جهان می تواند رویای پایان همه گیری ویروس کرونا را ببیند

رئیس بهداشت سازمان ملل دیروز اعلام کرد که نتایج مثبت از آزمایشات واکسن کرونا ویروس به معنای این است که جهان “می تواند در مورد پایان همه گیری همه چیز را ببیند” ، اما او گفت که ملت های ثروتمند و قدرتمند نباید فقیر و حاشیه نشین “را تحت فشار قرار دهند برای واکسن ها”.
در یک سخنرانی در اولین جلسه سطح عالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد پاندمی کووید 19، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی تدروس آدانوم گبریزوس هشدار داد که در حالی که می توان ویروس را متوقف کرد ، “مسیر پیش رو همچنان خائنانه است.”

وی با اشاره به “اعمال دلسوزانه و از خودگذشتگی ، عملکردهای نفسگیر از علم و نوآوری و تظاهرات دلگرم کننده همبستگی ، اما همچنین علائم نگران کننده از علاقه شخصی ، بشریت را در” بهترین و بدترین حالت “نشان داده است. سرزنش و تقسیمات. “

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در مرکز WHO در ژنو ، سوئیس درباره COVID-19 صحبت می کند
مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در مرکز WHO در ژنو ، سوئیس درباره COVID-19 صحبت می کند (AP / سالواتوره دی نولفی)

تدروس با اشاره به طغیان فعلی در عفونت ها و مرگ ها ، بدون نام بردن از كشورها گفت: “جایی كه علم با تئوری های توطئه غرق می شود ، جایی كه همبستگی با تقسیم تضعیف می شود ، جایی كه فداكاری با منافع شخصی جایگزین می شود ، ویروس رشد می كند ، ویروس گسترش می یابد. “

وی در یک سخنرانی مجازی در نشست سطح بالا هشدار داد که یک واکسن “آسیب پذیری های ریشه آن را برطرف نخواهد کرد” – فقر ، گرسنگی ، نابرابری و تغییرات آب و هوایی ، که به گفته وی باید با پایان یافتن همه گیر شدن بیماری مقابله شود.

وی گفت: “ما نمی توانیم و نباید به همان الگوهای استثماری تولید و مصرف برگردیم ، همان بی توجهی به کره زمین که همه زندگی را حفظ می کند ، همان چرخه وحشت و دخالت و همان سیاست تفرقه افکنانه ای که به این همه گیری دامن زده است.” .

در مورد واکسن ها ، تدروس گفت ، “چراغ در انتهای تونل به طور مداوم بیشتر می شود” ، اما واکسن ها “باید به همان اندازه کالاهای عمومی جهانی تقسیم شوند ، نه به عنوان کالاهای خصوصی که نابرابری ها را گسترش می دهند و دلیل دیگری برای عقب ماندن برخی افراد می شوند “

وی گفت: برنامه ACT-Accelerator WHO برای تولید سریع و توزیع عادلانه واکسن ها “در خطر تبدیل شدن به یک حرکت نجیبانه” بدون بودجه عمده جدید است.

تصویر سهام ویال های واکسن (گتی)
تصویر سهام ویال های واکسن (گتی) (گتی)

وی گفت: 4.3 میلیارد دلار آمریکا (5.8 میلیارد دلار) فوراً برای ایجاد زمینه برای تهیه و تحویل واکسن فوری مورد نیاز است و 23.9 میلیارد دلار آمریکا (32.2 دلار) بیشتر برای 2021 مورد نیاز است. این کل ، تدروس گفت ، کمتر از یک و نیم یک درصد بسته های محرکه 11 تریلیون دلاری آمریکا (14.8 تن) که تاکنون توسط گروه 20 ، ثروتمندترین کشورهای جهان اعلام شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونیو گوترش ، در افتتاحیه جلسه دو روزه مجمع عمومی ، درخواست مشابهی برای تأمین بودجه ACT-Accelerator کرد. سخنگوی سازمان ملل ، استفان دوژاریک روز جمعه گفت كه گوترش ناامید است و دوست دارد “نرخ بسیار بالاتری از سرمایه گذاری توسط كشورهایی كه می توانند” باشد.

هنریتا فور ، رئیس آژانس کودکان سازمان ملل متحد ، یونیسف ، گفت: “وقتی کشورهای فقیر شروع به تلاش برای خرید واکسن کردند” هیچ موجودی وجود نداشت یا قیمت بسیار بالا بود.

یونیسف به طور معمول سالانه 2 میلیارد دوز واکسن توزیع می کند ، و هنگامی که واکسن COVID-19 دریافت کند ، “ما سال آینده دو برابر خواهیم کرد ، بنابراین همه دستها را روی عرشه نیاز داریم.”

دبیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده الكس آذر گفت كه سه نفر از شش نامزد واكسن كه دولت آمریكا از آنها حمایت كرده است ، داده های امیدواركننده را گزارش كرده اند و “من به هر دلیلی این عقیده را دارم كه اخبار خوب بیشتری درباره واكسن ها و سایر اقدامات متقابل در راه است.”

