هزاران نفر در پی هشدار فیلیپین در مورد سیل و رانش زمین تخلیه شدند

فیلیپین مقامات شروع به تخلیه هزاران نفر از روستاییان کردند، مدارس و ادارات را تعطیل کردند و ممنوعیت پرواز ممنوع اعلام کردند. طوفان ماور یک هفته پس از حمله به خاک آمریکا در گوام به استان های شمالی کشور نزدیک شد.
را طوفان حداکثر بادهای پایدار با سرعت 155 کیلومتر در ساعت و وزش تند تند تا 190 کیلومتر در ساعت وجود دارد، اما پیش بینی می شود که منطقه کوهستانی شمالی را از ضربه مستقیم در امان نگه دارد. پیش بینی های فعلی نشان می دهد که طوفان تا اواسط هفته به سمت شمال شرق به سمت تایوان یا جنوب ژاپن منحرف می شود.

مقامات نسبت به موج‌های خطرناک جزر و مدی، سیل ناگهانی و رانش زمین هنگام عبور از کاگایان و شمالی‌ترین استان باتانس از سه‌شنبه تا چهارشنبه هشدار دادند. بادهای تند روز دوشنبه روستاهای شرقی کاگایان را درنوردید و باعث فروریختن یک انبار قدیمی و خالی از سکنه در یک اسکله شد و روستاییان بیشتری را به سمت مراکز تخلیه سوق داد.

این طوفان دارای حداکثر بادهای پایدار با سرعت 155 کیلومتر در ساعت و تندبادهایی تا 190 کیلومتر در ساعت است، اما پیش بینی می شود که منطقه کوهستانی شمالی را از ضربه مستقیم در امان نگه دارد. (AP)
پیش بینی ها نشان می دهد که طوفان تا اواسط هفته به سمت شمال شرق به سمت تایوان یا جنوب ژاپن منحرف می شود. (AP)

رفی آلخاندرو دستیار وزیر دفتر دفاع مدنی گفت که نزدیک به 5000 نفر در کاگایان، باتانس و سایر استان ها به دنبال سرپناه بوده اند. وی گفت: با توجه به تخلیه احتیاطی که در مناطق مستعد سیل و رانش زمین در حال انجام است، انتظار می رود این تعداد افزایش یابد.

کلاس ها و کارهای اداری، به جز مواردی که درگیر آمادگی در برابر بلایا هستند، به حالت تعلیق درآمده است. پروازها به مقصد و از استان‌ها لغو شده و کشتی‌های ماهیگیری و مسافربری از قایقرانی منع شده‌اند. حداقل در یک استان، مقامات ممنوعیت مشروبات الکلی را اعمال کردند.

آلخاندرو به آسوشیتدپرس گفت: «حتی اگر خورشید طلوع کند، امروزه آب و هوا بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند در هر زمان تغییر کند، بنابراین ما باید همیشه در کنار ایمنی باشیم.» ما در اینجا در مورد تهدیدات احتمالی برای زندگی صحبت می کنیم.

ماوار هفته گذشته گوام را به عنوان قوی‌ترین طوفانی که در بیش از دو دهه گذشته به قلمرو اقیانوس آرام ایالات متحده برخورد کرد، شکست، ماشین‌ها را واژگون کرد، سقف‌ها را پاره کرد و برق را از بین برد.

ایگناسیو ویلا، معاون فرماندار باتانس در تماس تلفنی با AP گفت: «این طوفان‌ها، زلزله‌ها و بلایای طبیعی بخشی از زندگی ما بوده‌اند. ما نمی توانیم آمادگی لازم را نداشته باشیم زیرا این امر به طور بالقوه به معنای از دست دادن جان افراد و خسارات بزرگ است.»

تصاویر ماهواره ای منطقه ای را در دددو، گوام، قبل از (بالا) و پس از (زیر) طوفان ماور در قلمرو دورافتاده اقیانوس آرام ایالات متحده نشان می دهد. (AP)
(AP)

به گفته مقامات، نیروهای ارتش، پلیس، آتش نشانان و گروه های داوطلب برای عملیات جستجو و نجات در محل ایستاده اند و بیش از یک میلیون بسته غذایی برای هر گونه حادثه آماده شده است.

ویلا گفت که دولت محلی طناب هایی را به روستاییان در جوامع پرخطر قرض داد تا خانه های خود را با نزدیک شدن به طوفان تقویت کنند. باتانس، زنجیره ای از جزایر با حدود 19000 نفر، در روزهای اخیر دچار قطع برق شبانه شده است، زیرا یک کشتی نفتکش حامل سوخت برای ژنراتورهای برق خود از طوفان در حال نزدیک شدن پناه گرفته بود.

در حالی که طوفان بیشتر استان‌های شمالی کشور را تهدید می‌کرد، پیش‌بینی‌کنندگان دولتی گفتند که می‌تواند باران‌های موسمی را در سایر مناطق جنوب‌تر، از جمله پایتخت، مانیل، و در مرکز فیلیپین افزایش دهد.

هر سال حدود 20 طوفان و طوفان به مجمع الجزایر فیلیپین می زند، که همچنین بر روی گسل های لرزه ای قرار دارد که در آن فوران های آتشفشانی و زلزله رخ می دهد و این کشور آسیای جنوب شرقی را به یکی از مستعدترین بلایای جهان تبدیل می کند.

پرسنل گارد ساحلی فیلیپین هنگام گشت زنی در امتداد خطوط ساحلی استان ایلوکوس نورته، شمال فیلیپین، در حالی که برای طوفان ماور آماده می شوند، با یک ماهیگیر صحبت می کنند. (AP)

در نوامبر 2013، طوفان هایان بیش از 7300 کشته یا مفقود برجای گذاشت، کل روستاها را با خاک یکسان کرد، کشتی ها را به داخل خاک برد، حدود یک میلیون کانکس و خانه را ویران کرد و بیش از 5 میلیون نفر را در یکی از فقیرترین مناطق کشور در مرکز فیلیپین آواره کرد.