دمای اقیانوس ها در حال حاضر از نمودار خارج شده است و دانشمندان نگران هستند

اقیانوس گرمای سطح در سطح رکوردشکنی است. دما در اواسط مارس شروع به افزایش کرد و در طی چند هفته به شدت افزایش یافت. دانشمندان در حال تقلا برای فهمیدن اینکه دقیقا چرا.

دما از زمان اوج خود در آوریل کاهش یافته است – همانطور که به طور طبیعی در پاییز نیمکره جنوبی انجام می شود – اما هنوز هم بالاتر از آن چیزی است که در این زمان از سال ثبت شده است.

گرگوری سی جانسون، اقیانوس شناس در اداره ملی اقیانوسی و جوی که دمای سطح اقیانوس را با استفاده از شبکه ای از کشتی ها، شناورها، ماهواره ها و شناورها محاسبه می کند، گفت: «این قابل توجه است.

غواصی بر فراز منظره ای از صخره های مرجانی سفید شده در شیب بیرونی تالاب Moorea. (گتی)

او گفت که اگرچه هنوز داده های اولیه است، اما اگر پابرجا بماند، “این یک نقطه عطف دیگر است”.

این رکورد ممکن است بزرگ به نظر نرسد – تقریباً دو دهم درجه بالاتر از رکورد قبلی در سال 2016 است.

اما با توجه به مقدار حرارت مورد نیاز برای این حجم عظیم آب را گرم کنیدمتیو انگلند، استاد دینامیک اقیانوس و اقلیم در دانشگاه نیو ساوت ولز، به سی ان ان گفت: “این مقدار زیادی انرژی است.”

آنچه پشت این افزایش سریع است هنوز کاملاً مشخص نیست.

جانسون می‌گوید: «این دماها به‌تازگی افزایش یافته است، مردم این فرصت را نداشته‌اند که همه چیز را حل کنند.

برخی از دانشمندان نگران هستند که مقیاس این رکوردهای جدید شروع یک روند هشدار دهنده باشد.

برخی دیگر می گویند رکوردشکنی دمایی مانند این همیشه نگران کننده است، اما با توجه به بحران آب و هوایی ناشی از انسان قابل انتظار است.

همه موافق هستند که عواقب آن احتمالاً قابل توجه است. اقیانوس‌های گرم‌تر مرجان‌ها را سفید می‌کنند، جانداران دریایی را از بین می‌برند، افزایش سطح دریا را افزایش می‌دهند و اقیانوس‌ها را در جذب آلودگی‌های ناشی از گرم شدن سیاره‌ها کمتر کارآمد می‌کنند – هر چه اقیانوس‌ها گرم‌تر شوند، سیاره بیشتر گرم می‌شود.

داده های NOAA نشان می دهد که آب ها در بیشتر نقاط کره زمین گرم تر هستند.
داده‌های NOAA نشان می‌دهد که آب‌ها در بیشتر نقاط کره زمین در ماه آوریل گرم‌تر بودند. (دانشگاه مین)

اعتقاد بر این است که یکی از محرک های اصلی گرما نزدیک شدن – و بالقوه قوی – ال نینو است، یک نوسان آب و هوای طبیعی مرتبط با گرم شدن در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی، که اثر گرمایش جهانی دارد.

جهان به تازگی از لانینیا سه ساله بیرون آمده است، همتای خنک‌تر ال نینو، که به پوشاندن تأثیر کامل گرمایش جهانی کمک کرده است.

جانسون گفت: «کمی شبیه این است که مدتی است درب فریزر را باز کرده‌ایم و به خنک شدن سیاره کمک کرده‌ایم.»

شرایط خشک و گرم معمول ال نینو است. (مایکل – stock.adobe.com)

اما حتی زمانی که آن فریزر باز بوده است، دمای پس‌زمینه همچنان در حال افزایش است. حالا فریزر بسته است، همه چیز گرمتر از قبل است.

سازمان جهانی هواشناسی روز چهارشنبه اعلام کرد در مورد وجود دارد احتمال توسعه ال نینو 80 درصد است بین جولای و سپتامبر اما بخشی از چیزی که دانشمندان را متحیر کرده این است که دما قبل از رسیدن به آن بسیار افزایش یافته است.

برخی نگران هستند که این نشان می دهد تغییرات آب و هوایی ممکن است به گونه ای پیش برود که مدل های آب و هوایی پیش بینی نکرده اند.

پروفسور مایک مردیت، رهبر علمی در بررسی قطب جنوب بریتانیا، به سی ان ان گفت: “رویداد ال نینو در حال شکل گیری است، اما احتمالاً خیلی زود است که آن را به عنوان علت سرزنش کنیم.”

“این حیاتی است که ما بفهمیم چه چیزی باعث ایجاد آن شده است [the peak in ocean surface temperature] با این حال، و درک کنید که آیا این یک اوج شدید منزوی است یا شروع یک روند نگران کننده تر است.”

استرالیا به نظر می رسد به طور فزاینده ای تحت تأثیر شرایط خشک تر از حد معمول قرار گیرد. (Sydney Morning Herald)

دمای سطح یک داستان در مورد اتفاقاتی که برای اقیانوس‌های جهان می‌افتد را بیان می‌کند.

