سربازان اندونزیایی در نبرد با جدایی طلبان در جستجوی خلبان ربوده شده نیوزیلندی کشته شدند

اطلاعات اولیه از گزارش های ارتش حاکی از آن است که حدود 36 سرباز در یک پست در منطقه تپه ای ندوگا حضور داشتند که مهاجمان ارتش آزادیبخش پاپوآ غربی، شاخه مسلح جنبش آزاد پاپوآ، روز شنبه تیراندازی کردند.

بر اساس گزارش‌های نظامی که روزنامه‌نگاران دیده‌اند، حداقل شش کشته و 21 نفر دیگر به جنگل فرار کردند. سخنگوی ارتش تنها کشته شدن یک نفر را تایید کرد. گزارش ها حاکی از آن است که نه سرباز در دست شورشیان بودند.

شورشیان جدایی طلب پاپوایی با مردی که به گفته آنها خلبان نیوزلندی فیلیپ مارک مهرتنز است که هفته گذشته در مکانی نامعلوم در استان پاپوآ، اندونزی گروگان گرفته شده است، عکس می گیرند. (ارتش آزادیبخش پاپوآ غربی/AP)

سرهنگ هرمان تاریمان، سخنگوی ارتش پاپوآ، گفت این سربازان بخشی از گروهی بودند که در جستجوی فیلیپ مارک مهرتنز، خلبان نیوزیلندی شرکت هوانوردی Susi Air اندونزیایی بودند که توسط شورشیان در ماه فوریه ربوده شد.

او گفت که مقامات در جستجوی حدود 30 سرباز هستند.

تاریمان گفت: «هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از نیروهای ارتش اندونزی کشته و زخمی شده اند.

ما هنوز در حال جستجو هستیم، اما باران شدید، هوای مه آلود و کمبود ارتباطات، تلاش‌های ما را برای جستجو و تخلیه مختل کرده است.»

دریاسالار اول جولیوس ویجوجونو، سخنگوی نیروهای مسلح ملی اندونزی یا TNI، در یک کنفرانس خبری در جاکارتا، پایتخت، گفت که عملیات جستجو “با حداکثر نیرو” انجام خواهد شد.

دریاسالار جولیوس ویجوجونو، سخنگوی ارتش اندونزی، تنها یک کشته در این تیراندازی را تایید کرده است. (AP)

او گفت که شورشیان زمانی که می خواستند منطقه ای نزدیک به موقعیت خلبان و ربایندگانش را شانه بزنند با سربازان مقابله کردند.

ویدجوجونو گفت که شورشیان به سربازی که در دره ای به عمق 15 متر افتاد شلیک کردند و حمله دوم را در حالی که نیروها در حال بیرون آوردن جسد او بودند انجام دادند. او تاکنون تنها یک مورد مرگ را تایید کرده است.

سببی سامبوم، سخنگوی شورشیان در بیانیه ای گفت که جنگجویان این گروه در انتقام کشتن دو شورشی در تیراندازی با نیروهای امنیتی اندونزی در ماه گذشته این حمله را انجام دادند. او گفت که حداقل 9 نفر از نیروهای زبده ارتش اندونزی در حمله روز شنبه کشته شدند.

سامبوم از دولت اندونزی خواست تا عملیات نظامی خود را در پاپوآ متوقف کند. او همچنین گفت که گروهش پیشنهاد مذاکره با دولت‌های اندونزی و نیوزلند را برای خلبانی که به گروگان گرفته‌اند داده‌اند، اما گفت که پاسخی دریافت نکرده‌اند.

کشورهایی که بیشترین هزینه نظامی را در جهان دارند

سامبوم گفت: «دولت اندونزی باید عملیات امنیتی خود را در پاپوآ متوقف کند و مایل به مذاکره با رهبران ما با میانجیگری یک طرف ثالث بی طرف از یک آژانس سازمان ملل باشد.»

ویجوجونو گفت که عملیات نظامی در پاپوآ با هدف جلوگیری از تلفات زیاد آغاز شد.

ویدجوجونو گفت: «TNI هرگز حتی یک بار در حفظ حاکمیت ارضی ما عقب نشینی نکرده است. “و این به طور مداوم در پاپوآ اجرا می شود.”

شورشیان در ماه فوریه به یک هواپیمای تک موتوره اندکی پس از فرود بر روی باند کوچکی در پارو در منطقه دورافتاده ندوگا یورش بردند و خلبان آن را ربودند. این هواپیما ابتدا قرار بود 15 کارگر ساختمانی را که پس از تهدید شورشیان جدایی طلب به کشتن آنها در حال ساخت یک مرکز بهداشتی بودند، ببرد.

درگیری روز شنبه آخرین مورد از یک سری حوادث خشونت آمیز در سال های اخیر در پاپوآ، مستعمره سابق هلند در بخش غربی گینه نو است که از نظر قومی و فرهنگی از بسیاری از اندونزی متمایز است. درگیری بین پاپوآهای بومی و نیروهای امنیتی اندونزی رایج است.

پاپوآ در سال 1969 پس از رای گیری تحت حمایت سازمان ملل که به طور گسترده به عنوان یک حقه تلقی می شد، به اندونزی ملحق شد. از آن زمان، یک شورش در سطح پایین در این منطقه که به دو استان پاپوآ و پاپوآ غربی تقسیم شده است، آغاز شده است.

حملات شورشیان در سال گذشته افزایش یافته و ده‌ها شورشی، نیروهای امنیتی و غیرنظامی کشته شده‌اند.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.