ناخواسته فضایی ESA آژانس فضایی اروپا را پاکسازی می کند

آژانس فضایی اروپا (ESA) قراردادی را با شرکت فناوری سوئیس ClearSpace SA امضا کرده است که براساس آن این جفت ارز اولین کسی است که ناخواسته های فضایی را از مدار خارج می کند.
مأموریت مشترک ، معروف به ClearSpace-1، شامل پرتاب یک موشک کوچک است که آداپتور محموله 112 کیلوگرمی وسپا را می گیرد.
برداشت هنرمند از هنر پاک کردن ناخواسته فضایی ClearSpace-1. (آژانس فضایی اروپا / ClearSpace SA) (عرضه شده)

وسپا پس از پرتاب ماهواره در سال 2013 ، 800 کیلومتری زمین – منطقه ای پر جمعیت از وسایل فضایی – باقی مانده است.

پس از ایمن سازی وسپا ، فضاپیمای ClearSpace-1 آن را از مدار خارج می کند تا در جو بسوزد.

ESA هشدار داده است که پس از شش دهه مأموریت به ستاره ها ، اکنون هزاران قطعه ناخواسته فضایی در مدار زمین وجود دارد.

ناخواسته فضایی می تواند با سرعت متوسط ​​27000 کیلومتر در ساعت حرکت کند ، به این معنی که حتی تکه های ریز باقی مانده مانند رنگ نیز می توانند به ماهواره ها آسیب برسانند.

اجسام دور انداخته شده شامل تقویت کننده های موشک خرج شده هستند، ماهواره های مرده و آوارهای ناشی از تظاهرات موشکی ضد ماهواره ای نظامی. ناخواسته به شدت در مناطقی از مدار نزدیک به سطح زمین متمرکز شده است. و اگرچه خطر زیادی برای انسانهای روی زمین ندارد ، اما انبوهی از ماهواره های فعال را تهدید می کند که انواع خدمات را ارائه می دهند ، از جمله ردیابی هوا ، مطالعه آب و هوای زمین و ارائه خدمات مخابراتی.
ناسا تخمین می زند 500000 قطعه ناخواسته فضایی در اطراف زمین وجود دارد. بقایا به شدت در مناطقی از مدار نزدیک به سطح زمین متمرکز شده اند. (ناسا)

سخنگوی ESA گفت: “در تقریبا 60 سال فعالیت فضایی ، بیش از 5550 پرتاب منجر به ایجاد حدود 42000 شی ردیابی شده در مدار شده است که از این تعداد حدود 23000 مورد در فضا باقی مانده و به طور منظم ردیابی می شوند.”

“با نرخ های پرتاب سالانه امروز به طور متوسط ​​نزدیک به 100 ، و با ادامه خرابی ها با نرخ متوسط ​​تاریخی چهار تا پنج در سال ، تعداد اشیا باقی مانده در فضا به طور پیوسته افزایش می یابد.”

این آوار همچنین ایستگاه فضایی بین المللی را تهدید می کند ، جایی که خدمه فضانوردان از سال 2000 در آن زندگی می کنند و امسال نیز به دلیل وجود بقایای فضایی مجبور شده است مدار خود را سه بار تنظیم کند.

قرار است ماموریت ClearSpace-1 در سال 2025 آغاز شود.

بیست سال ایستگاه فضایی بین المللی