فاکس، Dominion پرونده افترای پرفروش را حل و فصل می کند

فاکس نیوز و شرکت ماشین‌های رای‌دهی Dominion، شکایت دومین برای افترا علیه این رسانه خبری را که قرار بود امروز در ایالات متحده آغاز شود، حل و فصل کرده‌اند.

هیئت منصفه ای برای رسیدگی به شکایت 1.6 میلیارد دلاری (2.38 میلیارد دلار) یک شرکت ماشین های رأی گیری برای افترا علیه فاکس نیوز در محاکمه ای انتخاب شده بود که حمایت های متمم اول را آزمایش می کند و نقش این شبکه در انتشار دروغ یک انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به سرقت رفته را افشا می کند.

انتخاب هیئت منصفه یک روز پس از آن صورت گرفت که قاضی یک روز تاخیر را اعطا کرد که به دو طرف زمان داد تا ببیند آیا دو طرف می توانند به توافق برسند یا خیر.

این طرح هنرمند، وکیل Dominion Voting Systems جاستین نلسون را به تصویر می‌کشد که در سمت چپ ایستاده و وکیل فاکس نیوز، دانیل وب، در سمت راست ایستاده‌اند و قبل از اتمام انتخاب هیئت منصفه در دادگاه عالی دلاور، با قاضی اریک دیویس صحبت می‌کنند. (AP)
نمایندگان فاکس نیوز به مرکز دادگستری در ویلمینگتون، دلاور می رسند. (AP)

Dominion Voting Systems با هدف پاسخگویی فاکس به دلیل پخش ادعاهای دروغین در مورد تقلب در انتخابات که همچنان سیاست ایالات متحده را متشنج می کند، پاسخگو قرار داد.

اریک دیویس، قاضی دادگاه عالی دلاور، هیچ توضیحی درباره تأخیر کوتاه در روز سه شنبه (صبح چهارشنبه AEST) ارائه نکرد.

این پرونده استاندارد تهمت را که نزدیک به شش دهه رسانه‌های ایالات متحده را هدایت کرده است، تحت بررسی قرار می‌دهد، فعالیت‌های پشت صحنه شبکه فاکس نیوز را در هفته‌های پس از انتخابات 2020 نشان می‌دهد و جریان اطلاعات نادرست را که به یک جزر و مد تبدیل شده است، روشن می‌کند. موجی پس از انتخابات که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در برابر جو بایدن شکست خورد.

انتظار می‌رود ستاره‌های فاکس نیوز مانند تاکر کارلسون و شان هانیتی و همچنین روپرت مرداک، بنیانگذار شرکت، در طول دادگاه شش هفته‌ای شهادت دهند.

Dominion مدعی است که فاکس نیوز مستقر در نیویورک و شرکت مادر آن فاکس کورپ، اساساً کسب و کار شرکت رای دهنده را تخریب کرده و کارکنان را با دخالت دادن نادرست آن در یک توطئه ساختگی برای تقلب در انتخابات علیه ترامپ در معرض تهدید قرار داده اند.

در هفته‌های پس از روز انتخابات، مجریان برجسته فاکس نیوز متحدان ترامپ را که به دروغ ادعا می‌کردند که ماشین‌های Dominion برای ربودن آرا از رئیس جمهوری‌خواه و کم کردن مجموع رقیب دموکرات برنامه‌ریزی شده بودند، به میان آوردند.

دستگاه‌های شمارش رأی Dominion Voting در یک انبار در طول آزمایش در سال 2022 نشان داده می‌شوند. (AP)
نمایندگان Dominion Voting Systems برای شکایت افترا علیه فاکس نیوز وارد مرکز دادگستری شدند. (AP)

بسیاری از مجریان و مدیران فاکس این ادعاها را باور نکردند اما با این وجود اجازه پخش آنها را دادند.

وکلای Dominion در یک پرونده قضایی نوشتند: “روباه یکی از مخرب ترین دروغ های تاریخ این کشور را منتشر کرد و تایید کرد.”

Dominion با اشاره به ارتباطات میان چهره‌های فاکس، از مدیران اجرایی گرفته تا بررسی‌کنندگان حقایق، استدلال می‌کند که این شبکه آگاهانه دروغ‌ها را به خاطر رتبه‌بندی تقویت می‌کند.

فاکس می‌گوید صرفاً چالش‌های ترامپ در مورد نتایج انتخابات را گزارش کرده و به بینندگان اجازه می‌دهد از وکلا و متحدان او بشنوند.

این شبکه هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت: «دعوای Dominion یک جنگ صلیبی سیاسی در جستجوی یک درآمد بادآورده مالی است، اما هزینه واقعی آن مربوط به حقوق متمم اول است.

