ایران آکادمیک استرالیایی ، کایلی مور-گیلبرت را در معامله مبادله زندانی آزاد کرد

به گزارش تلویزیون دولتی ، ایران کایلی مور-گیلبرت ، دانشگاهی استرالیایی را که بیش از دو سال در بازداشت بود ، آزاد کرد.

گزارش تلویزیون دولتی جزئیات بیشتری را امروز صبح بیان نکرد و گفت این سه ایرانی که در مبادله آزاد شده بودند به جرم تلاش برای دور زدن تحریم ها بازداشت شده اند.

مور گیلبرت هنگامی که در سپتامبر 2018 به زندان اوین تهران فرستاده شد و به 10 سال زندان محکوم شد ، مدرس مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن بود. وی یکی از چندین غربی است که به اتهامات جاسوسی مورد انتقاد بین المللی در ایران نگهداری می شود و به گفته خانواده ها و گروه های مدافع حقوق آنها بی اساس است.

تلویزیون دولتی ایران کایلی مور-گیلبرت را با حجاب خاکستری نشان می دهد که در اتاق استقبال در یکی از فرودگاه های تهران نشسته است. (توییتر)

بلافاصله مشخص نبود که مور گیلبرت چه زمانی به استرالیا خواهد رسید.

تلویزیون دولتی ویدئویی را پخش کرد که او را با حجاب خاکستری نشان می داد و در مکانی که به نظر می رسید اتاق استقبال در یکی از فرودگاه های تهران است نشسته است.

زیر چانه ماسک صورت آبی زده بود.

این تصاویر سه مرد را نشان می داد که پرچم های ایران بر دوش آنها بود – کسانی که در ازای آزادی وی آزاد شدند.

تلویزیون دولتی پیش از این و بدون شرح جزئیات ، آنها را “فعالان اقتصادی” توصیف کرد.

فشارهای بین المللی علیه ایران برای آزادی وی در ماه های اخیر به دنبال گزارش هایی مبنی بر وخیم شدن سلامتی وی در طی مدت طولانی انفرادی و انتقال وی به زندان بدنام قرچک در شرق تهران افزایش یافته است.

مور-گیلبرت اعتصاب غذا کرده و از دولت استرالیا درخواست کرده است تا برای آزادی او اقدامات بیشتری انجام دهد.

این درخواست ها شامل نوشتن به نخست وزیر مبنی بر اینکه وی مورد “نقض شدید” حقوق خود قرار گرفته است ، از جمله شکنجه روانی و سلول انفرادی.

این تصویر که از یک فیلم 2017 توسط The Modern Middle East ساخته شده است ، کایلی مور-گیلبرت ، دانشمند دانشگاه ملبورن در مورد خاورمیانه را نشان می دهد.
این تصویر که از یک فیلم 2017 توسط The Modern Middle East ساخته شده است ، کایلی مور-گیلبرت ، دانشمند دانشگاه ملبورن در مورد خاورمیانه را نشان می دهد. (خاورمیانه مدرن از طریق AP)

بازداشت وی روابط ایران و غرب را بیش از پیش متشنج کرد ، که در اوایل سال جاری به دنبال کشته شدن یک ژنرال ارشد ایرانی در بغداد توسط آمریکایی ها و حملات تلافی جویانه ایران به یک پایگاه نظامی آمریکا به تب و تاب افتاد.