدا کرده اند که در حال انتقال اسیران جنگی متفقین بود که در سال 1942 در سواحل فیلیپین اژدر شد و منجر به بزرگترین تلفات استرالیا در زمان جنگ دریایی شد.

کشتی Montevideo Maru در حال انتقال زندانیان و غیرنظامیانی بود که پس از سقوط Rabaul در پاپوآ گینه نو اسیر شده بودند.

کشتی به عنوان حامل اسرا مشخص نشده بود و در 1 ژوئیه 1942، زیردریایی آمریکایی استورجن پس از تعقیب کشتی در طول شب، چهار اژدر شلیک کرد که کشتی را در کمتر از 10 دقیقه غرق کرد.

بیش از 1000 زندانی از 14 کشور کشته شدند که 979 نفر استرالیایی بودند.

وونگ گفت: “این یک فصل بسیار غم انگیز در تاریخ ما بوده است و ما از کمک شما در این کار خوشحالیم.”

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.