معاون نخست وزیر بریتانیا پس از تحقیقات قلدری استعفا داد

انگلستان دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر روز جمعه پس از آن که تحقیقات مستقل نشان داد او کارمندان دولت را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، استعفا داد، هرچند او از این گزارش انتقاد کرد و آن را «نقص» خواند.
اعلام راب یک روز پس از نخست وزیری اعلام شد ریشی سوناک یافته‌هایی در مورد هشت شکایت رسمی دریافت کرد مبنی بر اینکه راب، که وزیر دادگستری نیز هست، در طول دوره قبلی در آن دفتر و در حین خدمت به عنوان وزیر خارجه بریتانیا و وزیر برگزیت، نسبت به کارکنان بدرفتاری داشته است.

راب، 49 ساله، ادعاهایی را که کارکنانش را تحقیر و تحقیر کرده است، رد کرد و گفت که “همیشه حرفه ای رفتار می کند”، اما گفت که استعفا می دهد زیرا قول داده بود در صورت تایید شکایت های قلدری این کار را انجام دهد.

دومینیک راب، معاون نخست وزیر بریتانیا، خیابان داونینگ 10 را در لندن ترک می کند. (AP)

راب در نامه استعفای خود گفت که تحقیقات دو یافته مبنی بر قلدری علیه او به دست آورد و بقیه را اخراج کرد.

او یافته‌ها را “نقص” خواند و گفت که این تحقیق با “پایین گذاشتن آستانه برای قلدری” یک سابقه خطرناک ایجاد کرد.

راب گفت که استعفا داده است زیرا از آنجایی که قول داده بود “مجبور بود” استعفا دهد.

این استعفا، سوناک را از کار دشوار تصمیم گیری در مورد سرنوشت معاون ارشد خود باز می دارد.

اگر او راب را اخراج می کرد، در وهله اول به خاطر استخدام او در معرض انتقاد قرار می گرفت. اگر او را در این سمت نگه می داشت، به دلیل عدم اجرای وعده خود برای بازگرداندن تمامیت به دولت محافظه کار مورد انتقاد قرار می گرفت.

سوناک گزارش تحقیقات را صبح پنجشنبه دریافت کرد و بلافاصله تصمیمی نگرفت. سخنگوی مکس بلین، که قبل از استعفای راب صحبت می کرد، گفت که سوناک همچنان به راب “اعتماد کامل” دارد در حالی که گزارش را بررسی می کند.

آئین نامه رفتاری وزیران، وزرا را ملزم می کند که با مردم با احترام رفتار کنند و روابط مناسب و مناسب با همکاران، کارمندان دولت و کارکنان داشته باشند. می گوید آزار و اذیت، تبعیض و قلدری قابل تحمل نخواهد بود.

این استعفا، ریشی سوناک را از کار دشوار تصمیم گیری در مورد سرنوشت معاون ارشد خود باز می دارد. (AP)

راب در سال 2010 به عضویت پارلمان انتخاب شد و در سال 2019 قبل از اینکه حمایت خود را از بوریس جانسون حمایت کند، تلاش کرد تا رهبر حزب محافظه کار شود. او که در زمان جانسون معاون نخست وزیر منصوب شد، زمانی که جانسون در آوریل 2020 به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری شد، برای مدت کوتاهی مسئولیت دولت را بر عهده گرفت.

راب در نامه خود گفت که او “عمداً کسی را تحقیر نکرده است” و “واقعاً برای هر گونه استرس یا توهین ناخواسته ای که مقامات احساس کردند متاسفم”.

او خاطرنشان کرد که تحقیقات به این نتیجه رسیده است که او “به کسی فحش نداده یا فریاد نکشیده است، چه رسد به اینکه چیزی پرتاب کند یا کسی را مرعوب کند”.

تحقیقات قلدری آخرین سردرد اخلاقی برای سوناک است که قول داد پس از سه سال بی ثباتی در زمان جانسون و لیز تراس، نظم و یکپارچگی را به دولت بازگرداند. رسوایی‌های متعدد جانسون را در تابستان 2022 سرنگون کرد و تراس در اکتبر پس از شش هفته حضور در سمت خود، زمانی که برنامه‌های اقتصادی کاهش مالیات او جرقه‌ای در بازارهای مالی ایجاد کرد، استعفا داد.

اما سوناک تلاش کرده است تا اتهامات اپوزیسیون مبنی بر اینکه دولت محافظه کار همچنان در رسوایی و شلوغی فرو رفته است را از بین ببرد.