ایران یک مرد ایرانی-سوئدی را به دلیل حمله تروریستی 2018 به دار آویخت

ایران روز شنبه یک ایرانی-سوئدی دوتابعیتی را به اتهام طراح حمله به رژه نظامی که در آن حداقل 25 نفر کشته شدند، اعدام کرد، یکی از چندین دشمن تهران که در سال های اخیر در خارج از کشور در بحبوحه تنش با غرب دستگیر شده بود.

فرج الله چعب، معروف به حبیب اسیود، رهبر جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز، یک جنبش جدایی طلب عربی بود که بمب گذاری خط لوله نفت و حملات دیگری را در استان نفت خیز خوزستان انجام داده است.

این گروه مسئولیت حمله سال 2018 را بلافاصله پس از آن بر عهده گرفت.

فرج الله چعب دوتابعیتی ایرانی-سوئدی به دلیل حمله تروریستی سال 2018 اعدام شد.
فرج الله چعب دوتابعیتی ایرانی-سوئدی به دلیل حمله تروریستی سال 2018 اعدام شد. (AP)

اعدام چعب در حالی انجام می شود که سال گذشته دادگاه سوئد یک ایرانی را به دلیل نقش داشتن در اعدام های دسته جمعی سال 1988 در ایران در پایان جنگ با عراق به حبس ابد محکوم کرد.

تهران که از زندانیان به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات با غرب استفاده کرده است، با عصبانیت به این حکم واکنش نشان داد.

در همین حال، تنش‌ها بین ایران و غرب نیز بر سر برنامه هسته‌ای که به سرعت در حال پیشرفت است همچنان بالاست – و حداقل یک زندانی دیگر با روابط غربی ممکن است اعدام شود.

خبرگزاری میزان، قوه قضاییه ایران در بیانیه‌ای طولانی، اعدام چعب را با چوبه دار تایید کرد.

این سازمان او را به عنوان رهبر این گروه شبه نظامی معرفی کرد و بدون ارائه مدرک ادعا کرد که با سرویس های اطلاعاتی سوئد، اسرائیل و آمریکا ارتباط دارد.

این سازمان گروه او را به کشتن یا زخمی کردن 450 نفر در طول سال‌ها، از جمله حملات متعدد به ادارات دولتی و سایر سایت‌ها متهم کرد.

همچنین شامل مصاحبه‌های تلویزیون دولتی با چعب می‌شد که یکی از ویژگی‌های بسیاری از محاکمات ایرانی است که فعالان مدت‌ها آن را به عنوان اعترافات اجباری توصیف می‌کردند.

همچنین برای اولین بار به وضوح افسران اطلاعاتی ایران را در پشت ربودن چعب شناسایی کرد و گفت که “سربازان ناشناس” وی را در نوامبر 2019 در ترکیه دستگیر کردند.

ایران از ترفندهای مشابهی برای دستگیری دشمنان خود در خارج از کشور، از جمله روح الله زم، روزنامه نگار تبعیدی که در سال 2020 اعدام شد، استفاده کرده است.

توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد اعدام چعب را محکوم کرد.

وی در بیانیه ای گفت: «مجازات اعدام یک مجازات غیرانسانی و غیرقابل برگشت است و سوئد همراه با بقیه (اتحادیه اروپا) استفاده از آن را تحت هر شرایطی محکوم می کند.

خانواده قربانی حمله تروریستی 2018 در رژه نظامی در مراسم تشییع جنازه شرکت کردند. (AP)

گروه حقوق بشر ایران مستقر در اسلو به طور جداگانه این اعدام را محکوم کرد و از محاکمه غیرعلنی چعب به عنوان “به شدت ناعادلانه” یاد کرد.

محمود امیری مقدم، مدیر این گروه گفت: «این نمونه ای از تروریسم دولتی جمهوری اسلامی است.

ما انتظار داریم که اتحادیه اروپا و دولت سوئد واکنش مناسبی به قتل شهروند خود نشان دهند.

کشتن یک گروگان را نباید تحمل کرد.

تنش ها بین ایران و سوئد بر سر حبس ابد حمید نوری، یک ایرانی محکوم به ارتکاب جنایات جنگی سنگین و قتل در مرحله نهایی جنگ ایران و عراق در دهه 1980 تشدید شده بود.

پایان جنگ شاهد اعدام دسته جمعی حدود 5000 اسیر ایرانی، از جمله زندانیان یک گروه مخالف تبعیدی و دیگران بود.

حمله سال 2018 در ایران یک رژه نظامی در اهواز در خوزستان را هدف قرار داد، هرج و مرج که به طور زنده از تلویزیون دولتی ضبط شد.

ستیزه جویان در لباس سربازان تیراندازی کردند و در مرگبارترین حمله به ایران در سال های اخیر دست کم 25 نفر را کشتند و بیش از 60 نفر را زخمی کردند.

سخنگوی این گروه جدایی طلب مدت کوتاهی پس از آن در یک مصاحبه تلویزیونی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

گروه دولت اسلامی نیز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، اگرچه جزئیات واقعی نادرستی در مورد این حمله ارائه کرد.

حمله سال 2018 در ایران یک رژه نظامی در اهواز در خوزستان را هدف قرار داد. (AP)

در ماه‌های اخیر، ایران پس از ماه‌ها ناآرامی در مورد مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله در شهریورماه پس از دستگیری توسط پلیس اخلاق، اعدام‌های دیگری را انجام داده است.

در ژانویه، ایران یک مقام بلندپایه سابق وزارت دفاع و تابعیت دوگانه ایرانی-بریتانیایی متهم به جاسوسی را اعدام کرد.

همچنین یک تبعه ایرانی-آلمانی که در کالیفرنیا زندگی می کرد، در معرض اعدام احتمالی قرار دارد، مردی که ایران توصیف می کند در حال برنامه ریزی برای حمله در سال 2008 به مسجدی بود که منجر به کشته شدن 14 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر دیگر شد، و همچنین حملات دیگری از طریق مجمع کمتر شناخته شده پادشاهی. ایران و شاخه مبارز تندر آن.

خانواده‌اش مدت‌هاست که گفته‌اند او توسط اطلاعات ایران در دوبی دستگیر شده است.

ایران یکی از برترین جلادهای جهان است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.