قاضی پاکستان حکم داد که نخست وزیر سابق می تواند به مدت هشت روز در بازداشت باشد

سابق پاکستان نخست وزیر عمران خان می تواند به مدت هشت روز بازداشت شود دادگاه یک روز پس از بیرون کشیدن رهبر محبوب اپوزیسیون از دادگاه و دستگیری او به اتهام فساد، این حکم را صادر کرده است که باعث تعمیق وضعیت کشور شده است. سیاسی آشفتگی.

پیش از این، معترضان خشمگین روز چهارشنبه به یک ایستگاه رادیویی در شمال غرب یورش بردند و هواداران با پلیس در پایتخت اسلام آباد درگیر شدند.

یکی از حامیان نخست وزیر سابق پاکستان، عمران خان، گلوله گاز اشک آور شلیک شده توسط پلیس را برای متفرق کردن آنها در اعتراض به دستگیری رهبرشان در لاهور، پاکستان، سه شنبه، 9 مه 2023، برمی دارد. خان سه شنبه دستگیر شد. (AP Photo/KMChaudary) (AP)

این سیاستمدار 70 ساله سال گذشته با رای عدم اعتماد از سمت خود برکنار شد اما همچنان محبوب ترین چهره اپوزیسیون کشور است.

دستگیری دراماتیک او – زمانی که او از جلسه استماع یک سری از اتهامات بیرون کشیده شد تا در مجموعه ای دیگر دستگیر شود – آخرین رویارویی بود که پاکستان را به هم ریخت.

او هفتمین نخست‌وزیر سابق است که در این کشور دستگیر می‌شود، کشوری که طی سال‌ها شاهد مداخلات ارتش قدرتمندش نیز بوده است.

این اقدام در زمانی صورت می‌گیرد که کشوری که دارای کمبود نقدینگی است در تلاش است تا از نکول جلوگیری کند.

خان پرونده های علیه خود را که شامل اتهامات فساد و تروریسم می شود، به عنوان یک توطئه با انگیزه سیاسی از سوی جانشین وی، نخست وزیر شهباز شریف، محکوم کرده است تا او را از بازگشت به قدرت در انتخابات بعدی که قرار است اواخر امسال برگزار شود، باز دارد.

خان علیه شریف مبارزه کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

حزب تحریک انصاف پاکستان در پاکستان خواستار آرامش شد، اما این بن بست پس از درگیری های روز سه شنبه، کشور را در حالت آماده باش قرار داد.

حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، در حالی که یک جاده را به عنوان اعتراضی برای محکومیت دستگیری رهبر خود در پیشاور، پاکستان، در روز سه شنبه 9 می 2023 مسدود می کنند، شعار می دهند. (عکس آسوشیتدپرس/محمد سجاد) (AP)

پلیس در سراسر کشور مستقر شد و کانتینرهای حمل و نقل را در جاده ای منتهی به محوطه وسیع پلیس در اسلام آباد که خان در آنجا نگهداری می شود، قرار داد.

نعیم خان، یکی از مقامات پلیس، گفت که در پیشاور، هواداران به ساختمان رادیو پاکستان حمله کردند و به تجهیزات آسیب رساندند و آن را آتش زدند.

او گفت که برخی از کارمندان در داخل گیر افتاده بودند و پلیس در تلاش برای برقراری نظم بود.

در همین حال، در استان پنجاب شرقی، پس از آنکه مقامات گفتند 157 افسر پلیس در درگیری با هواداران خان زخمی شدند، دولت محلی از ارتش خواست وارد عمل شود.

پلیس 945 تن از هواداران خان را تنها در استان پنجاب شرقی از روز سه شنبه دستگیر کرده است – از جمله اسد عمر و شاه محمود قریشی، دو رهبر ارشد حزب خان.

در میان تشدید تدابیر امنیتی، خان روز چهارشنبه در مقابل یک قاضی در یک دادگاه موقت در محوطه پلیس حاضر شد.

دود از سوزاندن اشیایی که توسط حامیان خشمگین عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان به آتش کشیده شده است، بیرون می زند، در حالی که پلیس برای متفرق کردن آنها در جریان تظاهرات علیه دستگیری خان، در پیشاور، پاکستان، در روز سه شنبه، 9 می 2023، گاز اشک آور پرتاب می کند. (عکس AP /محمد سجاد (AP)

تلویزیون GEO پاکستان فیلمی را پخش کرد که نشان می دهد او روی صندلی نشسته و اسنادی در دست دارد. آرام اما خسته به نظر می رسید.

در آخرین مورد، خان متهم به پذیرش میلیون‌ها دلار اموال در ازای اعطای منافع به یک سرمایه دار دارایی شده است.

