هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد “خطر بیولوژیکی” پس از تصرف آزمایشگاه توسط جنگنده‌های سودانی، زیرا خشونت آتش‌بس با میانجیگری ایالات متحده را خدشه‌دار می‌کند.

را سازمان بهداشت جهانی پس از ورود یکی از طرف های متخاصم نسبت به “خطر بیولوژیکی بزرگ” هشدار داده است سودان آزمایشگاه مرکزی بهداشت عمومی در خارطوم پایتخت را اشغال کرد.
دوربین هشدار دهنده به عنوان وسترن و آسیایی کشورها برای تخلیه سریع از کشور تلاش کردند و خشونت یک کشور شکننده را از بین برد ایالات متحده– آتش بس با میانجی گری
مسافران سودانی روز سه شنبه 25 آوریل 2023 از یک هواپیمای نظامی در پایگاه نیروی هوایی الفسینا، در غرب آتن، یونان پیاده می شوند. (AP Photo/Petros Giannakouris) (AP)

ارتش سودان و گروه شبه نظامی که با آن برای کنترل این کشور می جنگند، یکدیگر را به نقض توافق متهم می کنند.

نیما سعید عابد، نماینده سازمان جهانی بهداشت در سودان، روز سه‌شنبه طی یک نشست ویدیویی جزئیات اشغال آزمایشگاه را ارائه کرد و آن را “بسیار خطرناک” توصیف کرد.

وی بدون اینکه بگوید کدام طرف آزمایشگاه را تصاحب کرده است، گفت: “ما در آزمایشگاه ایزوله فلج اطفال داریم، ایزوله های سرخک در آزمایشگاه داریم، ایزوله های وبا را در آزمایشگاه داریم.”

بنابراین یک خطر بیولوژیکی بزرگ در ارتباط با اشغال آزمایشگاه مرکزی بهداشت عمومی در خارطوم توسط یکی از طرف های درگیر وجود دارد.

در به روز رسانی ارسال شده به CNN، WHO نشان داد که “تکنسین های آزمایشگاهی آموزش دیده دیگر به آزمایشگاه دسترسی ندارند” در حالی که برق نیز قطع شده است، به این معنی که “مدیریت صحیح مواد بیولوژیکی که در آزمایشگاه برای پزشکی ذخیره می شود ممکن نیست. اهداف”.

افراد تخلیه شده از سودان در 24 آوریل 2023 به فرودگاه نظامی در امان می رسند. (عکس از خلیل مزراوی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ) (خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

به گفته مدیر کل این آزمایشگاه، قطع برق همچنین به معنای خطر فاسد شدن ذخیره کیسه های خون است.

بریتانیا، فرانسه، کره جنوبی و تعدادی از کشورهای دیگر روز سه شنبه پس از اعلام آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر توافق آتش بس سه روزه، اتباع خود را از این کشور خارج کردند.

یک مقام آمریکایی که از این عملیات مطلع است روز دوشنبه به سی ان ان گفت که کاخ سفید در حال بررسی طرحی برای اعزام نیروهای آمریکایی به بندر سودان برای کمک به تخلیه شهروندان آمریکایی است.

به گفته این مقام، دو ناو جنگی ایالات متحده نیز در حال استقرار به سمت بندر سودان، USS Truxtun و USS Lewis B Puller هستند.

آتش بس های قبلی پس از چند ساعت از زمان آغاز درگیری ها در سودان در اواسط آوریل، از بین رفته است.

اما آخرین توافق که به گفته بلینکن به دنبال دو روز “مذاکره فشرده” صورت گرفت، به نظر می رسد به کشورها دریچه ای برای شتاب دادن شهروندان و کارکنان به محل امن داده است.

بر اساس بیانیه نیروهای مسلح سودان، عربستان سعودی نیز در میانجیگری آتش بس مشارکت داشته است.

تیم سی ان ان در جیبوتی به تصاویری دست یافت که توسط ارتش آمریکا منتشر شد و پرسنل را در حال ورود به آن کشور نشان می داد. فرانسه و پاکستان هر دو گفتند که صدها شهروند را تخلیه کرده‌اند، در حالی که چین گفت که بیشتر شهروندانش نیز از کشور خارج شده‌اند.

پرسنل دولت ایالات متحده از سفارت ایالات متحده در سودان در 23 آوریل 2023 به کمپ لمونیر، جیبوتی تخلیه می شوند. (نیروی دریایی ایالات متحده) (نیروی دریایی آمریکا)

روز سه‌شنبه، هر دو طرف درگیری یکدیگر را به شکستن آتش‌بس متهم کردند و گزارش‌هایی از درگیری‌های شدید در شمال پایتخت گزارش شده است.

