مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در برابر هیئت منصفه درباره دونالد ترامپ و شورش‌های کنگره در 6 ژانویه شهادت می‌دهد.

سابق مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا منابع آگاه به سی ان ان گفتند که به یک هیئت منصفه فدرال که در مورد پیامدهای انتخابات 2020 و اقدامات رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ و دیگران تحقیق می کند شهادت داده است.

این شهادت نقطه‌ای مهم در تحقیقات جنایی است و اولین بار در تاریخ مدرن، معاون رئیس‌جمهوری مجبور می‌شود درباره رئیس‌جمهوری که در کنارش خدمت می‌کرد شهادت دهد.

پنس قرار بود برای اولین بار تحت سوگند گفتگوهای مستقیم خود با ترامپ را که منتهی به 6 ژانویه 2021 بود، بازگو کند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده در برابر هیئت منصفه بزرگی که در مورد شورش‌های 6 ژانویه تحقیق می‌کرد، شهادت داده است. (الکس وروبلسکی/ خبرگزاری فرانسه/ گتی)

ترامپ بارها او را تحت فشار ناموفق قرار داد تا مانع از نتیجه انتخابات 2020 شود، از جمله صبح روز 6 ژانویه در یک تماس تلفنی خصوصی، و یک قاضی فدرال قبلاً حکم داده بود که پنس می تواند مجبور شود مکالمات این دو نفر را بازگو کند که در آن ترامپ ممکن است فاسد عمل کرده باشد.

دیدار پنس با بازرسان در حالی انجام می شود که او در حال بررسی چالش احتمالی ترامپ برای نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 است و شهادت او احتمالاً واکنش منفی شدید رئیس سابقش را به دنبال خواهد داشت.

پنس به‌عنوان بخشی از حضورهای سیاسی و تور اخیر خود با کتاب، مکرراً در مورد امتناع از انجام دستور ترامپ در 6 ژانویه و در عوض پیروی از قانون اساسی صحبت می‌کند. اما او از صحبت تحت سوگند به عنوان بخشی از هرگونه تحقیق اجتناب کرده بود.

هیئت منصفه بزرگ در واشنگتن دی سی، که جلسات آن مخفی است، درست قبل از ساعت 9 صبح به وقت شرقی صبح پنجشنبه (11 شب پنجشنبه به وقت محلی) گرد هم آمدند. این مصادف بود با افزایش امنیت در داخل دادگاه و دو خودروی شاسی بلند با شیشه‌های رنگی افرادی را به سمت ساختمان می‌بردند.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.
اعتقاد بر این است که پنس در روز شورش ها با دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا درگیر شد. (AP)

تحقیقات بازپرس ویژه جک اسمیت در مورد تلاش های ترامپ برای جلوگیری از نتیجه انتخابات مدت هاست که به دنبال زیر سوال بردن پنس با توجه به نزدیکی او به ترامپ در کاخ سفید بوده است.

پنس و ترامپ هر دو به دادگاه رفتند تا احضاریه بی سابقه خود را متوقف کنند. اما قضات دادگاه و استیناف به پنس دستور دادند تا درباره گفتگوهای مستقیم خود با رئیس‌جمهور وقت شهادت دهد – تصمیم‌هایی که با چندین دادگاه دیگر در مورد ضرر و زیان‌هایی که ترامپ در تلاش بود مانع از شهادت مقامات ارشد دولتش شود، همسو بود.

آخرین تصمیم – از دادگاه استیناف منطقه دی سی، که از کمک اضطراری به ترامپ خودداری کرد – چهارشنبه شب صادر شد.

پرونده - شورشیان خشن وفادار به رئیس جمهور دونالد ترامپ در خارج از ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن در 6 ژانویه 2021 ایستاده اند.
در 6 ژانویه 2020، با هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده، شورش خشونت آمیزی رخ داد. (AP)

این پرونده پنس را در موقعیت منحصر به فردی برای تعیین اختیارات دفتر سابق خود قرار داده است – و دادگاه حتی به معاون رئیس جمهور سابق این توانایی را داده بود که در زمانی که به عنوان رئیس سنا در ژانویه خدمت می کرد، از اقدامات جنایی خودداری کند. 6.

با این حال، بسیاری از چیزهایی که به نظر می رسد تیم اسمیت به آن علاقه مند است، توسط هیئت منصفه قابل دستیابی است.

