رئیس سابق آئودی در رسوایی آلایندگی گازوئیل یک خودروساز به گناه اعتراف کرد

رئیس سابق بخش لوکس آئودی فولکس واگن روز سه‌شنبه به اتهامات مرتبط با آن اعتراف کرد. خودروسازدیزل است رسوایی انتشار گازهای گلخانه ای، تبدیل شدن به بالاترین رتبه اجرایی محکوم به اتهام خودروهایی که در تست آلایندگی با کمک نرم افزار غیرقانونی تقلب کرده اند.

به گزارش خبرگزاری dpa، روپرت استدلر به بیانیه‌ای که در دادگاه توسط وکیلش خوانده شد، پاسخ مثبت داد و گفت که استدلر به اشتباه خود اعتراف کرده و از شکست خود در دور نگه‌داشتن خودروهای تقلبی از بازار حتی پس از اینکه این رسوایی به اطلاع عموم رسید، پشیمان است.

استدلر بر اساس توافقی با قاضی و دادستان که به جای حبس، مشروطیت را در نظر گرفته و او را به پرداخت 1.1 میلیون یورو (1.8 میلیون دلار) جریمه در ازای اعتراف کامل به گناه محکوم می کند، وارد این ادعا شد.

روپرت اشتادلر، مدیر عامل سابق خودروساز آلمانی آئودی، در یک دادگاه منطقه ای در مونیخ، آلمان، سه شنبه، 16 می 2023، نشسته است.
رئیس سابق بخش لوکس آئودی فولکس واگن روز سه شنبه به اتهامات مرتبط با رسوایی آلایندگی گازوئیل این خودروساز اعتراف کرد. (AP Photo/ Matthias Schrader، Pool)

سه مدیر رده پایین‌تر نیز در دادگاه دو سال و نیم در مونیخ به توافق رسیده‌اند.

استدلر توسط دادستانی به کلاهبرداری و صدور گواهینامه نادرست متهم شده بود و گفته بود که اجازه داده است خودروهایی با نرم افزارهای تقلبی پس از سپتامبر 2015 فروخته شوند.

این زمانی بود که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده پس از کشف نرم افزارهای تقلبی، اخطاریه نقض قانون هوای پاک را صادر کرد.

روپرت اشتادلر، مدیرعامل سابق خودروساز آلمانی آئودی، سه‌شنبه ۱۶ می ۲۰۲۳ وارد یک دادگاه منطقه‌ای در مونیخ آلمان می‌شود.
روپرت استدلر به بالاترین مقام اجرایی تبدیل شده است که به خاطر خودروهایی که در تست آلایندگی با کمک نرم افزار غیرقانونی تقلب کرده اند، محکوم شده است. (AP Photo/ Matthias Schrader، Pool)

این نرم افزار کنترل های آلایندگی را هنگامی که خودروها در ایستگاه های آزمایشی بودند روشن می کرد و زمانی که خودروها در جاده بودند آنها را خاموش می کرد.

خودروها از بازرسی عبور می‌کردند، اما چندین برابر سطح مجاز اکسید نیتروژن منتشر می‌کردند، آلاینده‌ای که می‌تواند به سلامت افراد آسیب برساند.

این رسوایی بیش از 30 میلیارد دلار (44.9 میلیارد دلار) جریمه و تسویه حساب برای فولکس واگن هزینه داشت و دو مدیر اجرایی آمریکایی را به زندان انداخت.

این امر کل صنعت خودرو را از اتکا به موتورهای دیزلی که تقریباً نیمی از بازار خودرو در اروپا بود، دور کرد و به سرعت بخشیدن به ورود خودروهای الکتریکی کمک کرد.

روپرت اشتادلر، مدیرعامل سابق خودروساز آلمانی آئودی، در مرکز، در یک دادگاه منطقه ای در مونیخ، آلمان، سه شنبه، 16 می 2023 نشسته است.
این نرم افزار کنترل های آلایندگی را هنگامی که خودروها در ایستگاه های آزمایشی بودند روشن می کرد و زمانی که خودروها در جاده بودند آنها را خاموش می کرد. (AP Photo/ Matthias Schrader، Pool)

فولکس واگن از آن زمان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای تنها با باتری تبدیل شده است.

مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس‌واگن، که در پی اعلام EPA در سال 2015 استعفا داد، توسط مقامات آمریکایی و آلمانی متهم شده است، اما آلمان عموماً شهروندان خود را به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تحویل نمی‌دهد.

روند دادرسی آلمان علیه او نیز به دلیل وضعیت نامناسب سلامت متوقف شده است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.