تانگاراجو سوپیاه به دلیل کمک به خرید 1 کیلوگرم شاهدانه اعدام شد

سنگاپور دارد اجرا شده مردی متهم به هماهنگی الف شاهدانه تحویل، علی‌رغم درخواست‌های خانواده‌اش برای عفو و اعتراض فعالان مبنی بر اینکه او بر اساس شواهد ضعیف محکوم شده است.
Tangaraju Suppiah، 46، بود محکوم شد در سال 2018 به دلیل مشارکت در قاچاق 1 کیلوگرم حشیش به قتل رسید.

طبق قوانین سنگاپور، قاچاق بیش از 500 گرم حشیش ممکن است منجر به مجازات اعدام شود.

Tangaraju Suppiah، 46 ساله، روز چهارشنبه اعدام شد. عکس ارائه شده توسط خانواده وی. (با احترام به Trishnu Kaur) (با احترام به Trishnu Kaur)

بر اساس توئیتی از کنشگر «کرستن هان» از «جمعیت عدالت تحول آفرین» که از لغو مجازات اعدام در سنگاپور حمایت می کند، تانگراجو صبح چهارشنبه به دار آویخته شد و به خانواده او گواهی مرگ داده شد.

اگرچه تانگاراجو با حشیش دستگیر نشد، اما دادستان ها گفتند که شماره تلفن او را به عنوان مسئول هماهنگی تحویل مواد ردیابی می کند.

تانگاراجو اظهار داشت که او کسی نیست که با سایر افراد مرتبط با پرونده ارتباط برقرار می کند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در روز سه‌شنبه، از دولت سنگاپور خواست تا اعدام‌ها را برای جرائم مرتبط با مواد مخدر «تعلیق رسمی» اتخاذ کند.

شمداسانی با بیان اینکه افزایش شواهد نشان می دهد مجازات اعدام به عنوان یک عامل بازدارنده ناکارآمد است، گفت: «اعمال مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر با موازین و استانداردهای بین المللی ناسازگار است».

مقامات سنگاپور با استناد به مطالعات مبنی بر اینکه قاچاقچیان مبالغی را کمتر از آستانه ای که مجازات اعدام به همراه دارد، می گویند اثر بازدارنده ای وجود دارد.

Leelavathy Suppiah (سمت چپ)، خواهر Tangaraju Suppiah، قاچاقچی محکوم به مواد مخدر، در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در سنگاپور در 23 آوریل 2023 واکنش نشان داد. (عکس از Roslan Rahman/AFP از طریق Getty Images) (خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

اعمال مجازات اعدام برای مواد مخدر توسط این ایالت جزیره ای در تضاد با کشورهای همسایه است.

در تایلند، حشیش اساسا قانونی شده است و مالزی به مجازات اعدام اجباری برای جرایم جدی پایان داده است.

شبکه آسیایی ضد مجازات اعدام اعدام تانگراجو را محکوم کرد و آن را “سرزنش” خواند.

در این بیانیه آمده است: «تداوم استفاده از مجازات اعدام توسط دولت سنگاپور اقدامی نادیده انگاشته به هنجارهای حقوق بشر بین‌المللی است و مشروعیت سیستم عدالت کیفری سنگاپور را مورد تحقیر قرار می‌دهد».

بستگان و فعالان نامه‌هایی به حلیمه یعقوب، رئیس‌جمهور سنگاپور ارسال کرده بودند تا از او درخواست عفو کنند.

در ویدئویی که توسط گروه عدالت تحول آفرین ارسال شده است، خواهرزاده و برادرزاده تانگراجو از مردم درخواست کردند تا نگرانی های خود را در مورد اعدام قریب الوقوع تانگاراجو به دولت مطرح کنند.

درخواستی که روز دوشنبه توسط تانگاراجو برای توقف اجرای حکم ارائه شده بود، بدون جلسه رسیدگی در روز سه شنبه رد شد.

مایا فوآ، مدیر سازمان غیرانتفاعی حقوق بشر Reprieve، گفت: «سنگاپور ادعا می‌کند که به افراد محکوم به اعدام «روند مقرر» می‌پردازد، اما در واقع نقض محاکمه عادلانه در پرونده‌های مجازات اعدام یک امر عادی است.

متهمان در صورت مواجهه با اعدام قریب‌الوقوع بدون وکالت می‌مانند، زیرا وکلایی که چنین پرونده‌هایی را انجام می‌دهند مرعوب و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.»

منتقدان می گویند که مجازات اعدام در سنگاپور عمدتاً قاطرهای سطح پایین را به دام انداخته است و برای جلوگیری از قاچاقچیان مواد مخدر و سندیکاهای سازماندهی شده کار چندانی انجام نداده است.

اما دولت سنگاپور می‌گوید که تمامی اعدام‌شدگان طبق قانون دارای مراحل قانونی کامل هستند و مجازات اعدام برای محافظت از شهروندانش ضروری است.

داخل اتاق های مرگ آمریکا

ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی، که صریحاً علیه مجازات اعدام صحبت می کند، نیز در یک پست وبلاگی خواستار توقف اعدام شده بود و گفته بود که “سنگاپور ممکن است یک مرد بی گناه را بکشد”.

مقامات سنگاپور از اتهامات برانسون انتقاد کردند و اظهار داشتند که او به سیستم قضایی سنگاپور بی احترامی کرده است زیرا شواهد نشان می دهد که تانگاراجو مجرم بوده است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.