نماینده فاکس نیوز در حالی که به مرکز دادگستری در ویلمینگتون می‌رسند، جعبه را حمل می‌کند. (AP)

فاکس گفت که میزبانان آن گاهی اوقات به نیاز به شواهد برای حمایت از ادعاها اشاره می کنند و خاطرنشان کرد که Dominion این ادعاها را رد کرده است.

مقامات انتخابات فدرال و ایالتی، بررسی های جامع در ایالت های میدان نبرد و دادستان کل خود ترامپ هیچ تقلب گسترده ای را که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد، پیدا نکرد. آنها همچنین هیچ مدرک معتبری مبنی بر آلوده بودن رای به دست نیاوردند.

ده‌ها دادگاه، برخی از آنها با قضات منصوب ترامپ، نیز اتهامات وی را رد کردند. در پرونده Dominion، دیویس اعلام کرد که ادعاهای مربوط به شرکت ماشین‌های رای‌گیری درست نیست.

لوگوی فاکس نیوز در خارج از دفتر مرکزی فاکس نیوز در نیویورک نمایش داده می شود. (AP)

یک سوال کلیدی برای هیئت منصفه این است که آیا فاکس نیوز با “سوء نیت واقعی” عمل کرده است یا خیر، استانداردی قانونی که زمانی اعمال می شود که شخصیت های عمومی از رسانه های خبری به دلیل افترا شکایت کنند. این استاندارد که از یک پرونده دادگاه عالی در سال 1964 مشتق شده است، به معنای انتشار یا پخش آگاهانه چیزی نادرست یا عمل با “بی توجهی بی پروا” به درستی آن است.

Dominion به پیام‌های متنی و ایمیلی اشاره کرده است که در آن افراد داخلی فاکس ادعاهای دستکاری در رای را رد کرده و گاهی آشکارا به تمسخر می‌گیرند. یکی از معاونان شرکت فاکس آنها را “ذهن به طرز شگفت انگیزی آجیل” نامید.

یک معترض تابلویی را در نزدیکی نمایندگان فاکس نیوز در خارج از مرکز دادگستری برای دعوای افترای Dominion Voting Systems علیه فاکس نیوز نگه داشته است. (AP)

کارلسون، بزرگترین ستاره فاکس نیوز، حتی نسبت به ترامپ که حامیانش هسته اصلی بینندگان این شبکه را تشکیل می‌دادند، تحقیر کرد. مبادلات متنی که به عنوان بخشی از شکایت فاش شد، نشان می‌دهد که کارلسون اعلام می‌کند «من شدیداً از او متنفرم» و می‌گوید «ما بسیار بسیار نزدیک هستیم که بتوانیم بیشتر شب‌ها ترامپ را نادیده بگیریم».

مرداک، بنیانگذار فاکس نیوز و رئیس شرکت فاکس، طبق ایمیلی که هنگام تماشای کنفرانس خبری که وکلای ترامپ در 19 نوامبر 2020 دادند، ادعاهای انتخاباتی را “واقعاً دیوانه کننده” دانست.

مرداک در ایمیل دیگری به سوزان اسکات، مدیر عامل فاکس نیوز در آن روز گفت: “من می ترسم چیزهای وحشتناکی به همه آسیب می زند. احتمالاً به ما هم آسیب می زند.”

با این حال، صحبت ها درباره توطئه ادعایی تا هفته ها پس از رای گیری از شبکه فاکس پخش شد.

اعضای رسانه ها در خارج از مرکز دادگستری در ویلمینگتون، دلاور جمع می شوند. (AP)

مرداک در اظهارات خود برای این پرونده اذعان کرد که انتخابات ریاست جمهوری 2020 منصفانه بوده و همچنین اذعان کرد که به نظر می رسد برخی از میزبانان فاکس ادعاهای جعلی انتخابات را تأیید می کنند.

این شبکه معتقد است که Dominion از پیام‌های خصوصی انتخاب شده است و رونوشت‌ها و سپرده‌های بازیکنان مختلف فاکس را پخش می‌کند، در حالی که سایر نظرات و زمینه‌های مطلوب‌تر برای فاکس را کنار می‌زند.

این شبکه همچنین معتقد است که ادعاهای Dominion در مورد از دست دادن تجارت به شدت متورم شده است.

با نزدیک شدن به محاکمه، فاکس خود را با قاضی در آب داغ دید. دیویس هفته گذشته به دلیل آنچه که به عنوان “تعریف نادرست” و افشای دیرهنگام برخی اطلاعات در این پرونده می دانست، به شبکه رپ پرداخت.

روز جمعه، یک وکیل فاکس در نامه ای به قاضی به دلیل سوء تفاهم در مورد افشای نقش رسمی مرداک در فاکس نیوز، عذرخواهی کرد.