جنگ سودان تخلیه دیپلمات ها و شهروندان را تسریع می کند

دولت‌های خارجی دیپلمات‌ها، کارمندان و سایر افراد گرفتار را تخلیه کردند سودان روز یکشنبه در حالی که ژنرال های رقیب برای نهمین روز جنگیدند بدون هیچ نشانه ای از آتش بس که برای تعطیلات بزرگ مسلمانان اعلام شده بود.
در حالی که قدرت های جهانی مانند ایالات متحده و بریتانیا سودانی ها ناامیدانه به دنبال فرار از هرج و مرج دیپلمات های خود از پایتخت خارطوم بودند. بسیاری از آنها برای جستجوی نقاط امن تر جاده های خطرناک را به خطر انداختند یا از مرز شمالی به مصر عبور کردند.

امجد ابوالعلا، فیلمساز برجسته سودانی در فیسبوک نوشت: «خانواده من – مادرم، خواهر و برادرم و برادرزاده‌هایم – در مسیر سودان به قاهره از طریق اسوان هستند.

دود آسمان خارطوم، سودان، نزدیک بیمارستان بین المللی دوحه را پر کرده است. تعطیلات عید فطر مسلمانان، معمولاً پر از دعا، جشن و ضیافت است. زمانی که صدای تیراندازی در پایتخت خارطوم شنیده شد و دود سنگینی بر فراز آسمان بلند شد، در سودان غم انگیز بود. (AP)

ساکنان گفتند که با وجود آتش بسی که با تعطیلات سه روزه مسلمانان عید فطر مصادف شده بود، جنگ در اومدورمان، شهری در آن سوی رود نیل از خارطوم، شدت گرفت.

امین الطاید از خانه خود در نزدیکی مقر تلویزیون دولتی در امدورمان گفت: «ما چنین آتش بسی را ندیدیم.» وی افزود که تیراندازی شدید و انفجارهای رعد و برق شهر را لرزاند.

بیش از 420 نفر از جمله 264 غیرنظامی در درگیری بین نیروهای مسلح سودان و گروه شبه نظامی قدرتمند موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع یا RSF کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند.

در درگیری های روز یکشنبه، یک مقام ارشد نظامی گفت ارتش و پلیس حمله نیروهای RSF به زندان کپر در خارطوم را دفع کردند، جایی که عمر البشیر، حاکم قدیمی سودان و مقامات سابق جنبش او از زمان برکناری وی در سال 2019 در آن زندانی بودند. به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، زیرا او مجاز به صحبت با رسانه ها نبود، گفت که تعدادی از زندانیان فرار کردند اما البشیر و دیگر زندانیان برجسته همچنان در یک منطقه “بسیار امن” نگهداری می شدند. این مقام گفت “چند زندانی” کشته یا زخمی شدند.

فرودگاه فلج شده، اینترنت تقریباً از هم پاشیده است

خشونت های مداوم فرودگاه اصلی بین المللی را فلج کرده و هواپیماهای غیرنظامی را نابود کرده و حداقل یک باند فرودگاه را آسیب رسانده است. فرودگاه های دیگر نیز از کار افتاده اند.

ساکنان گفتند که با وجود آتش بسی که با تعطیلات سه روزه مسلمانان عید فطر مصادف شده بود، جنگ در اومدورمان، شهری در آن سوی رود نیل از خارطوم، شدت گرفت. (AP)

سلیمان الکونی، دانشجوی مصری دندانپزشکی که به همراه ده ها دانشجوی مصری دیگر از خارطوم به سمت شمال گریخت، گفت: گذرگاه مرزی ارقین با مصر مملو از حدود 30 اتوبوس مسافربری بود که هر کدام حداقل 55 نفر را در خود جای می دادند.

الکونی در تماس تلفنی با آسوشیتدپرس گفت: «ما 15 ساعت روی زمین با مسئولیت خودمان سفر کردیم. اما بسیاری از دوستان ما هنوز در سودان به دام افتاده اند.»