سارا پورکی، استادیار مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس، می‌گوید: اما برای درک اینکه جهان در بلندمدت به کجا می‌رود، مهم است که به دمای عمیق‌تر اقیانوس نیز توجه کنیم.

هزاران شناور در اقیانوس‌های جهان میزان گرمای آن را اندازه‌گیری می‌کنند و دما را از سطح به پایین تا آب‌های عمیق تجزیه و تحلیل می‌کنند و داده‌ها را بازخورد می‌دهند.

پورکی به سی‌ان‌ان گفت: «محتوای گرمای اقیانوس‌ها به دلیل گرمایش جهانی ناشی از انسان در حال افزایش است، گاهی اوقات با شتاب افزایش می‌یابد».

نمایش نادری از ابرهای عدسی شکل در روز چهارشنبه بر فراز ساحل Bondi شکل گرفت.

ابر انفرادی «نعلبکی شکل» بر فراز Bondi شناور است

آ مطالعه منتشر شده در آوریل نشان داد که گرما در سیستم آب و هوا در حال شتاب گرفتن است و خبر بدی را برای اقیانوس‌ها می‌نویسد.

این نشان داد که میزان تغییر در میزان گرمای انباشته شده زمین در دو دهه گذشته بیش از دو برابر شده است – و بیشتر آن به اقیانوس می رود.

کارینا فون شوکمن، اقیانوس شناس در Mercator Ocean International در فرانسه و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «نیاز واقعاً فوری برای درک این موضوع وجود دارد، زیرا اگر بخشی از یک روند بلندمدت باشد، واقعاً بسیار نگران کننده است.

یک دلیل شگفت انگیز می تواند کاهش ذرات معلق در هوا باشد.

در سال 2020، مقرراتی برای محدود کردن میزان گوگرد در کشتی های سوخت مورد استفاده قرار گرفت – سیاستی با هدف رسیدگی به آلودگی هوا.

اگرچه آلودگی هوا بر سلامت انسان تأثیر بسزایی دارد، اما به همان اندازه نیز عمل می کند یک ضد آفتاب مصنوعی و نور خورشید را دور از زمین منعکس می کند.

فون شوکمن گفت: یک نظریه این است که فقدان ذرات معلق در هوا ممکن است گرما را افزایش داده باشد.

در سال 2020، مقرراتی برای محدود کردن میزان گوگرد در کشتی های سوخت مورد استفاده قرار گرفت – سیاستی با هدف رسیدگی به آلودگی هوا. (AP)

اثرات نگران کننده گرم شدن اقیانوس ها

دلایل افزایش گرمای اقیانوس ها هر چه که باشد، اگر دما همچنان از نمودارها خارج شود، تأثیرات آن به طور بالقوه فاجعه بار خواهد بود.

اقیانوس ها ما را در برابر تأثیرات کامل بحران آب و هوا محافظت می کنند.

پورکی گفت: «ما باید از اقیانوس به خاطر برداشتن بیشتر کارهایی که برای سیستم آب و هوایی انجام داده‌ایم تشکر کنیم، در غیر این صورت شاهد اثراتی خواهیم بود که واقعاً 100 برابر چیزی است که در حال حاضر می‌بینیم.

اما این نقش بافر هزینه بالایی دارد.

آب‌های گرم‌تر نیز در جذب کربن مؤثر نیستند، به این معنی که مقدار بیشتری در اتمسفر باقی می‌ماند که به نوبه خود باعث گرم شدن بیشتر کره زمین می‌شود.

با گرم شدن آب، سطح دریا بالا می‌رود – نه تنها از طریق ذوب شدن ورقه‌های یخ، بلکه با گرم شدن آب نیز منبسط می‌شود.

مرجان های پوسیلوپورا و آکروپورا در مرحله سفید شدن (گتی)

گرم شدن سطح، طوفان ها و طوفان ها را افزایش می دهد.

دانشمندان به ویژه در مورد تأثیر گرمایش نگران هستند در جریان های واژگون نصف النهار، “تسمه نقاله” اقیانوسی که آب های سطحی را به عمق اقیانوس می راند و نقش کلیدی در تنظیم تعادل انرژی سیاره ایفا می کند.

پورکی گفت: «احتمالاً این مهمترین چیز برای نظارت است.

او گفت که قدرت جریان ها تعیین می کند که اقیانوس چقدر در جذب گرمای اضافی تولید شده توسط انسان کارآمد است.

و، برای مثال، اگر جریان واژگونی در اقیانوس اطلس ضعیف شود، یا حتی سقوط کند، عواقب آن می تواند وخیم باشد – از جمله زمستان های بسیار سرد در غرب اروپا، افزایش سریع سطح دریا و اختلال در موسمی های استوایی.

در حال حاضر، دمای سطح اقیانوس ها شروع به کاهش کرده است، حتی اگر در این زمان از سال بالا بماند.

افزایش سطح دریا در سراسر جهان چگونه خواهد بود

همانطور که دانشمندان به تجزیه و تحلیل دلایل گرمایش بی سابقه اقیانوس ها ادامه می دهند، واضح است که با تشدید بحران آب و هوا، رکوردها همچنان شکسته خواهند شد.

انگلستان گفت: «امیدوارم این یک زنگ بیدارباش برای همه در سطح جهان است که این مسیر گرمایشی که ما در آن قرار داریم متوقف نشود تا زمانی که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را درست به صفر برسانیم.»

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.