ارتباط پنس و ترامپ قبل از 6 ژانویه

گفتگوهای ترامپ با پنس و در مورد پنس در روزهای قبل از شورش کنگره ایالات متحده مورد توجه بازرسان تحقیقاتی این حمله بوده است.

اگرچه پنس از شهادت در مقابل کمیته منتخب مجلس که در مورد شورش تحقیق می‌کرد، خودداری کرد، اما افرادی که در مدار ترامپ بودند به کمیته درباره تماس تلفنی داغی که او با پنس در روز حمله داشت و در آن او به معاون رئیس‌جمهورش توهین کرد، گفتند.

پنس و ترامپ در جریان حمله به ساختمان کنگره، که در آن بسیاری از حامیان ترامپ با عصبانیت به دنبال او بودند، صحبت نکردند و پنس به سختی از جمعیتی که به سمت مجلس سنا می رفتند فرار کرد.

پرونده - در این عکس 6 ژانویه 2021، حامیان ترامپ، از جمله داگلاس جنسن، مرکز، با پلیس کنگره ایالات متحده در راهروی خارج از اتاق سنا در ساختمان کنگره در واشنگتن روبرو می شوند.  کارگر ساختمانی آیووا و پیرو QAnon، جمعه، 16 دسامبر 2022، به دلیل نقشش در قیام 6 ژانویه 2021 به پنج سال زندان محکوم شد.
اغتشاشگران در تلاش بودند تا از تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات جلوگیری کنند. (AP)

بسیاری از آنچه در مورد ارتباطات ترامپ با پنس که منجر به شورش شد، شناخته شده است، از خاطراتی است که معاون سابق رئیس جمهور سال گذشته منتشر کرد، و همچنین از افرادی که در تحقیقات مجلس نمایندگان درباره این حمله شهادت دادند.

نیکلاس لونا، دستیار ویژه سابق ترامپ، گفت که او به یاد دارد که ترامپ پنس را “آشکار” خطاب کرده بود. لونا گفت که او چیزی را به یاد آورد که ترامپ گفت: “چهار یا پنج سال پیش تصمیم اشتباهی گرفتم.”

و جولی رادفورد، رئیس دفتر سابق ایوانکا ترامپ، گفت که به یاد می آورد که ایوانکا ترامپ به او گفته بود “پدرش به تازگی گفتگوی ناراحت کننده ای با معاون رئیس جمهور داشته است.”

رادفورد گفت که به او گفته شده است که ترامپ پنس را “کلمه P” و با اشاره به یک اصطلاح تحقیر آمیز خوانده است.

از سوی پنس، بسیاری از اظهارنظرهای عمومی او در مورد گفتگوهایش با ترامپ در روزهای قبل و بعد از شورش، او در خاطراتش فاش کرد.

شورش، خشونت و مرگ پس از هجوم کاپیتول

پنس در این کتاب نوشت که ترامپ در روزهای قبل از حمله به او گفته بود که نفرت صدها هزار نفر را برانگیخته خواهد کرد، زیرا او “بیش از حد صادق” بود تا بتواند نتایج انتخابات 2020 را باطل کند.

معاون سابق رئیس جمهور همچنین در این کتاب گفت که پس از اینکه ترامپ در یک تماس تلفنی در 5 دسامبر «برای اولین بار به چالش کشیدن نتایج انتخابات در مجلس نمایندگان اشاره کرد، از مشاور عمومی خود خواست تا توضیحاتی در مورد رویه های قانون شمارش انتخابات ارائه دهد. “

پنس نوشت، در ناهار 21 دسامبر، او سعی کرد ترامپ را به گوش دادن به توصیه های تیم مشاور کاخ سفید و نه وکلای خارجی هدایت کند، پیشنهادی که رئیس جمهور وقت آن را سرنگون کرد.

و پنس نوشت که ترامپ در یک تماس تلفنی در روز سال نو به او گفت: “تو بیش از حد صادقی” و پیش بینی کرد که “صدها هزار نفر از جرات شما متنفر خواهند شد” و “مردم فکر خواهند کرد که شما احمقی هستید.”

پنس نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، من شک ندارم که بی‌نظمی و تقلب وجود داشته است».

این فقط یک سوال است که چه کسی تصمیم می گیرد و طبق قانون که کنگره است.»