مریخ نورد چینی نشانه هایی از آب اخیر را در تپه های شنی پیدا کرده است

بر اساس مشاهدات تپه‌های ماسه‌ای مریخ، آب ممکن است بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد در مریخ گسترده‌تر و جدیدتر باشد. مریخ نورد چین.

این یافته مناطق جدید و بالقوه حاصلخیز را در مناطق گرم‌تر مریخ نشان می‌دهد که در آن شرایط ممکن است برای وجود حیات مناسب باشد، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

اخبار روز جمعه چند روز پس از آن منتشر شد که رهبران مأموریت اذعان کردند که مریخ نورد ژرونگ از زمانی که نزدیک به یک سال پیش برای زمستان مریخ به خواب زمستانی رفته بود، هنوز بیدار نشده است.

بر اساس مشاهدات مریخ نورد چین از تپه های شنی مریخ، آب ممکن است بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، در مریخ گسترده تر و جدیدتر باشد. (AP)

ژانگ رونگ چیائو، طراح ارشد این ماموریت، گفت که صفحات خورشیدی آن احتمالاً با گرد و غبار پوشانده شده است که منبع انرژی آن را خفه کرده و احتمالاً از کار مجدد مریخ نورد جلوگیری می کند.

قبل از اینکه ژرونگ ساکت شود، تپه های شنی غنی از نمک را با شکاف ها و پوسته ها مشاهده کرد که به گفته محققان احتمالاً تا چند صد هزار سال پیش با ذوب یخبندان صبحگاهی یا برف مخلوط شده بود.

محدوده تاریخی تخمینی آنها برای زمانی که شکاف ها و سایر ویژگی های تپه های شنی در Utopia Planitia مریخ، دشتی وسیع در نیمکره شمالی شکل گرفته اند: زمانی پس از 1.4 میلیون تا 400000 سال پیش یا حتی جوان تر.

شرایط در آن دوره مشابه شرایط کنونی مریخ بود، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خشک شده بودند و دیگر مانند میلیاردها سال قبل جریان نداشتند.

این تیم مستقر در پکن در مطالعه‌ای که در Science Advances منتشر شده است، نوشت: مطالعه ساختار و ترکیب شیمیایی این تپه‌ها می‌تواند بینش‌هایی درباره «امکان فعالیت آب» در این دوره ارائه دهد.

این یافته مناطق جدید و بالقوه حاصلخیز را در مناطق گرمتر مریخ نشان می دهد که شرایط ممکن است برای وجود حیات مناسب باشد. (AP)

Xiaoguang Qin، یکی از نویسندگان موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک در ایمیلی گفت: “ما فکر می کنیم که می تواند مقدار کمی باشد … بیشتر از یک لایه آب روی سطح نیست.”

مریخ نورد مستقیماً هیچ آبی را به شکل یخ یا یخ شناسایی نکرد. اما کین گفت شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و مشاهدات دیگر فضاپیماها در مریخ نشان می‌دهد که حتی امروزه در زمان‌های خاصی از سال، شرایط می‌تواند برای ظاهر شدن آب مناسب باشد.

فردریک اشمیت، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه پاریس-ساکلی، که بخشی از این مطالعه نبود، گفت: آنچه در مورد این مطالعه قابل توجه است این است که تپه‌ها چقدر جوان هستند.

او در ایمیلی گفت: «این به وضوح یک قطعه علمی جدید برای این منطقه است.

به گفته دانشمندان چینی، محفظه‌های کوچک آب حاصل از ذوب شدن یخ یا برف، مخلوط با نمک، احتمالاً منجر به ترک‌های کوچک، سطوح سخت پوسته‌ای، ذرات سست و سایر ویژگی‌های تپه‌های شنی مانند فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها می‌شود. آنها باد و همچنین یخبندان ناشی از دی اکسید کربن را که بخش عمده جو مریخ را تشکیل می دهد، رد کردند.

اولین تصویر از سیاهچاله که مواد را به فضا منفجر می کند

یخبندان مریخی از مأموریت‌های وایکینگ‌های دهه 1970 ناسا مشاهده شده است، اما تصور می‌شد این غبارآلودگی خفیف یخبندان صبحگاهی در مکان‌های خاصی در شرایط خاص رخ می‌دهد.

مری بورک از کالج ترینیتی دوبلین، کارشناس زمین شناسی مریخ، گفت: این مریخ نورد اکنون شواهدی ارائه کرده است که نشان می دهد ممکن است توزیع گسترده تری از این فرآیند در مریخ نسبت به آنچه قبلا شناسایی شده بود وجود داشته باشد.

او افزود: هر چقدر هم که این طاقچه آبکی کوچک باشد، می تواند برای شناسایی محیط های قابل سکونت مهم باشد.

ژورونگ شش چرخ که در سال 2020 پرتاب شد – که در اساطیر چینی به نام خدای آتش نامگذاری شده است – در سال 2021 به مریخ رسید و یک سال را به پرسه زدن در اطراف گذراند و قبل از اینکه در ماه مه گذشته به خواب زمستانی رفت. این مریخ نورد بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده بود عمل کرد و 1921 متر را طی کرد.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.