رئیس جمهور اوکراین کارزار دیپلماتیک خود علیه روسیه را به اجلاس سران کشورهای عربی، G7 می برد

او اوایل این هفته از یک سفر سه روزه به ایتالیا، واتیکان، آلمان، فرانسه و بریتانیا بازگشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در بدو ورود به فرودگاه جده، عربستان سعودی، جمعه 19 می 2023، مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان، معاون فرماندار مکه قرار گرفت.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در بدو ورود به فرودگاه جده، عربستان سعودی، جمعه 19 می 2023، مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان، معاون فرماندار مکه قرار گرفت. (خبرگزاری عربستان از طریق AP)
اوکراین و روسیه در حالی که کیف یک ضد حمله مورد انتظار را آماده می کند، برای یک مرحله مهم و بالقوه تعیین کننده در جنگ آماده می شوند. درگیری‌ها در ماه‌های اخیر در بحبوحه هوای بد درگیر جنگ فرسایشی شده است.

دفتر زلنسکی اعلام کرد که از وی برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در جده دعوت شده است، جایی که وی پیش از برگزاری سایر دیدارهای دوجانبه با ولیعهد سعودی محمد بن سلمان دیدار کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری آمده است که آنها در مورد طرح صلح زلنسکی، وضعیت امنیتی در اوکراین و سرمایه گذاری های احتمالی در بازسازی کشور گفتگو کردند. زلنسکی همچنین از شاهزاده محمد برای بازدید از اوکراین دعوت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سمت چپ، پس از ورود شاهزاده بدر بن سلطان، معاون فرماندار مکه، در فرودگاه جده عربستان سعودی، جمعه 19 می 2023، برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی مورد استقبال قرار می گیرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سمت چپ، پس از ورود شاهزاده بدر بن سلطان، معاون فرماندار مکه، در فرودگاه جده عربستان سعودی، جمعه 19 می 2023، برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی مورد استقبال قرار می گیرد. (خبرگزاری عربستان از طریق AP)

زلنسکی از رهبران در این اجلاس خواست تا در برابر نفوذ مسکو مقاومت کنند و پیشنهادات صلح او را که شامل خروج نیروهای کرملین از مناطق اشغالی اوکراین است، بررسی کنند.

زلنسکی به زبان انگلیسی گفت: «من مطمئن هستم که هیچ یک از شما با تسلیم یک سوم کشور خود به مهاجمان موافقت نمی کنید.

زلنسکی گفت: اولویت دیگر حفاظت از جامعه مسلمانان اوکراین است. کریمه اولین کشوری بود که از اشغال روسیه رنج برد و بیشتر کسانی که در کریمه اشغالی از سرکوب رنج می برند مسلمان هستند.

مصطفی جمیلف، رهبر تاتارهای کریمه، زلنسکی را در این دیدار همراهی کرد.

دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در جریان اجلاس سران کشورهای عربی در جده، عربستان سعودی، جمعه، 19 می 2023.
دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در جریان اجلاس سران کشورهای عربی در جده، عربستان سعودی، جمعه، 19 می 2023. (خبرگزاری عربستان از طریق AP)
رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، سمت راست، با اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید، معاون نخست وزیر سلطان نشین عمان در جریان اجلاس سران کشورهای عربی در جده، عربستان سعودی، جمعه، 19 می 2023، دیدار کرد.
رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، سمت راست، با اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید، معاون نخست وزیر سلطان نشین عمان در جریان اجلاس سران کشورهای عربی در جده، عربستان سعودی، جمعه، 19 می 2023، دیدار کرد. (خبرگزاری عربستان از طریق AP)

به گفته اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، زلنسکی بعداً به اجلاس گروه هفت در ژاپن خواهد رفت، جایی که رهبران قدرتمندترین دموکراسی‌های جهان قصد دارند مجازات روسیه را به دلیل تهاجم تمام عیار به اوکراین تشدید کنند. .

با این حال، دفتر دانیلوف بعداً بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن از اعلامیه وی عقب‌نشینی کرد و گفت که زلنسکی از طریق لینک ویدیویی در نشست G-7 حضور خواهد یافت. حرکات زلنسکی به دلایل امنیتی مخفی نگه داشته می شود.

در همین حال، نیروهای روسیه به بمباران دوربرد اهداف اوکراینی ادامه دادند در حالی که طبق گزارش‌ها پهپادها به خطوط قطار در پشت خط مقدم آسیب رساندند.

سخنرانی رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در جریان اجلاس سران کشورهای عربی در جده، عربستان سعودی، جمعه، 19 می 2023
سخنرانی رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در جریان اجلاس سران کشورهای عربی در جده، عربستان سعودی، جمعه، 19 می 2023 (خبرگزاری عربستان از طریق AP)

رسانه های دولتی روسیه روز جمعه گزارش دادند که پس از انفجار هشت واگن قطار باری حامل غلات در کریمه تحت اشغال روسیه، حدود 130 متر از مسیر راه آهن آسیب دید و قطارها برای ساعت ها متوقف شدند.

انفجار روز پنج‌شنبه باعث ایجاد سوء ظن در مورد فعالیت احتمالی خرابکاران اوکراینی در پشت خطوط روسیه شد.

کانال تلگرامی بازا روسیه گزارش داد که پنجشنبه شب پس از برخورد یک پهپاد با ریل راه آهن در نزدیکی شهر ژانکوی، تردد قطارها در شمال کریمه متوقف شد.

سرگئی آکسیونوف، رئیس کریملین منصوب شده در کریمه، در پست جداگانه ای گفت که چهار پهپاد اوکراینی در شبانه روز در شمال شبه جزیره سرنگون شدند. آکسیونوف ادعا کرد که خسارت یا تلفات جانی نداشته است.

مقامات روسیه روز جمعه گفتند که روسیه شب گذشته موشک های کروز، پهپادها و توپخانه را به سمت اهدافی در سراسر اوکراین شلیک کرد که منجر به کشته شدن دو غیرنظامی شد.

این حملات شامل حمله هوایی به کیف برای دومین روز متوالی و دهمین بار در سه هفته گذشته بود. نیروهای کرملین همچنین مرکز، شرق و جنوب اوکراین و منطقه غربی لویو در نزدیکی مرز با لهستان را هدف قرار دادند.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه 22 پهپاد شاهد ساخت ایران و 6 موشک کروز کالیبر را در طول شب پرتاب کرده است. این سازمان اعلام کرد که پدافند هوایی 16 پهپاد و سه موشک را سرنگون کرده است.

پاولو کیریلنکو فرماندار این منطقه گفت که گلوله باران روسیه دو غیرنظامی را در منطقه دونتسک شرقی اوکراین کشته و 9 نفر دیگر را زخمی کرد.

بر اساس بیانیه سازمان اطلاعات اوکراین که در تلگرام منتشر شده است، حملات موشکی که اخیراً شدت یافته است، با هدف «برهم زدن برنامه‌ها و آمادگی‌های اوکراین برای عملیات نظامی فعال در طول کمپین بهار و تابستان» است.

به گفته این سازمان، اهداف، نقاط کنترل نظامی و پادگان‌های اوکراین، مسیرهای تدارکاتی و مکان‌هایی هستند که مهمات، تجهیزات و سوخت در آنجا ذخیره می‌شوند.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.