روزنامه تندرو ایرانی در صورت كشته شدن دانشمند برجسته هسته ای توسط اسرائیل ، از ایران می خواهد كه به شهر بندری حیفا حمله كند

یک نظر که روز یکشنبه توسط یک تندرو منتشر شد ایرانی این روزنامه از ایران خواست كه اگر اسرائیل قتل دانشمندی را كه برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی را در اوایل سال 2000 بنیان نهاد ، انجام دهد ، به شهر بندری حیفا اسرائیل حمله كند.

گرچه تندرو است کیهان روزنامه مدتهاست که به انتقام جویی تهاجمی برای عملیات هدف قرار دادن ایران استدلال می کند ، عقیده روز یکشنبه فراتر رفت ، پیشنهاد می کند هر گونه حمله به روشی انجام شود که امکانات را از بین ببرد و “همچنین باعث تلفات سنگین انسانی شود.”

اسرائیل ، مظنون به قتل دانشمندان هسته ای ایران در دهه گذشته ، در این مورد توضیحی نداد قتل عام محسن فخری زاده. گزارش شده است که یک کمین به سبک نظامی روز جمعه در حومه تهران منفجر شد و یک کامیون بمب منفجر شد و افراد مسلح به سمت دانشمند آتش گشودند و وی و یک محافظ وی را کشتند.
صحنه کشته شدن محسن فخری زاده 27 نوامبر 2020 / محسن فخری زاده در یک نشست 23 ژانویه 2019
صحنه ای که گفته می شود محسن فخری زاده در تاریخ 27 نوامبر 2020 کشته شد / محسن فخری زاده در یک نشست 23 ژانویه 2019 (AP)
این عکس که توسط خبرگزاری نیمه رسمی فارس منتشر شده ، صحنه کشته شدن محسن فخری زاده در آبسرد ، شهری کوچک در شرق پایتخت ، تهران ، ایران ، جمعه ، 27 نوامبر 2020 است.
این عکس که توسط خبرگزاری نیمه رسمی فارس منتشر شده ، صحنه کشته شدن محسن فخری زاده در آبسرد ، شهری کوچک در شرق پایتخت ، تهران ، ایران ، جمعه ، 27 نوامبر 2020 است. (AP)
آژانس های اطلاعاتی آمریکا و بازرسان هسته ای سازمان ملل گفته اند که برنامه هسته ای نظامی سازمان یافته ای که فخری زاده در سال 2003 بر آن انحلال کرد ، اما ظن اسرائیل به برنامه اتمی تهران و درگیری او هرگز متوقف نشده است.

کیهان قطعه نوشته شده توسط تحلیلگر ایرانی سعدالله زارعی ، که استدلال می کند پاسخ های قبلی ایران در مورد حملات هوایی اسرائیلی مشکوک به کشته شدن نیروهای سپاه پاسداران در سوریه ، برای بازدارندگی اسرائیل به اندازه کافی نرفته است. وی گفت كه حمله به حیفا نیز باید بیشتر از حمله موشك بالستیك ایران به سربازان آمریكایی در عراق پس از حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا در بغداد باشد كه منجر به كشته شدن یك ژنرال ارشد ایرانی در ژانویه شد.

قابل توجه، برجسته، موثر شهر حیفا در اسرائیل زارعی نوشت: “و قطعاً کشته شدن تعداد زیادی از مردم” قطعاً منجر به بازدارندگی خواهد شد ، زیرا ایالات متحده و رژیم اسرائیل و عوامل آن به هیچ وجه آماده شرکت در جنگ و درگیری نظامی نیستند.

در حالی که کیهان یک روزنامه تیراژ کوچک در ایران است ، حسین شریعتمداری سردبیر آن توسط آیت الله علی خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب منصوب شد و در گذشته به عنوان مشاور وی توصیف شده است.

تشییع پیکر محسن فخری زاده
در این تصویر که توسط وزارت دفاع ایران منتشر شده و در تاریخ 28 نوامبر سال 2020 گرفته شده است ، مردم بر روی تابوت خراشیده پرچم محسن فخری زاده ، دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای نظامی منحل شده که روز جمعه کشته شد ، هنگام مراسم تشییع نماز می خوانند. در حرم مطهر امام رضا (ع) در شمال شرقی شهر مشهد ، ایران. (AP)

هیفا ، در دریای مدیترانه ، در گذشته هم توسط ایران و هم یکی از نمایندگان آن ، گروه مبارز لبنانی حزب الله تهدید شده است.

چنین حمله ای احتمالاً تلافی فوری اسرائیل را در پی خواهد داشت و درگیری گسترده تری را در سراسر خاورمیانه آغاز خواهد کرد. در حالی که ایران هرگز مستقیماً یک شهر اسرائیلی را به طور نظامی هدف قرار نداده است ، در گذشته حملاتی را علیه منافع اسرائیل در خارج از کشور به دلیل قتل دانشمندان خود انجام داده است ، مانند مورد سه ایرانی که اخیراً در ازای بازداشت در تایلند آزاد شده اند. کایلی مور گیلبرت ، دانشگاهی انگلیسی-استرالیایی.