دفتر ملی پاسخگویی که در حال تحقیق است، خواستار بازداشت او به مدت 14 روز شد، اما دادگاه هشت روز اجازه داد.

تیم حقوقی خان این بازداشت را در دادگاه اسلام آباد به چالش کشیده است و در حال بررسی انجام همین کار در دادگاه عالی کشور است.

دفتر ملی پاسخگویی مقامات سابق از جمله نخست وزیران سابق، سیاستمداران و افسران نظامی بازنشسته را بازداشت و تحقیق کرده است.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در یک کنفرانس خبری در بیمارستان شوکت خانم در لاهور/ (AP)

اما برخی این دفتر را ابزاری می دانند که توسط صاحبان قدرت، به ویژه ارتش، برای سرکوب مخالفان سیاسی استفاده می شود.

زمانی که خان در قدرت بود، دولت او شهباز شریف، رهبر وقت مخالفان را از طریق دفتر دستگیر کرد.

شریف زمانی که توانست خان را برکنار کند با چندین پرونده فساد مواجه بود. اتهامات بعداً به دلیل کمبود شواهد لغو شد.

هنگامی که وی روز سه شنبه بازداشت شد، خان به اتهامات متعدد اختلاس توسط پلیس اسلام آباد در دادگاه حاضر شد.

هنگامی که او در دادگاه حاضر شد، ده‌ها مامور از دفتر حسابرسی با حمایت نیروهای شبه‌نظامی به سالن دادگاه یورش بردند و پس از اینکه محافظان خان از باز کردن درب امتناع کردند، شیشه‌ها را شکستند.

نیروهای شبه نظامی پاکستان در دادگاهی که عمران خان نخست وزیر سابق در اسلام آباد حضور دارد، راه می روند. (AP)

اوباش خشمگین از دستگیری چشمگیر، محل اقامت یک ژنرال ارشد ارتش در شرق شهر لاهور را به آتش کشیدند و هواداران به مقر ارتش در شهر پادگان راولپندی در نزدیکی اسلام آباد، پایتخت، حمله کردند.

آنها به ساختمان اصلی که دفاتر فرمانده ارتش ژنرال عاصم منیر بود نرسیدند.

تظاهرکنندگان دیگر سعی کردند خود را به محل اقامت نخست وزیر در لاهور برسانند، اما با باتوم در دست پلیس رانده شدند. باز هم بیشتر به خودروهای حامل نیرو حمله کردند و با چوب به سربازان مسلح حمله کردند. تاکنون پلیس و سربازان به سوی معترضان شلیک نکرده اند.

ارتش در مورد حملات به تاسیسات خود اظهار نظری نکرده است. هیچ یک از رهبران حزب خان حملات به ارتش را محکوم نکردند، اگرچه آنها از هواداران خود خواسته اند که صلح آمیز باشند.

تا صبح، پلیس گفت که حدود 000 معترض همچنان محل اقامت سپهبد سلمان فیاض غنی، یک فرمانده ارشد منطقه ای در لاهور را محاصره کرده اند.

آنها برای نظامیان شعارهایی از جمله “خان خط قرمز ماست و شما از آن عبور کردید” سر دادند.

پرسنل امنیتی خصوصی راه را برای خودروی حامل عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان باز می کنند. (AP)

غنی و اعضای خانواده‌اش به مکان امن‌تری منتقل شدند که اوباش روز سه‌شنبه برای اولین بار به خانه‌شان حمله کردند.

خان در نهایت روز چهارشنبه در پرونده اصلی اختلاس متهم شد و خود را بی گناه دانست.

در میان خشونت، مقامات مخابراتی پاکستان رسانه های اجتماعی از جمله توییتر را مسدود کردند. دولت همچنین خدمات اینترنت را در اسلام آباد و دیگر شهرها متوقف کرد.

کلاس‌ها در برخی مدارس خصوصی روز چهارشنبه لغو شد و چندین سایت رسانه‌های اجتماعی به حالت تعلیق درآمدند و میلیون‌ها نفر را از دسترسی محروم کردند.

سه تا از خطرناک ترین جاده های دنیا

خطرناک ترین جاده جهان در مقصد توریستی محبوب استرالیا است

گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل اعلام کرد که از گزارش‌هایی مبنی بر مسدود کردن دسترسی مقامات پاکستانی به شبکه‌های اینترنت تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی نگران است.

عفو بین الملل از مقامات خواست خویشتنداری نشان دهند و گفت که درگیری بین مجریان قانون و حامیان خان خطر نقض حقوق بشر را به همراه دارد.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.