سازمان ملل می گوید هند در سال 2023 پرجمعیت ترین کشور جهان خواهد شد

هند قرار است پیشی بگیرد چین به عنوان بیشتر در جهان پرجمعیت این کشور، با تقریبا 3 میلیون نفر بیشتر تا اواسط سال جاری، داده های منتشر شده توسط سازمان ملل نشان می دهد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، جمعیت هند تا اواسط سال به 1.4286 میلیارد نفر خواهد رسید، در حالی که جمعیت چین 1.4257 میلیارد (2.9 میلیون) کمتر است.

اما سازمان ملل به دلیل «نامشخص بودن» در مورد داده‌های چین و هند، قادر به تعیین تاریخی نیست که این تغییر صورت می‌گیرد.

نمای کلی ایستگاه دروازه کلیسا در ساعات اوج بار در بمبئی، هند، پنجشنبه، 20 مارس 2023. (AP Photo/Rajanish Kakade، فایل) (AP)

هند هر 10 سال یک بار سرشماری انجام می دهد، اما آخرین سرشماری – که قرار بود در سال 2021 برگزار شود – در طول همه گیری به تعویق افتاد. آخرین داده های رسمی این کشور به سال 2011 باز می گردد.

در حالی که این امید وجود دارد که شهروندان جوان هندی بتوانند رشد اقتصادی این کشور را برای سال‌های آینده هدایت کنند، اما اگر به اندازه کافی شاغل نباشند، ممکن است به راحتی به یک مسئولیت جمعیتی تبدیل شود.

اقتصاددانان هشدار داده اند که حتی با وجود افزایش سریع جمعیت هند، بیکاری نیز افزایش یافته است.

در حالی که 254 میلیون جمعیت هند بین 15 تا 24 سال بیشترین تعداد در جهان است، چین با جمعیت سالخورده و رشد جمعیت راکد دست و پنجه نرم می کند.

این انتظارات را برانگیخته است که تغییرات جمعیتی می تواند راه را برای تبدیل شدن هند به یک وزنه سنگین اقتصادی و جهانی هموار کند.

غول فناوری اپل، در میان سایر شرکت ها، امیدوار است که هند را به یک قطب تولید بالقوه تبدیل کند، زیرا بخشی از تولیدات خود را به خارج از چین منتقل می کند، جایی که دستمزدها با کاهش جمعیت در سن کار افزایش می یابد.

فداییان هندو در سانگام، محل تلاقی رودخانه‌های گنگ، یامونا و اسطوره‌ای ساراسواتی، در طول نمایشگاه سنتی سالانه جشنواره ماگ ملا، در پرایاگراج، در ایالت شمالی اوتار پرادش هند، 31 ژانویه 2023، به سخنان یک رهبر مذهبی گوش می‌دهند. (عکس AP/راجش کومار سینگ، فایل) (AP)

چندی پیش انتظار نمی رفت هند تا اواخر این دهه به پرجمعیت ترین کشور تبدیل شود. اما این زمان با کاهش نرخ باروری در چین تسریع شده است و خانواده ها فرزندان کمتری دارند.

در مقابل، هند جمعیت بسیار جوان‌تری دارد، نرخ باروری بالاتری دارد و در سه دهه گذشته شاهد کاهش مرگ و میر نوزادان بوده است. با این حال، بر اساس داده های بانک جهانی، نرخ باروری این کشور به طور پیوسته در حال کاهش است، از بیش از پنج تولد به ازای هر زن در سال 1960 به کمی بیش از دو مورد در سال 2020.

چین از سال 1950، یعنی سالی که سازمان ملل شروع به انتشار داده های جمعیتی کرد، بزرگترین جمعیت جهان را داشته است.

روز چهارشنبه، چین به اخبار گزارش سازمان ملل با وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه، پاسخ داد که گفت: سود جمعیتی یک کشور نه تنها به کمیت بلکه به کیفیت نیز بستگی دارد.

در حالی که خریداران در بازاری در دهلی نو، هند، در روز شنبه، 12 نوامبر 2022، ازدحام می کنند، مردم غذاهای خیابانی می خورند. (AP Photo/Altaf Qadri, File) (AP)

وانگ در یک جلسه توجیهی گفت: “جمعیت مهم است، استعدادها نیز مهم است… سود جمعیتی چین ناپدید نشده است، سود استعداد در حال وقوع است و شتاب توسعه همچنان قوی است.”

چین و هند هر دو بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارند و روی هم رفته بیش از یک سوم از جمعیت 8 میلیاردی جهان را تشکیل می دهند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که تا اواسط سال، جمعیت جهان به 8.045 میلیارد نفر خواهد رسید.

تا سال 2050، هشت کشور نیمی از رشد پیش بینی شده جمعیت جهان را به خود اختصاص خواهند داد: جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، مصر، اتیوپی، هند، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و تانزانیا.

میلیون ها نفر جشنواره هندو را با نمایش های باورنکردنی رنگ جشن می گیرند

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.