اعتقاد عمومی بر این است که اسرائیل دارای سلاح های هسته ای خاص خود است ، ذخیره ای که نه تأیید و نه انکار آن را در اختیار دارد.

مجلس ایران روز یکشنبه جلسه ای غیر علنی درباره قتل فخری زاده برگزار کرد. پس از آن ، محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس گفت که باید از دشمنان ایران ساخته شود تا از کشتن او پشیمان شوند.

وی در پخش از رادیو دولتی ایران گفت: “دشمن جنایتكار جز با واكنش شدید پشیمان نمی شود.”

در جلسه علنی قانونگذاران دیدند که آنها شعار می دهند: “مرگ بر آمریکا!” و “مرگ بر اسرائیل!”

تشییع پیکر محسن فخری زاده
در این تصویر که توسط وزارت دفاع ایران منتشر شده و در تاریخ 28 نوامبر سال 2020 گرفته شده است ، متولیان حرم مطهر امام رضا (ع) ، تابوت خراشیده پرچم محسن فخری زاده ، دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای نظامی منحل شده کشور را حمل می کنند ، جمعه ، هنگام مراسم تشییع جنازه در شمال شرقی شهر مشهد ، ایران. (AP)

آنها همچنین بررسی لایحه ای را شروع کردند که بازرسی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی را متوقف می کند. ناظر هسته ای پس از توافق هسته ای 2015 این کشور با قدرت های جهانی ، نگاهی بی سابقه و در زمان واقعی به برنامه هسته ای غیرنظامی ایران ارائه داده است.

معامله پس از آن گره خورده است مال دونالد ترامپ خروج یک جانبه 2018 ایالات متحده. از توافق. برنامه اتمی غیرنظامی ایران آزمایشات خود را ادامه داده و اکنون ذخیره اورانیوم در حال رشد را تا خلوص 4.5 درصد غنی می کند.

این هنوز هم بسیار کمتر از سطح 90 درصدی سلاح است ، اگرچه کارشناسان هشدار می دهند که در حال حاضر ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده کم برای تولید مجدد سوخت حداقل دو بمب اتمی در صورت تصمیم به تعقیب آن در اختیار دارد. گزارش شده است که لایحه پیشنهادی همچنین به برنامه اتمی غیرنظامی ایران نیاز دارد که حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد تولید کند – یک گام کوتاه فنی تا 90 درصد.

پارلمان 290 کرسی ایران تحت سلطه تندروها قرار دارد که احتمالاً از این لایحه حمایت می کنند. در نهایت باید توسط شورای نگهبان ایران تصویب شود. خامنه ای همچنین در همه امور دولتی حرف آخر را می زند.

خامنه ای فخری زاده را “دانشمند برجسته و برجسته هسته ای و دفاعی کشور” خوانده و خواستار “مجازات قطعی” افرادی بوده است که عامل قتل هستند ، بدون جزئیات بیشتر.

فخری زاده در راس برنامه به اصطلاح AMAD ایران بود که اسرائیل و غرب ادعا کردند یک عملیات نظامی است که به دنبال امکان ساخت سلاح هسته ای است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای می گوید “برنامه ساخت یافته” در سال 2003 به پایان رسید. آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده با یک ارزیابی در گزارش 2007 موافقت کردند.

اسرائیل ادعا می کند که ایران هنوز قصد تولید سلاح هسته ای را دارد. این ادعا می کند برنامه موشک بالستیک ایران و سایر تحقیقات می توانند در صورت پیگیری بمبی به آن کمک کنند – به ویژه با انقضا مفاد توافق هسته ای 2015. ایران مدتهاست که برنامه هسته ای خود را مسالمت آمیز حفظ کرده و برنامه ای برای ساخت بمب اتمی ندارد.

آموس یدلین ، یک بار رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل که اکنون به عنوان مدیر انستیتوی مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو خدمت می کند ، ادعا کرد که فخری زاده “تمام فعالیت های مخفی را با استفاده از سلاح های برنامه اجرا می کرد.

صدمات مرگ وی “قابل اندازه گیری نیست زیرا هیچ کس دقیقاً از دامنه و عمق کاری که پنهانی ایرانی ها انجام می دهند اطلاع ندارد”. “اما بدون شک او منبع اصلی اقتدار ، دانش و سازماندهی این برنامه بود.”

کشته شدن فخری زاده احتمالاً برنامه های رئیس جمهور منتخب جو بایدن را پیچیده می کند ، وی گفته است که دولت وی بررسی مجدد توافق هسته ای تهران با قدرت های جهانی را بررسی خواهد کرد. یدلین گفت ، این امر همچنین خطر درگیری علنی در هفته های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور را افزایش می دهد ، زیرا هرگونه تلافی جویی می تواند پاسخ ارتش آمریكا را برانگیزد.

وی با اشاره به اظهارات اسرارآمیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خطاب به طرفداران خود گفت: “من به مقامات بسیار توصیه می کنم دهان خود را بسته و چیزی را بیرون نریزند. آنها قبلاً زیاد صحبت کرده اند.” هفته گذشته

یدلین گفت: “هرگونه مدرک دیگری که به ایرانیان کمک کند تا در مورد قصاص اسرائیل تصمیم بگیرند اشتباه است.”

– گزارش شده با آسوشیتدپرس