هری بلافونته، فعال و سرگرم کننده، در ۹۶ سالگی درگذشت

هری بلافونته، غول حقوق مدنی و سرگرمی که به عنوان یک بازیگر و خواننده پیشگام آغاز شد و به یک فعال، انساندوست و وجدان جهانی تبدیل شد، درگذشت. او 96 بود.

کن سان شاین از شرکت روابط عمومی Sunshine Sachs Morgan & Lylis گفت که بلافونته روز سه‌شنبه بر اثر نارسایی احتقانی قلب در خانه‌اش در نیویورک و همسرش پاملا در کنارش درگذشت.

بلافونته با چهره درخشان، خوش تیپ و صدای ابریشمی خود، یکی از اولین نوازندگان سیاهپوست بود که طرفداران زیادی در فیلم به دست آورد و به عنوان یک خواننده یک میلیون آلبوم به فروش رساند. خیلی ها هنوز او را به خاطر موفقیتش می شناسند آهنگ قایق موز (Day-O)، و ندای آن “دی-ای!

اما زمانی که در دهه 1960 فعالیت هنری خود را کاهش داد و به فرمان قهرمان خود پل رابسون مبنی بر اینکه هنرمندان “دروازه بانان حقیقت” هستند، عمل کرد، میراث بزرگتری به وجود آورد.

بلافونته به عنوان الگو و مظهر این فعال مشهور است. تعداد کمی از زمان و تعهد او و هیچ یک از جایگاه او به عنوان نقطه ملاقات هالیوود، واشنگتن و جنبش حقوق مدنی پیروی نکردند.

بلافونته نه تنها در راهپیمایی های اعتراضی و کنسرت های سودمند شرکت کرد، بلکه به سازماندهی و افزایش حمایت از آنها کمک کرد. او از نزدیک با دوست و هم نسل خود کشیش مارتین لوتر کینگ جونیور کار می‌کرد و اغلب از طرف او با سیاستمداران و همبازیانش مداخله می‌کرد و به او کمک مالی می‌کرد.

او زندگی و معیشت خود را به خطر انداخت و استانداردهای بالایی را برای سلبریتی های جوان سیاه پوست تعیین کرد، جی زی و بیانسه را به دلیل ناتوانی در انجام “مسئولیت های اجتماعی” خود سرزنش کرد و از آشر، کامن، دنی گلاور و بسیاری دیگر راهنمایی کرد.

در فیلم اسپایک لی 2018 BlackKkKlansmanاو به درستی به عنوان یک دولتمرد مسن که به فعالان جوان درباره گذشته کشور آموزش می دهد، انتخاب شد.