از سمت چپ ، ماریا ون کرخوو ، رئیس واحد بیماری های نوظهور و زئونوز ، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی ، تدارس آدانوم غبرایزوس ، و پروفسور دیدیه هوسین ، رئیس کمیته اضطراری پس از جلسه کمیته اضطراری یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد آنچه دانشمندان به عنوان ویروس کرونا ویروس جدید شناسایی کرده اند ، چهارشنبه 22 ژانویه 2020 در مقر سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ژنو ، سوئیس.
از سمت چپ ، ماریا ون کرخوو ، رئیس بخش بیماری های نوظهور و زئونوز ، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ، WHO ، تدروس آدانوم غبرایزوس و پروفسور دیدیه هوسین ، رئیس کمیته اضطراری پس از جلسه کمیته اضطراری یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد آنچه دانشمندان به عنوان ویروس کرونا ویروس جدید شناسایی کرده اند ، چهارشنبه 22 ژانویه 2020 در مقر سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ژنو ، سوئیس. (AP)

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا ، خروج خود از سازمان بهداشت جهانی را به طور رسمی به سازمان ملل اعلام كرد ، كه وی را به دلیل پاسخ آن به بیماری همه گیر انتقاد كرد و متهم به تعظیم در برابر نفوذ چین کرد.

آذر از عدم “اشتراک اطلاعات شفاف” درباره COVID-19 و تحقیقات WHO درباره منشا ویروس انتقاد کرد. اما وی گفت که می خواهد وزرای بهداشت بدانند که آنها می توانند روی همکاری ایالات متحده برای از بین بردن ویروس “بدون اتصال رشته” حساب کنند و تأکید کرد که ایالات متحده “بیشتر از هر کشور دیگر بودجه ، تجهیزات و پشتیبانی به کشورهای مبارزه کننده با ویروس ارائه می دهد. “

به گفته تدروس WHO ، علیرغم سالها هشدار ، بسیاری از کشورها برای همه گیری آمادگی ندارند و تصور می کنند سیستم های بهداشتی آنها از مردم آنها محافظت می کند. وی گفت ، بسیاری از کشورهایی که به بهترین وجهی برای مقابله با بحران کار کرده اند ، در پاسخ به شیوع SARS ، MERS ، HINI و سایر بیماری های عفونی تجربه کرده اند.

WHO شدیداً مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا در کنترل همه گیرها نقشی قویتر و واضح تر ندارد.

تدروس در این نشست گفت كه “واضح است كه سیستم جهانی آمادگی نیاز به توجه دارد.”

وی گفت کمیسیون WHO که در ماه سپتامبر تأسیس شده است در حال بررسی مقررات بین المللی بهداشت است. وی گفت ، WHO همچنین با چندین کشور در حال توسعه یک برنامه آزمایشی است که در آن کشورها موافقت می کنند تا آمادگی بهداشت خود را به طور منظم و شفاف بررسی کنند.

وی همچنین با استقبال از پیشنهاد سوئیس برای استفاده از یک آزمایشگاه با امنیت بالا برای مدیریت نیاز به یک سیستم جهانی برای به اشتراک گذاشتن نمونه هایی از ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا که باعث بیماری می شوند را نشان داد تا “اقدامات مقابله ای پزشکی به عنوان کالاهای عمومی جهانی” را تسهیل کند. یک biobank جدید.

در تصاویر: هرج و مرج در لندن در حالی که انگلستان برای زندگی در قفل آماده می شود

تدروس همچنین از پیشنهاد چارلز میشل رئیس اتحادیه اروپا برای معاهده ای بین المللی حمایت كرد كه براساس آن WHO می تواند خطرات ناشی از بیماریهای عفونی در حیوانات را برای انتقال به انسان كنترل كند ، از هشدارهای مربوط به خطرات بهداشتی ، بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی و تأمین نیازهای مالی اطمینان حاصل كند. وی گفت که این “زمینه سیاسی” را برای تقویت بخش بهداشت جهانی فراهم می کند.

تدروس گفت ، جهان هر ساله 7.5 تریلیون دلار (10.1 تن دلار) برای سلامتی هزینه می کند ، تقریبا 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی ، اما بیشتر این پول در کشورهای ثروتمند صرف درمان بیماری می شود تا اینکه “صرفه جویی و محافظت از سلامتی”.

وی گفت: “ما نیاز به یک بازنگری اساسی در نحوه مشاهده و ارزش گذاری سلامت داریم.”

تدروس گفت: “اگر جهان بخواهد در این مقیاس از بحران دیگری جلوگیری كند ،” سرمایه گذاری در توابع اساسی بهداشت عمومی ، به ویژه مراقبت های بهداشتی اولیه ، ضروری است و همه راه ها باید به پوشش بهداشتی جهانی با پایه قوی مراقبت های بهداشتی اولیه منجر شوند “