دود غلیظ و سیاه آسمان فرودگاه خارطوم را پر کرده بود. RSF مدعی شد که نیروهای مسلح حملات هوایی را در محله اعیانی کفوری در شمال خارطوم انجام دادند. هیچ اظهار نظر فوری ارتش وجود ندارد.

به گفته NetBlocks، یک سرویس نظارت بر اینترنت، این کشور روز یکشنبه «تقریباً فروپاشی» اتصال اینترنت و خطوط تلفن در سراسر کشور را تجربه کرد.

در درگیری بین نیروهای مسلح سودان و گروه شبه نظامی قدرتمند موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع یا RSF، بیش از 420 نفر از جمله 264 غیرنظامی کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند. (AP)

آلپ توکر، مدیر Netblocks، گفت: «احتمالاً زیرساخت آسیب دیده یا خراب شده است. این تأثیر عمده ای بر توانایی ساکنان برای ایمن ماندن خواهد داشت و بر برنامه های تخلیه که در حال انجام است تأثیر خواهد گذاشت.»

عملیات بزرگ برای تخلیه دیپلمات ها

پس از یک هفته نبردهای خونین که مانع از تلاش‌های نجات شد، نیروهای ویژه ایالات متحده به سرعت 70 کارمند سفارت ایالات متحده را بامداد روز یکشنبه از خارطوم به مکان نامعلومی در اتیوپی تخلیه کردند. اگرچه مقامات آمریکایی گفتند که تخلیه شهروندان خصوصی با هماهنگی دولت بسیار خطرناک است، کشورهای دیگر برای تخلیه شهروندان و دیپلمات‌ها تلاش کردند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در توییتی نوشت که نیروهای مسلح بریتانیا کارکنان دیپلماتیک بریتانیا و خانواده‌هایشان را «در میان تشدید شدید خشونت‌ها و تهدید به کارکنان سفارت» تخلیه کردند. بن والاس، وزیر دفاع آمریکا گفت که بیش از 1200 پرسنل نظامی در آن شرکت داشتند.

فرانسه، یونان و سایر کشورهای اروپایی نیز مهاجرتی را ترتیب دادند. کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند گفت: هلند دو هواپیمای هرکول C-130 و یک ایرباس A330 را به اردن فرستاد تا 152 شهروند هلندی را که از سودان به یک نقطه تخلیه نامعلوم راه یافته بودند، اما “بدون خطر” نجات دهند.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: ایتالیا جت های نظامی به جیبوتی در خلیج عدن فرستاد تا 140 شهروند ایتالیایی را از سودان بیرون بکشد که بسیاری از آنها به سفارت پناه برده اند.

سفر زمینی از طریق مناطق مورد مناقشه خطرناک ثابت شده است. خارطوم حدود 840 کیلومتر از بندر سودان در دریای سرخ فاصله دارد.

روز شنبه، عربستان سعودی اعلام کرد که 157 نفر از جمله 91 شهروند سعودی و شهروندان سایر کشورها را تخلیه کرده است. تلویزیون دولتی عربستان کاروان بزرگی از سعودی ها و دیگر اتباع خارجی را نشان داد که با ماشین و اتوبوس از خارطوم به بندر سودان می رفتند و یک کشتی نیروی دریایی آنها را به بندر جده عربستان می برد.

میلیون ها نفر در میان خشونت ها در خانه ها پناه می گیرند

جنگ قدرت بین ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای RSF به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو، ضربه سختی به امیدهای سودان برای انتقال دموکراتیک وارد کرده است. ژنرال های رقیب پس از یک قیام طرفدار دموکراسی که منجر به برکناری قدرت سابق البشیر شد، به قدرت رسیدند. در سال 2021، آنها برای به دست گرفتن قدرت در یک کودتا به نیروهای خود پیوستند.

