نیوزلندی ها برای زندگی بهتر به استرالیا نگاه می کنند

سارا آرنولد هنوز روزی را به یاد می آورد که همسرش سه کلمه جادویی را گفت.

برای سال‌ها، زوج نیوزیلندی اهل کاپیتی هفته به هفته زندگی می‌کردند و در تلاش برای یافتن زمانی برای گذراندن با دخترشان بودند، تا اینکه یک روز هویا از سر کار به خانه آمد و به او گفتند که مدت‌ها انتظار افزایش دستمزدشان 50 درجه سانتی‌گراد در ساعت خواهد بود. .

او وارد در شد و تنها چیزی که گفت این بود که «بلیت‌ها را رزرو کنید».

سارا آرنولد و خانواده‌اش در سال 2007 NZ را به مقصد استرالیا ترک کردند و در حالی که چند سال پیش بازگشتند تا کارها را انجام دهند، اکنون به پرث بازگشته‌اند و خانه‌ای می‌سازند.
سارا آرنولد و خانواده‌اش در سال 2007 NZ را به مقصد استرالیا ترک کردند و در حالی که چند سال پیش بازگشتند تا کارها را انجام دهند، اکنون به پرث بازگشته‌اند و خانه‌ای می‌سازند. (عرضه شده)

16 سال پس از عبور این جنگنده از خندق، کارشناسان نگرانند که به زودی هزاران کیوی دیگر به آنها ملحق شوند که نیوزلند نمی تواند از دست دادن آنها استفاده کند.

اعلامیه دولت استرالیا از شهروندی آسان تر برای کیوی ها هشدارهایی را در مورد بدتر شدن کمبود مهارت در نیوزلند ایجاد کرده است، زیرا کیوی ها در نهایت وسوسه می شوند به اوز بروند، یا کسانی که قبلاً آنجا هستند ترجیح می دهند برنگردند.

شی پیترز، مدیر عامل شرکت کاریابی رابرت والترز، می‌گوید NZ با فشارهای تورمی و هزینه بالای زندگی که آن را به مکانی دشوار برای زندگی تبدیل می‌کند، در یک پرتگاه مهارت‌ها قرار دارد.

و بسیاری از مردم در حال کاهش نرخ بهره پایین و به سمت بالاتر حرکت کنید، کیوی ها به دنبال زندگی بهتر در خارج از کشور هستند.

“… یک فشار اقتصادی واقعی برای نیوزیلندی ها وجود دارد تا به کشورهایی با درآمد بالاتر مهاجرت کنند و استرالیا کشوری با درآمد بالاتر است.”

پیترز هشدار می دهد که نیوزلند در حال حاضر میزان بالایی از متخصصان جوان را به OE از دست می دهد و توسعه شهروندی اقامت در استرالیا را آسان تر می کند.

مجموعه مهارت‌هایی که به Aotearoa می‌آیند به سادگی با کسانی که بیرون می‌روند مطابقت ندارد، زیرا کسانی که بازگشته‌اند اغلب به دنبال مستقر شدن در موقعیت‌های رهبری هستند و در انتهای دیگر حرفه خود هستند.

نیوزلند واقعاً با کمبود «انجام‌کنندگان» مواجه خواهد شد و این چیزی است که من پیش‌بینی می‌کنم در 24 ماه آینده بیاید.»

کشور باید خود را برای متخصصان جوان جذاب‌تر کند وگرنه اقتصاد واقعاً آسیب خواهد دید.

ما باید صنایعی را هدف قرار دهیم که به طور خاص در آنها مهارت کوتاهی داریم.

در نهایت، NZ در موقعیت بسیار سختی قرار دارد: “استرالیا در حال حاضر مکان بسیار جذاب تری برای رفتن است زیرا نرخ های پرداخت بسیار بالاتر است.”

کامرون باگری، اقتصاددان نیز انتظار داشت که این توسعه عامل بزرگی در تصمیم گیری مردم برای خروج باشد.

کاملاً مشخص است که NZ یک رکود تمام عیار خواهد داشت و اجماع بر این است که استرالیا از آن جلوگیری می کند.

باگری گفت که نیوزلند به طور کلی در دهه‌ها در مورد مهاجرت عملکرد خوبی داشته است، اما اکنون در حال ورود به یک محیط جهانی است که در آن رقابت برای کارکنان تحت تأثیر «روندهای ساختاری مانند جمعیت‌شناسی» تشدید شده است.

او معتقد بود که کارکنان مراقبت های بهداشتی از جمله کسانی هستند که ممکن است بیشتر وسوسه شوند که کشور را ترک کنند.

پرستار ثبت نام شده سالی آن کولمور قبلاً آنجا را ترک کرده است و برنامه ای برای بازگشت ندارد و اعلام شهروندی را به عنوان یک تغییر بازی توصیف می کند: “ما قطعاً به آن عمل خواهیم کرد.”