نیروهای مسلح اعلام کردند که نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) کاروان های نظامی را به منظور انجام یک عملیات نظامی در مقیاس وسیع به پایتخت منتقل می کنند، تک تیراندازها را در بخش هایی از خارطوم مستقر کرده اند و در نزدیکی سفارتخانه ها عملیات انجام می دهند. ارتش برای این ادعاها مدرکی ارائه نکرد.

RSF ارتش را به نقض آتش بس با “ادامه حمله به خارطوم توسط هواپیما” متهم کرد.

شاهدان عینی به سی ان ان گفتند که صدای جت های جنگنده بر فراز اومدورمان در شمال پایتخت شنیده شد.

دود در خارطوم سودان در روز شنبه 22 آوریل 2023 مشاهده می شود. (عکس آسوشیتدپرس/ مروان علی) (AP)

کاهش عرضه در پایتخت

یکی از شاهدان روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت: در حالی که درگیری در هفته دوم ادامه دارد، منابع آب کمیاب و مواد غذایی در ایالت خارطوم در حال «تمام شدن» است.

این شاهد که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، به سی ان ان گفت: “غذا مغازه ها کاملاً تمام می شود” و چندین کارخانه مواد غذایی در این ایالت غارت شده بودند.

“در مورد منابع آب، ما برای یازدهمین روز به طور مداوم آب نداریم، فقط از یک چاه نزدیک آب می گیریم.

“بنابراین، اگر ماشین یا وسایلی دارید، باید تمام راه را با بشکه‌ها یا چیزهایی به سمت چاه بروید. اگر نه، باید چیزی کوچک بردارید تا آب کافی برای شما تهیه کند.”

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد در خارطوم و مناطق اطراف آن از جمله واد مدنی، کمبود غذا، آب، دارو و سوخت به شدت حاد شده است.

در این بیانیه آمده است: «دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، از جمله مراقبت‌های بهداشت جنسی و باروری، به‌شدت تحت تأثیر درگیری قرار گرفته است.

با هواپیمای نیروی هوایی کنیا، اولین گروه از تخلیه‌شدگان کنیایی از سودان به فرودگاه بین‌المللی جومو کنیاتا در نایروبی می‌رسند. (AP)

آوارگی غیرنظامیان همچنان در ایالت های خارطوم، شمالی، نیل آبی، کردفان شمالی، دارفور شمالی، دارفور غربی و دارفور جنوبی و همچنین جابجایی های فرامرزی به کشورهای اطراف گزارش می شود.

بسیاری از مردم سودانی که در میانه درگیری گرفتار شده‌اند، سعی کرده‌اند از پایتخت فرار کنند و از وقفه‌های کوتاه در نبرد استفاده کرده و به سمت امن بشتابند.

سودان از زمانی که جنگ خونین بر سر قدرت بین دو ژنرال رقیب به خیابان ها ریخته شد، با نیروهای وفادار به هر یک از مردان درگیر درگیری در خیابان های خارطوم و شهرهای اطراف پایتخت شد.

در طول نبرد، نیروهای RSF و ارتش سودان بیانیه‌هایی در مورد بی‌اعتبار کردن یکدیگر صادر کرده‌اند، با ادعای اثبات نشده در مورد کنترل آنها بر پست‌های کلیدی پایتخت و اتهامات هر یک از طرف‌ها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان.

روز دوشنبه، ارتش سودان مدعی شد که نیروهای RSF یک دیپلمات مصری را کشته اند، در حالی که RSF ادعا کرد که ارتش غیرنظامیان را در یک حمله هوایی به محله خارطوم هدف قرار داده است. هر دو گروه مدرکی برای این ادعاها ارائه نکردند.

غرب مشتاقانه تحولات میدانی را در روز سه شنبه تماشا خواهد کرد، به این امید که آتش بس کنونی پابرجا بماند.

یک فرد تخلیه شده هنگام ورود به بندر جده از یک سرباز نیروی دریایی سلطنتی عربستان شیرینی دریافت می کند. (AP)

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «ما این موضوع را تا جایی که می‌توانیم از نزدیک تماشا می‌کنیم، تا جایی که می‌توانیم آن را رصد می‌کنیم و از هر دو طرف می‌خواهیم به این آتش‌بس پایبند باشند». (سه شنبه AEST).

وقتی از کربی پرسیده شد که آیا ایالات متحده انگیزه‌ای برای جلوگیری از شکست آتش‌بس فراهم کرده است، کربی به ولف بلیتزر از سی‌ان‌ان گفت: «ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که آنها مسئول زندگی و معیشت نه تنها مردم سودان، بلکه همه خارجی‌ها هستند. شهروندانی که امروز در خارطوم و سودان هستند، این مسئولیت را بر عهده خواهند گرفت.»

کشورهایی که بیشترین هزینه نظامی را در جهان دارند

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.