به گفته دادگاه، مرد سیدنی گزارش های جاسوسی چین در مورد AUKUS را ارائه کرد

یک تاجر استرالیایی “خوب تحصیل کرده” و “پیچیده” پاکت های پول نقد از مظنون چینی دریافت کرد. جاسوسان در ازای گزارش های دست نویس در مورد اتحادهای خارجی استرالیا، الف دادگاه گفته شده است.

مقامات استرالیایی ادعا می کنند که اتحادهای AUKUS و Quad، استخراج لیتیوم در استرالیا و “خطر سنگ آهن” از جمله موضوعاتی بودند که به دنبال آن بودند.

الکساندر سسرگو، 55 ساله، از بوندی به اتهام دخالت خارجی متهم شد.
الکساندر سسرگو، 55 ساله، به اتهام دخالت خارجی با دادگاه روبرو شده است. (عرضه شده)

مشاور زیرساخت ارتباطات و فناوری روز جمعه دستگیر و متهم شد.

دادگاه محلی داونینگ مرکز روز دوشنبه اعلام کرد که او هفته‌ها با بازجویی از سوی سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا و پلیس فدرال و بازرسی گسترده تلفن و لپ‌تاپ او از جمله پیام‌های وی چت مواجه شده بود.

ظاهراً Csergo در اوایل فرآیند مصاحبه پذیرفت که به زودی پس از ملاقات کن و اولین به جاسوس بودن آنها مشکوک بود اما به مدت دو سال با آنها در تماس بود.

کانر مک کریث، دادستان مشترک المنافع، در دادگاه سیدنی گفت: «او به وضوح با دولت چین و دو نفر ارتباط دارد که به وضوح فکر می کند برای MSS (وزارت امنیت دولتی) کار می کنند.

او همچنین با یک لیست خرید به استرالیا بازگشت.

به اصطلاح لیست خرید توسط ASIO سه هفته پس از ورود Csergo به استرالیا در اوایل سال جاری کشف شد.

مک کریت گفت که یک فرد معقول فوراً به مقامات استرالیا هشدار می داد.

او گفت، در عوض، Csergo به ارتباط با مرد مظنون به جاسوسی ادامه داده است، از جمله دعوت از او برای “بازدید”.

برنارد کولری، وکیل سرگو، وکیل سرشناس، این گزارش ها را چیزی جز شوم توصیف کرد.

او حمله گسترده ای را به دادستانی انجام داد و اظهار داشت که علنی شدن اتهام و پرونده “کم عمق” کار مشاور را ویران کرده است.

او موکل خود را به عنوان یک تاجر بسیار با تجربه و موفق معرفی کرد که به دلیل توسعه روابط کاری در چین تشویق و تحسین شد، تنها برای تماشای تصویب قوانینی توسط دولت استرالیا در سال 2018 که مداخله بی پروا خارجی را غیرقانونی می کرد.

کولری گفت: «تجاری مانند مشتری ما می‌دانند که همه جاده‌ها به ایالت منتهی می‌شوند، چه سازمان اطلاعات اقتصادی دولتی یا (وزارت امنیت دولتی)».

“پرداخت های نقدی برای گزارش های مشاوره ممکن است در استرالیا رنگ و بویی داشته باشد، اما ممکن است روشی باشد که در چین انجام می شود – لزوماً شوم نیست.”

مردی به اتهام دخالت خارجی دستگیر و متهم شده است.
ظاهراً Csergo در ازای گزارش‌های دست‌نویس درباره اتحادهای خارجی استرالیا، پاکت‌های پول نقد از مظنون به جاسوسی چینی دریافت کرده است. (AFP)

کولری گفت که همه کارها اسنادی با منابع عمومی به علاوه تلاش‌های خلاقانه خود Csergo بوده و چیزی نزدیک به جاسوسی نیست.

مک کریث گفت، اما Csergo به طور مخفیانه با دو فرد دیگر در تهیه گزارش ها ارتباط برقرار کرده بود.

قاضی مایکل بارکو تاکید کرد که “تجار بسیار تحصیلکرده، پیشرفته و دنیوی” مستحق فرض بی گناهی است.

اما او با یک پرونده قضایی بسیار قوی از جمله چندین اعتراف اساسی روبرو شد.

Csergo به بازرسان ASIO گفت که کن و اولین را در کافه‌های خالی در شانگهای ملاقات کرده است، معتقد است که کافه‌ها مخصوصاً برای او پاکسازی شده‌اند و معتقد است که آژانس جاسوسی چین به او “هدرس” اختصاص داده است.

بارکو گفت: «نمی‌دانم آنها در چین چه می‌کنند، اما در این کشور، اگر بخواهم این حقایق را برای افراد غیرمعمولی بخوانم، حداقل به رفتار متهم مشکوک می‌شوند.»

قرار است Csergo در ماه ژوئن به دادگاه بازگردد.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.