سالی آن کولمور NZ را ترک کرد تا به عنوان سرپرست پرستار ثبت شده در Mineral Resources در استرالیا کار کند.
سالی آن کولمور NZ را ترک کرد تا به عنوان سرپرست پرستار ثبت شده در Mineral Resources در استرالیا کار کند. (عرضه شده)
او وارد شده است پرت برای حدود هفت سال و در حالی که پسر استرالیایی الاصل او وقتی 10 ساله شد به طور خودکار تابعیت دریافت می کرد، اکنون دیگر هیچ انتظاری برای او یا والدین کیویش نخواهد بود.
حقوق کلمور در شرکت معدن منابع معدنی حداقل سه برابر آن چیزی است که او می توانست در NZ به دست آورد، و مزایای شرکت غیرقابل مقایسه است.
که تقریبا 5000 پرستار، حدود 8 درصد از نیروی کار پرستاری NZ که از ماه اوت برای تمرین در استرالیا ثبت نام کرده اند، جای تعجب ندارد.

Infometrics از سال 1994 میانگین درآمد را در نیوزیلند و استرالیا ردیابی کرده است که نشان می دهد استرالیایی ها معمولا حداقل 200 دلار نیوزیلند در هفته دستمزد بهتری دارند.

اما براد اولسن، مدیر اجرایی Infometrics هشدار می دهد که فکر نکنید که چمن همیشه سبزتر است.

ارقام تورم این هفته نرخ های NZ کمتر از استرالیا بود.

“اگر می توانستیم سبک زندگی خود را داشته باشیم، اگر می توانستیم این پول را به دست آوریم و هزینه مسکن و زندگی مثل قبل نبود، به عقب برمی گشتیم. اما این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.”

“از نظر شغل، اگر آنها به صراحت همیشه حقوق بهتری داشتند و شرایط بهتری داشتند… چرا کسی باید در نیوزلند باشد؟”

با این وجود، نیوزلندی ها هنوز در حال ترک هستند.

روند پیش از ابتلا به کووید (COVID) که تعداد بیشتری از کیوی ها به استرالیا می رفتند نسبت به بالعکس، پس از معکوس شدن زمانی که همه گیری شیوع پیدا کرد، از سر گرفته شده است.

در طول سال تا سپتامبر 2022 (آخرین داده های موجود) 5400 نفر از استرالیا به NZ نقل مکان کردند، با کمی بیش از 8500 کیوی به استرالیا نقل مکان کردند.

و در حالی که اولسن به آنها ملحق نخواهد شد، تنها به این دلیل نیست که اقتصاددانی که نمی تواند مکان های زیادی را در نقشه استرالیا مشخص کند، چندان برای کشور مفید نخواهد بود.

“شخصاً بیشتر به این دلیل است که نمی‌توانم گرما را در بهترین زمان تحمل کنم، و استرالیایی‌ها می‌توانند مارها و عنکبوت‌های خود را نگه دارند، من کاملاً خوشحالم که کیوی اینجا داریم.”

یکی از کیوی هایی که به اینجا باز نمی گردد، جیمز ایرلند است که قصد دارد در اول جولای برای شهروندی درخواست دهد.

این مرد 36 ساله در سال 2018 پس از درخواست برای شغلی در بخش حمل و نقل عمومی بسیار خوب بود که نمی توان نادیده گرفت، به ملبورن نقل مکان کرد.

جیمز ایرلند و نامزدش جولیا.  ایرلند برای فرصت های کاری بهتر به استرالیا نقل مکان کرد و به NZ باز نخواهد گشت.
جیمز ایرلند و نامزدش جولیا. ایرلند برای فرصت های کاری بهتر به استرالیا نقل مکان کرد و به NZ باز نخواهد گشت. (عرضه شده)

اساساً همان کاری بود که من در اوکلند انجام می‌دادم، اما تقریباً دو برابر دستمزد برای همان شغل».

در حالی که پول نقش مهمی در تصمیم اولیه او داشت، فرصت‌های شغلی آینده، رویدادها و شیوه زندگی او نیز باعث ماندگاری او شده است.

“همه چیز بیشتر است – اینجا همه چیز کمی روشن تر و درخشان تر است.”

او می‌گوید که در سفرهای خود به خانه و به‌ویژه سوپرمارکت‌ها، جایی که تصمیم او بیشتر تثبیت شده است.

اگرچه پنیر در آن گرانتر است ملبورن، سایر اقلام خواربار ارزان تر هستند. در مورد اجاره هم همینطور

“به هیچ وجه اینجا عالی نیست… با این حال دستمزدها بسیار بالاتر است، و به نظر می رسد سطح استرس هزینه زندگی 50 درصد پایین تر است. به نظر می رسد که این فشار چندان شدید نیست.”

