اوکراین مدعی است روسیه در حال برنامه ریزی برای «تحریک» در نیروگاه هسته ای است، اما هیچ مدرکی ارائه نمی دهد

اوکراین اطلاعات نظامی بدون ارائه مدرک مدعی شده است که روسیه در حال طراحی یک “تحریک در مقیاس بزرگ” در یک نیروگاه هسته ای تحت اشغال خود در جنوب شرقی این کشور با هدف ایجاد اختلال در حمله متقابل اوکراینی است.

در بیانیه ای که توسط اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین منتشر شد، آمده است که نیروهای روسیه به نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia، بزرگترین نیروگاه در اروپا، حمله خواهند کرد و سپس نشت رادیواکتیو را گزارش خواهند کرد تا تحقیقات بین المللی را آغاز کنند که خصومت ها را متوقف کند و به روسیه کمک کند. مهلت مورد نیاز را مجبور می کند تا قبل از حمله متقابل دوباره سازماندهی شوند.

در این بیانیه آمده است، برای تحقق این امر، روسیه «چرخش پرسنل مأموریت نظارت دائمی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل را که قرار بود روز شنبه انجام شود، مختل کرد. شواهدی برای حمایت از هیچ یک از ادعاها ارائه نکرد.

نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia از حدود 20 کیلومتری در منطقه ای در منطقه Dnipropetrovsk اوکراین دیده می شود. (AP)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ ایمیلی به آسوشیتدپرس گفت که هیچ اظهارنظر فوری در مورد این اتهامات نداشته است و مقامات روسیه بلافاصله در مورد ادعاهای اوکراین اظهار نظر نکردند.

این ادعا منعکس کننده اظهارات مشابهی است که مسکو مرتباً انجام می دهد و بدون مدرک ادعا می کند که کیف در حال طراحی تحریکات شامل سلاح ها یا مواد مختلف خطرناک است تا سپس روسیه را به جنایات جنگی متهم کند.

این در حالی است که ارتش مسکو در اوکراین برای یک ضد حمله قریب الوقوع توسط نیروهای کیف آماده می شود، که هنوز آغاز نشده است اما ممکن است فردا، پس فردا یا یک هفته دیگر آغاز شود، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، روز شنبه در مصاحبه ای با بی بی سی گفت.

نیروگاه زاپوریژژیا یکی از 10 نیروگاه هسته ای بزرگ جهان است. این منطقه در منطقه نیمه اشغالی Zaporizhzhia در جنوب شرقی اوکراین واقع شده است. شش رآکتور این نیروگاه برای ماه‌ها تعطیل شده‌اند، اما همچنان به نیرو و کارکنان واجد شرایط برای راه‌اندازی سیستم‌های خنک‌کننده حیاتی و سایر ویژگی‌های ایمنی نیاز دارد.

یک سرباز اوکراینی در حال پریدن از توپخانه خودکششی آلمانی Panzerhaubitze 2000 در موقعیت خود در خط مقدم نزدیک باخموت، منطقه دونتسک، اوکراین. (AP)
روسیه روز شنبه گزارش داد که حملات بیشتری به خاک این کشور انجام شده است و هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق غربی و مناطق مرزی با اوکراین زیر گلوله باران شدند. (AP)

درگیری در نزدیکی آن بارها منبع تغذیه را مختل کرد و ترس از یک فاجعه بالقوه مانند فاجعه چرنوبیل در شمال اوکراین را افزایش داد، جایی که راکتوری در سال 1986 منفجر شد و تشعشعات مرگباری منتشر کرد و منطقه وسیعی را در بدترین فاجعه هسته‌ای جهان آلوده کرد.

– روسیه روز شنبه حملات بیشتری را در خاک خود گزارش کرد و هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق غربی و مناطق مرزی با اوکراین زیر گلوله باران شدند.

میخائیل ودرنیکوف فرماندار پسکوف روز شنبه گزارش داد که دو هواپیمای بدون سرنشین به ساختمان اداری یک شرکت نفت در منطقه پسکوف غربی روسیه که هم مرز با بلاروس، لتونی و استونی است، حمله کردند. ودرنیکوف گفت که ساختمان در نتیجه یک انفجار آسیب دیده است.

مقامات محلی گفتند یک پهپاد دیگر در منطقه Tver در حدود 150 کیلومتری شمال مسکو سرنگون شد.

به گفته ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار این منطقه، منطقه بلگورود روسیه در مرز با اوکراین روز شنبه مورد گلوله باران های متعدد قرار گرفت. رومن استاروویت، فرماندار این منطقه گفت: در منطقه همسایه کورسک، که هم مرز با اوکراین است، یک نفر بر اثر شلیک خمپاره برون مرزی کشته شد.

– ارتش بریتانیا روز شنبه گفت که نیروی نظامی خصوصی روسیه، واگنر، در حال عقب نشینی از مناطق اطراف شهر باخموت در شرق است که مسکو ادعا می کند اوایل ماه جاری تصرف کرده است.

ارتش بریتانیا روز شنبه گفت که نیروی نظامی خصوصی روسیه، واگنر، در حال عقب نشینی از مناطق اطراف شهر باخموت در شرق است که مسکو ادعا می کند اوایل ماه جاری تصرف کرده است. (AP)

یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، اوایل این هفته خروج از این کشور را اعلام کرد و گفت که واگنر کنترل شهر ویران شده را به ارتش روسیه واگذار خواهد کرد. با این حال، برخی مشکوک بودند: پریگوژین به اظهارات غیرقابل تأیید و تیتر برانگیز معروف است که بعداً از آنها عقب نشینی کرد.

اما وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه در یک رشته توئیت گفت که جنگنده های واگنر «احتمالاً شروع به عقب نشینی از برخی از مواضع خود» در اطراف باخموت کرده اند. این وزارتخانه گفت: «معاون وزیر دفاع اوکراین نیز چرخش نیروهای واگنر در حومه شهر را تأیید کرد.