فرانسیس خواستار صلح در اوکراین و سایر مناطق جنگی جهانی است

در پیام عید پاک که امید را برجسته می کند، پاپ فرانسیس برای مردم اوکراین و روسیه دعا کرد، از کشورهایی که از پناهندگان استقبال می‌کنند تمجید کرد و از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هایی که از آخرین موج خشونت‌های مرگبار آسیب دیده‌اند خواست تا «جو اعتماد» را ایجاد کنند.

فرانسیس، همراه با ده ها روحانی و ده ها هزار مؤمن، عید عید پاک را در میدان سنت پیتر تزئین شده با گل برگزار کردند و این اعتقاد مسیحی را تأیید کردند که عیسی پس از مصلوب شدن از مردگان برخاست.

پاپ 86 ساله با سخنرانی سنتی در مورد مکان های آشفته در جهان، جشن را در رأس خود قرار داد. فرانسیس با تشویق «اعتماد در میان افراد، مردم و ملت‌ها» گفت که شادی عید پاک «تاریکی و تاریکی را روشن می‌کند که اغلب اوقات دنیای ما در آن قرار گرفته است.»

پاپ فرانسیس در برکت عید پاک خود برای مردم اوکراین، روسیه و سایر کشورهای درگیر دعا کرد. (AP)

پیام عید پاک پاپ با نام لاتین “Urbi et Orbi” شناخته می شود که به معنای “به شهر و جهان” است.

دیپلمات‌های اوکراینی شکایت کرده‌اند که او در اظهاراتش در مورد روسیه و به‌ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به‌اندازه کافی سخت نگرفته است، زیرا واتیکان تلاش می‌کند از بیگانه کردن مسکو جلوگیری کند.

فرانسیس در سخنرانی عید پاک خود که در حالی که روی صندلی در بالکن مرکزی کلیسای سنت پیتر نشسته بود ایراد کرد، “به مردم عزیز اوکراین در سفر به سوی صلح کمک کنید و نور عید پاک را بر مردم روسیه بیفزایید.” رو به میدان

به مجروحان و همه کسانی که عزیزانشان را به دلیل جنگ از دست داده اند، دلداری بده و به اسرای سالم و سلامت به خانواده هایشان بازگردند.

پاپ فرانسیس در پاپ موبیل در پایان مراسم عید پاک در میدان سنت پیتر در واتیکان به مومنان برکت می دهد. (AP)

وی از جامعه بین‌المللی خواست تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و «تمام درگیری‌ها و خونریزی‌ها در جهان، از سوریه که هنوز در انتظار صلح است، شروع شود» تلاش کند.

فرانسیس همچنین برای کسانی که عزیزان خود را در زمین لرزه ای که دو ماه پیش سوریه و ترکیه را لرزاند و ده ها هزار کشته بر جای گذاشت دعا کرد.

با تجدید خشونت مرگباری که در روزهای اخیر بر اسرائیلی ها و فلسطینی ها تأثیر گذاشته است، فرانسیس خواستار «از سرگیری گفت وگو در فضای اعتماد و احترام متقابل بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها شد تا صلح در شهر مقدس و در شهر مقدس حاکم شود. کل منطقه، اشاره ای به اورشلیم.

اما فرانسیس همچنین به پیشرفت در برخی جبهه ها اشاره کرد.

او بدون نام بردن از هیچ کشور خاصی گفت: «بیایید از نشانه‌های امیدی که از بسیاری از کشورها به ما می‌رسد، خوشحال باشیم، از آن‌هایی که کمک می‌کنند و به همه فراریان از جنگ و فقر خوش‌آمد می‌گویند.»

نحوه مراقبت از پناهجویان، مهاجران و پناهندگان، و اینکه آیا اجازه ورود به آنها داده می شود یا خیر، یک بحث سیاسی و اجتماعی داغ در بسیاری از اروپا و همچنین در ایالات متحده و جاهای دیگر است.

مجسمه مرمری سنت پیتر بر روی تزئینات گل در میدان سنت پیتر در واتیکان برجست. (AP)

فرانسیس همچنین دعا کرد که رهبران ملی “اطمینان حاصل کنند که هیچ مرد یا زنی ممکن است با تبعیض مواجه نشود” و “احترام کامل برای حقوق بشر و دموکراسی وجود داشته باشد.”

در حالی که مهاجران جان خود را در قایق های غیرقابل تردد قاچاقچیان به امید رسیدن به اروپا به خطر می اندازند، پاپ ابراز تاسف کرد که مردم تونس، به ویژه جوانان، با مشکلات اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

در دو هفته گذشته، ده ها نفر پس از تلاش برای عبور از دریای مدیترانه از تونس جان خود را از دست داده یا مفقود شده اند.

پاپ لبنان و دو کشور آفریقایی که امسال از آنها بازدید کرد – سودان جنوبی و کنگو – را در میان کشورهایی قرار داد که نیاز به پایان دادن به اختلافات و ایجاد آشتی دارند.

او با صحبت در مورد هائیتی، از «بازیگران سیاسی و جامعه بین‌الملل خواست تا به دنبال راه‌حلی قطعی برای بسیاری از مشکلاتی باشند که گریبانگیر مردم سخت‌گیر شده است».

درگیری‌های خونینی که فرانسیس به آنها اشاره کرد با شورش رنگ‌های روشن که توسط لاله‌های قرمز نارنجی، اسپری‌های زرد رنگ فورسیتیا و نرگس، سنبل‌ها و دیگر گل‌های رنگارنگ فصلی که میدان سنت پیتر را تزئین کرده بودند، در تضاد بود. شکوفه ها در کامیون هایی از هلند حمل شدند.

پاپ فرانسیس از اواسط سال 2022 به دلیل آسیب دیدگی زانو از ویلچر استفاده می کند. (AP)

بر اساس شمارش جمعیت واتیکان، تا پایان حضور پاپ، حدود 10000 نفر به موقع برای سخنرانی پاپ به میدان هجوم آوردند.

یک سایبان روی لبه پله‌ها در میدان به پاپ پناه داد که 12 ساعت پس از یک مراسم 2.25 ساعته بیداری عید پاک در کلیسای سنت پیتر در شب قبل، دوباره در معرض دید عموم قرار گرفت.

فرانسیس از 29 مارس تا 1 آوریل برای درمان برونشیت در بیمارستان بستری بود. او که هنوز در حال نقاهت بود، از مراسم سنتی جمعه خوب در کولوسئوم رم به دلیل دمای هوای سرد شبانه بی‌سابقه خودداری کرد.

در نزدیکی پایان بیش از دو ساعت حضور در یکشنبه عید پاک، فرانسیس به نظر می رسید که بخار تمام شده است. صدایش خشن شد و یک دفعه برای سرفه کردن حرفش را قطع کرد.

با این وجود، او پس از مراسم عشای ربانی، با پاپ موبیل چندین دور در میدان طی کرد، با دست تکان داد و برای تشویق خیرخواهان لبخند زد.

چگونه استرالیایی ها آخر هفته طولانی عید پاک را جشن گرفتند

رااینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق پستی شما ارسال می شود.