خشونت کنونی پس از آن رخ داد که برهان و داگالو بر سر یک قرارداد اخیر میانجیگری بین‌المللی با فعالان دموکراسی که قرار بود نیروهای RSF را در ارتش ادغام کند و در نهایت منجر به حکومت غیرنظامی شود، درگیر شدند.

ساکنان گفتند که با وجود آتش بسی که با تعطیلات سه روزه مسلمانان عید فطر مصادف شده بود، جنگ در اومدورمان، شهری در آن سوی رود نیل از خارطوم، شدت گرفت. (AP)

هم برهان و هم داگالو که هرکدام خواهان مشروعیت بین المللی هستند، دیگری را به مانع تراشی در تخلیه متهم کرده اند. ارتش سودان مدعی شد نیروهای RSF به یک کاروان فرانسوی آتش گشوده و یک تبعه فرانسوی زخمی شده است. RSF پاسخ داد که در حالی که شهروندان و دیپلمات های فرانسوی سفارت را به مقصد Omdurman ترک کردند، مورد حمله هواپیماهای نظامی قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که حملات ارتش «جان اتباع فرانسوی را به خطر انداخته است».

وزارت خارجه فرانسه به دلایل امنیتی از اظهار نظر درباره این رویدادها خودداری کرد اما گفت که تخلیه طبق برنامه ادامه دارد.

با افزایش خشونت، بیمارستان ها برای مقابله با آن تلاش کردند. به گفته سندیکای پزشکان سودان که تلفات را زیر نظر دارد، بسیاری از مجروحان بر اثر درگیری ها سرگردان شده اند و نشان می دهد که تعداد کشته ها احتمالاً بیشتر از آن چیزی است که عموماً شناخته شده است.

این درگیری باعث شده است که میلیون ها نفر در خانه های خود در برابر انفجار، تیراندازی و غارت بدون برق، غذا یا آب کافی پناه بگیرند.

به گفته آژانس های سازمان ملل، هزاران نفر از خارطوم و دیگر نقاط داغ فرار کرده اند. بیش از 20000 نفر خانه های خود را در منطقه غربی دارفور به مقصد همسایه چاد ترک کردند. جنگ برای دارفور، جایی که خشونت با انگیزه های قومیتی از سال 2003 تا کنون 300000 نفر را کشته است، تازگی ندارد. اما سودان به چنین درگیری های شدید در پایتخت خود عادت ندارد.

عطیه عبدالله عطیه، دبیر سندیکای پزشکان گفت: پایتخت به شهر ارواح تبدیل شده است.

درگیری ها بسیاری را در آتش متقابل گرفتار کرده است. جنگنده ها هفته گذشته به کاروان سفارت آمریکا حمله کردند و به خانه سفیر اتحادیه اروپا در سودان یورش بردند. به گفته احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر، خشونت های اخیر باعث زخمی شدن یک کارمند سفارت مصر در سودان شده است.

خبرگزاری دولتی منا گزارش داد که مصر از شهروندانی که در شهرهایی غیر از خارطوم گیر افتاده اند، خواست تا برای تخلیه به دفاتر کنسولی این کشور در بندر سودان و وادی حلفا در شمال مراجعه کنند. در همین حال، وزیر مهاجرت و اتباع مصر از شهروندان مصری در خارطوم خواست تا زمان اعلام دستورالعمل تخلیه در محل خود پناه بگیرند.

خالد عمر، سخنگوی بلوک طرفدار دموکراسی که به دنبال بازگرداندن حاکمیت غیرنظامی است، از ارتش و نیروهای RSF خواست تا برای حل اختلافات خود به گفتگوها بازگردند.

او در فیسبوک نوشت: «فرصتی برای توقف این جنگ و قرار دادن کشور در مسیر درست وجود دارد. این جنگی است که توسط گروه هایی از رژیم سرنگون شده که خواهان ادامه آن هستند، دامن زده است.»