در مورد جنبه های منفی؟ زیاد نیستن

جدا بودن از خانواده مهم است و سنگ محک فرهنگی Aotearoa تنها چیزهایی هستند که فاقد آن هستند.

ژاندل ها تبدیل به جوراب شلواری و سیب زمینی شیرین کومارا شده اند.

در نهایت، ایرلند سایر کیوی ها را تشویق می کند که این حرکت را انجام دهند یا حداقل به طور جدی در مورد آن فکر کنند.

و اگرچه شهروندی در آینده کوتاه مدت او تغییر چندانی نخواهد کرد، اما این تعهد به کشوری است که او عمیقا دوستش دارد.

این به خودم و اطرافیانم ثابت می کند که برای همیشه اینجا هستم؛ من به خانه نمی آیم.»

در مورد whānau سارا آرنولد؟ شانزده سال بعد از این سه کلمه جادویی، آنها دیگر برنخواهند گشت – اگرچه این به خاطر عدم تلاش نیست.

“ما دو سال تلاش کردیم تا خانه ای در نیوزیلند بخریم؛ یک سال به پرث بازگشته ایم و به تازگی مجوز ساخت خانه را گرفته ایم. این دلیلی است که ما به اینجا برگشتیم – ما یک وام مسکن می خواهیم.”

در حالی که آرنولد و دو فرزند کوچکترش در حال حاضر دارای تابعیت دوگانه هستند، اخبار روز شنبه به این معنی است که تیایا 23 ساله می تواند اکنون و هویا تا سه سال دیگر درخواست دهند.

تبلیغات در فرودگاه اوکلند که کیوی را وسوسه می کند تا برای پرداخت بهتر از خندق بپرد.
تبلیغات در فرودگاه اوکلند که کیوی را وسوسه می کند تا برای پرداخت بهتر از خندق بپرد. (چیز)

و این یک آرامش است، زیرا زندگی خوب است.

هویا اکنون تقریباً دو برابر آنچه می تواند در NZ درآمد دارد و خانه در حال ساخت است.

آنها دلتنگ خانواده هویا و فرهنگ مائوری آئوتاروا هستند، اما آرنولد می‌گوید بیشتر این همه ما هستیم که او واقعاً برای آنها متاسف است.

تنها تاسف من این است که نتوانستیم این همه را در خانه داشته باشیم، که همه کیوی ها نمی توانند آنچه را که ما در اینجا داریم تجربه کنند.”

چالشی برای بهتر کردن نیوزلند

رهبر ملی کریستوفر لوکسون می‌گوید که مسیر آسان‌تر شهروندی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد: “کیوی کمک قابل توجهی به استرالیا می‌کند و آنها باید از همان حقوقی برخوردار شوند که استرالیایی‌ها در این کشور دریافت می‌کنند.”

با وجود آن، این همچنین یادآور این است که بسیاری از نیوزلندی ها به دنبال زندگی بهتر هستند.

همچنین این یک چالش است که آیا می‌توانیم NZ را به پیشنهاد قانع‌کننده‌ای تبدیل کنیم که نمی‌خواهند آن را ترک کنند؛ آن را به مکانی تبدیل کنیم که مردم بخواهند در آن زندگی کنند، کار کنند و کسب‌وکار را اداره کنند.»

دیوید سیمور، رهبر حزب ACT، می‌گوید اگرچه خبر خوبی برای نیوزلندی‌های استرالیایی است که خواهان شهروندی هستند، اما نشانه‌ای است که دولت تسلیم شده است.

نادیده گرفتن آرامشی که این امر به کیوی ها در استرالیا می دهد بسیار سخت است، اما غم انگیز است که یکی از بزرگترین دستاوردهای حزب کارگر کمک به مردم برای خروج از کشور است و این در واقع تصمیمی است که توسط یک دولت در کانبرا گرفته شده است.

سوال این است که نیوزلند چگونه نگهداری کیوی را در اینجا جذاب تر می کند.

او می‌گوید NZ باید بهره‌وری خود را بهبود بخشد که “بر کیفیت مراقبت‌های بهداشتی تاکید می‌کند که قناری در معدن زغال‌سنگ با خروج پرستاران است.”

وینستون پیترز، رهبر NZ First می گوید که این اعلامیه سرانجام تصمیم “فاجعه بار” سال 2001 را که به طور جدی به روابط بین کشورها آسیب زد و باعث شد کیوی ها در استرالیا حقوق خود را از دست دادند، به رسمیت بشناسد.

“این تعمیر شده است و شما نمی توانید با موفقیت بحث کنید. مردم حق خروج دارند، وظیفه ما ساختن جامعه ای است که آنها می خواهند در آن بمانند.”

این مقاله برای اولین بار در چیز و با اجازه در اینجا بازنشر می شود.