رهبر القاعده در یک قتل مرموز کشته شد

در شب 7 آگوست ، ساکنان محله ای از طبقه متوسط ​​در شمال تهران شنیده تیراندازی برخی از آنها برای دیدن آنچه اتفاق افتاده است هجوم بردند.

یک مرد میانسال و یک زن جوانتر در رنو سفید افتاده بود. هر دو مرده بودند. حداقل چهار شلیک به سمت آنها شلیک شده بود – دیگری به یک ماشین در حال عبور برخورد کرده بود.

دو مهاجم بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران ، موتور بوده است.
عبدالله احمد عبدالله ، معروف به ابومحمد المصری ، مظنون تروریست تحت تعقیب به اتهام دست داشتن در بمب گذاری در سال 1998 در سفارت های ایالات متحده در تانزانیا و کنیا ، در عکسی منتشر شده توسط FBI در 10 اکتبر 2001 در واشنگتن نشان داده شده است. ، دی سی (گتی)

یکی از شاهدان به یک روزنامه نگار محلی گفت: “به ما گفتند که تیراندازی شده است.”

“ما به محل حادثه رفتیم و دیدیم آنها به ضرب گلوله کشته شدند. دو نفر بودند.”

در طی چند ساعت خبرگزاری های نیمه رسمی ایران گزارش قتل های یک لبنانی دانشگاهی ، حبیب داوود با گروه های لبنانی حزب الله و دخترش مریم ارتباط داشت.

هیچ توضیحی در مورد این قتل ها ارائه نشده است ، و هیچ گونه دستگیری گزارش نشده است.

اما حداقل یک خبرگزاری ایرانی ، فارس ، بعداً هویت قربانیان را از گزارش خود حذف کرد.

و در آنجا ماجرا آرام گرفت ، تا اینکه در اواسط ماه اکتبر فعالیت گسترده ای در حسابهای مبهم شبکه های اجتماعی آغاز شد و ادعا کرد که قربانیان لبنانی نیستند ، بلکه یکی از مهمترین چهره های القاعده ابومحمد المصری و دخترش میریام هستند. ، بیوه از مال اسامه بن لادن پسر حمزه.

گزارش های اصلی درباره داوود مرموز مشکوک به نظر می رسید زیرا هیچ سابقه ای از یک دانشگاه لبنانی به نام حبیب داوود و یا کسی با هجی مشابه وجود نداشته است.

همچنین هیچ مداحی در لبنان برای او یا دخترش انجام نشده است. و هیچ چیزی در رسانه های طرفدار حزب الله در لبنان نبود که هویت قربانیان را تأیید کند.

ابومحمد المصری و دخترش میریام ، بیوه حمزه پسر اسامه بن لادن ، امسال در تهران کشته شدند. (CNN)

در اواسط ماه اکتبر ، یک حساب توییتر به نام “AnbaJassim” – که گویا متعلق به یک روزنامه نگار مستقل در امارات متحده عربی بود ، خبر داد که این المسری و دخترش کشته شده اند.

AnbaJassim گفت که او از پیشکسوتان جهادی این سازمان خواسته است افغانی جنگ ها ، و “پاسخ آنها به من تأیید کرد که کشته شدگان ابومحمد المصری” و دختر 27 ساله او هستند.

دو هفته بعد رسانه های افغانستان نیز ادعا کردند که المصری در تهران کشته شده است. اما مقامات ایرانی سکوت کردند.

CNN از آن زمان دریافت که این المصری بود که در تیراندازی ماه اوت کشته شد.

اولین بار روزنامه نیویورک تایمز و با استناد به اظهارنظر مقامات گمنام مبنی بر اینکه اسرائیل این حمله را انجام داده است ، مرگ المصری و دخترش گزارش شد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.

سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای گفت: “واشنگتن و تل آویو هر از گاهی سعی می کنند از طریق دروغ پردازی و افشای اطلاعات جعلی به رسانه ها ، ایران را به عنوان وابسته به این گروه ها معرفی کنند.”

“رسانه ها” نباید تریبونی برای انتشار و پخش دروغهای ساختگی عمدی باشند که توسط کاخ سفید علیه ایران گفته می شود. “

مرگ المصری ، که نام اصلی او عبدالله احمد عبدالله بود ، را محروم می کند القاعده یکی از بهترین برنامه ریزان و باتجربه ترین افراد عملیاتی آن است.

تصور می شد که این مرد 57 ساله مصری مغز حملات به سفارتخانه های ایالات متحده در نایروبی و دارالسلام در 7 آگوست 1998 – 22 سال قبل از تیراندازی در تهران باشد.

طبق اسنادی که بازرسان آمریکایی در سال 2001 از افغانستان به دست آوردند ، المصری عضو “منشور” القاعده بود.

به طور گسترده ای تصور می شد که المصری مغز حمله 1998 به سفارت ایالات متحده در نایروبی است. (CNN)
المصری همراه با دیگران در سلسله مراتب القاعده پس از حملات 11 سپتامبر و القاعده اخراج از افغانستان و سالها در زندان یا در حبس خانگی به سر برد.
در حدود سال 2005 ، دخترش میریام ازدواج کرد حمزه بن لادن، هر دو نوجوان در آن زمان ، در محوطه تهران که گروه القاعده در آن بازداشت شده بود.

تصاویر این رویداد بعداً در محوطه ابوت آباد یافت شد جایی که شش سال بعد اسامه بن لادن توسط نیروهای آمریکایی کشته شد و توسط سیا در سال 2017 منتشر شد.

به گفته علی سوفان ، محقق سابق FBI در مورد القاعده و کارشناس این گروه ، المصری پیشنهاد ایران مبنی بر بازگشت او به مصر را رد کرد.

در سال 2015 ، وی به عنوان بخشی از معامله ای که ایران برای بدست آوردن آزادی یک دیپلمات ایرانی که توسط القاعده در یمن ربوده شده بود ، از بازداشت آزاد شد.

ایالات متحده به وضوح المصری را یک تهدید جدی و مداوم قلمداد کرد ، پاداش کسب اطلاعات در مورد او و یکی دیگر از رهبران القاعده ، سیف العدل ، از 5 میلیون دلار (6.8 میلیون دلار) به 10 میلیون دلار (13.6 میلیون دلار) در سال 2018 .

برخی از تحلیلگران المصری را جانشین احتمالی ایمن الظواهری رهبر القاعده می دانستند.

سال گذشته CNN گزارش داد که الظواهری از سلامتی خوبی برخوردار نیست.

آقای سوفان سال گذشته در مجله Sentinel مرکز مبارزه با تروریسم نوشت: “در طول وجود خود ، هر زمان که القاعده تکامل یافته باشد ، ابومحمد المصری در صف مقدم صفوف این تغییر بوده است.”

“با توجه به اینکه الظواهری شکایت قلبی بالقوه جدی دارد ، این گروه ممکن است تنها در آستانه انتقال دوم رهبری در تاریخ خود باشد.”

وی روز گذشته به سی ان ان گفت: “القاعده یکی از پدران بنیانگذار خود و باتجربه ترین و توانمندترین برنامه ریز عملیاتی خود را از دست داده است.”

آقای سوفان گفت که اینکه او در 7 اوت ، در سالگرد حملات سال 1998 کشته شد ، “عدالت شاعرانه” بود.