تغییر اوضاع به سایت های میراث جهانی آسیب می رساند

تغییرات اقلیمی یک آژانس برجسته حفاظت از محیط زیست روز چهارشنبه هشدار داد ، گزارش داد که به طور فزاینده ای به محبوب ترین مکانهای میراثی سازمان ملل متحد آسیب می رساند صخره بزرگ سد استرالیا و دهها شگفتی طبیعی دیگر با تهدیدهای شدیدی روبرو هستند.

تغییرات آب و هوایی منجر به کوچک شدن یخچال های طبیعی ، افزایش آتش سوزی ، سیل و خشکسالی و سفید شدن صخره های مرجانی از جمله مشکلات پیش روی 83 مورد از 252 مکان میراث جهانی است که در فهرست یونسکو ، آژانس فرهنگی سازمان ملل قرار دارد.

شانزده مکان میراث جهانی از زمان انتشار آخرین چشم انداز میراث جهانی سه سال پیش خراب شده اند ، در حالی که تنها 8 مورد بهبود یافته است ، اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ، متشکل از دولت ها و گروه های جامعه مدنی است و به یونسکو در مورد تهدیدهای طبیعی آن سایت ها توصیه می کند.

صخره بزرگ سد
در این دسامبر سال 1999 ، عکس از پرونده ، گردشگران در اطراف خلیج Upolu در صخره بزرگ سد در نزدیکی کرنز در سواحل شمال شرقی استرالیا غواصی می کنند. دانشمندان دانشگاه جیمز کوک در ایالت کوئینزلند در آوریل سال 2020 گفتند: سفید شدن هر سه منطقه از بزرگترین سیستم صخره های مرجانی جهان را تحت تأثیر قرار داده است و از هر زمان دیگری گسترده تر است. (AP)

برونو اوبرل ، مدیر کل IUCN گفت: “مکانهای طبیعی میراث جهانی از با ارزش ترین مکانهای جهان هستند و ما محافظت از آنها را مدیون نسلهای آینده هستیم.” “تغییرات آب و هوایی در حال ویران کردن (ویران کردن) میراث جهانی طبیعی است ، از کوچک شدن یخچال های طبیعی تا سفید شدن مرجان ها تا آتش سوزی های شدید و شدید و خشکسالی.”

این گزارش می گوید: صخره بزرگ سد بزرگ ، جایی که گرم شدن اقیانوس ، اسیدی شدن و هوای شدید به کاهش مرجانها و کاهش جمعیت گونه های دریایی افزوده است ، یکی از چهار مکان استرالیا در معرض تهدید “بسیار زیاد” بود.

محققان مرجان ها را از نظر علائم تخم ریزی بررسی می کنند.
محققان مرجان ها را از نظر علائم تخم ریزی بررسی می کنند. (بنیاد صخره بزرگ سد بزرگ)

جزایر مناطق حفاظت شده در خلیج کالیفرنیا در مکزیک نیز در فهرست “حیاتی” قرار گرفته اند. در گزارش جدید آمده است ، پارک ملی گاراجونای اسپانیا ، پارک ملی المپیک در ایالات متحده و ذخیره گاه زیست کره پروانه مونارک مکزیک از جمله افرادی هستند که “بسیار زیاد” در معرض تهدید قرار دارند.

این گزارش اظهار داشت در حالی که 63 درصد از مکان های میراثی “خوب” یا “خوب با برخی نگرانی ها” طبقه بندی شده اند ، 30 درصد از “مهم” و “7 درصد” از نظر “بحرانی” هستند.

در تفاوت با دو گزارش قبلی IUCN ، تغییرات آب و هوایی “گونه های بیگانه مهاجم” – مانند جوندگان ، ماهی ها یا گیاهان خارجی را که به طور تصادفی یا غیر از آن به محیط جدید منتقل شده اند – گرفت زیرا این مهمترین تهدید علیه چنین سایت هایی است.

فعالیتهای انسانی مانند جهانگردی ، شکار و ماهیگیری و چرای دام نیز تأثیر داشته است.

عکس های Great Barrier Reef که در سال 2016 توسط سفید شدن دسته جمعی تحت تأثیر قرار گرفته است
بخشی از صخره بزرگ سد بزرگ که در سال 2016 توسط سفید شدن جرم تحت تأثیر قرار گرفته است (عرضه شده)

– گزارش شده با آسوشیتدپرس